Naši herci? Hrůza. Co leze z těch škol... Slavný Čech o umělcích

12.08.2020 7:17

Český film nevzkvétá. Nejsou herci, nejsou režiséři a z filmů nic nevybočuje z průměru. Kdo může za tristní stav? DAMU a FAMU, myslí si český herní vývojář Daniel Vávra. Přitom muži „při jejichž hlase nemáte pocit, že promluvil moderátor televize Šlágr“ v Česku jsou. Ale na zmíněných fakultách zřejmě neprojdou přijímačkami. „Doby, kdy z DAMU lezl Matásek, Vetchý, Landa, Vašut a další testosteronoví chlapi, jsou pryč,“ zhodnotil již dříve Vávra a i teď je podle něj problém v tom, kdo na školách učí.

Naši herci? Hrůza. Co leze z těch škol... Slavný Čech o umělcích
Foto: Repro Facebook
Popisek: Herní vývojář Daniel Vávra

Na to, v jak zuboženém stavu je české herectví, přišel Vávra při sledování polských snímků. „Ten rozdíl v české a polské kinematografii a úrovní filmů i herců je neskutečný," zhodnotil a uvažoval, kdo z českých herců by se dal obsadit do akčního filmu. A vyšel mu smutný výsledek, že nelze obsadit nikoho. „Tady je asi 5 chlapů, kterým by to šlo věřit a všichni jsou 45+!!!“ posteskl si.

Anketa

Podporujete záměr EU, aby muž musel být dva měsíce povinně na rodičovské dovolené (Jinak by se zkrátila doba čerpání) ?

hlasovalo: 9768 lidí

„Celkový problém české kinematografie je, že když se tu někdo pokusí natočit detektivku, drama, akci (Příběh Kmotra apod.) tak tam 90 % drsňáků vypadá komicky, zcela neuvěřitelně, nebo tam hraje stále stejný herec,“ pokračoval dál v diagnóze. Dodal, že žije v Čechách, tudíž ví, že v naší zemi existují muži „při jejichž hlase nemáte pocit, že promluvil moderátor televize Šlágr“. Problém tedy podle něho bude v přijímačkách na DAMU a JAMU. „To, že tu za posledních 20 let máme za herce primárně opravdu nezajímavé, necharismatické, nebo naopak až nějak pitoreskní lidi, mnohdy neumí hrát a hodí se jen do televizních mýdlových oper o doktorech, znamená, že buď se nikdo takový nehlásí na herectví, nebo že takové lidi na ty školy nepřijímají,“ zhodnotil a dodal, že vzhledem k tomu, že v minulosti tito herci existovali, tak se bude jednat o druhou možnost.

„Vzhledem k tomu, že ani FAMU za posledních 20 let nevyprodukovala snad jediného dobrého režiséra a žádný film z posledních 20ti let na ČSFD nemá více jak 80 %, tak tu máme asi zjevně nějaký problém s tím, kdo na těch školách učí a s tím, jak promítá svoje osobní preference do výběru budoucích herců a hereček,“ shrnul své výtky herní vývojář, autor úspěšné hry Kingdom Come Deliverance.

Anketa

Obáváte se dalšího vývoje situace kolem nemoci COVID-19?

53%
hlasovalo: 7774 lidí
Není to poprvé, co si Vávra stěžoval na českou produkci, ať už jde o filmy nebo o herce, do tématu se pustil i v lednu, kdy tvrdil, že za posledních 15 let nebylo v ČR pro kina natočeno nic, co by vyniklo z průměru. „S výjimkou asi dvou filmů Svěráka, Stracha a za mě i nadějného režijního objevu herce Vojty Kotka,“ připustil. I tehdy ze selhání obvinil Filmovou a televizní fakultu Akademie múzických umění v Praze, spolu s Divadelní fakultou, a také kritizoval, že žádný ze současných herců nevypadá dostatečně „tvrdě“.

Ale zaměřil se i na něžnější pohlaví. „Ovšem my nemáme ani herečky. Pokud někdo potřebuje do filmu nějakou princeznu, nebo svůdnou milenku, prakticky ve 100 % případech to hrají Slovenky a to ještě DVĚ KONKRÉTNÍ SLOVENKY. Na zemi, která je cizinci často opěvovaná krásou žen, se nenajdou ani dvě dobře vypadající herečky? To je dost bizarní. Jenže my nemáme ani charakterové padouchy,“ postěžoval si.

I v lednu se herní vývojář oháněl polskou tvorbou. „Když se kouknete na polský seriál Wataha o pohraničnících a mafii, je tam spoustu vynikajících herců, kteří zároveň opravdu působí jako DRSNÍ pohraničníci a DRSNÍ mafiáni a ne jako pražský intelektuál, kterýmu nalepili fousy a snaží se mluvit hlubokým hlasem a u toho mávat svýma špejloidníma ručičkama, které hrozí zlomit větší vítr,“ konstatoval s tím, že záporáci v českých kriminálkách jsou směšné postavy. A policisté rovněž.

„Doby, kdy z DAMU lezl Matásek, Vetchý, Landa, Vašut a další testosteronoví chlapi, jsou pryč. Ale není tu ani žádný nový Kopecký, Nárožný, Menšík, Sovák, Kemr, Hrušinský, Tříska... Většina současných herců smrdí v trapných telenovelách level Venezuela a stejně hrají a vypadají i když se pak snaží tvořit umění na stříbrném plátně. Šmíra zaleze pod kůži a těžko se maže z mozku prkenný slizoun Z modrého kódu, když se koukáte na drama v kině,“ hodnotil.

A položil si otázku, na kterou si i sám odpověděl: „Do prdele, co na těch školách dělají? Na FAMU je to tedy jasné, tam na režii partička hipstrů dělala naprosté kraviny a z té školy lezli místo režisérů nepoužitelní diletanti. Že se něco podobného bude dít i na škole herectví, je ovšem překvapení. Ale děje se.“ Další kritiku pak Vávra směřoval na to, že české herečky se pak objevují ve slovenských pohádkách a na to, že staří herci nejsou obsazováni. „Je takřka zločin, že lidi jako Nárožný, Pepa Dvořák, Přeučil a další, se po letech objeví na plátně až ve filmu diletanta Magnuska,“ poznamenal.

A smutně podotkl, že i kdyby na školách došlo ke změně, „sucho“, které v herecké branži vytvořily, potrvá dalších 30 let.

Jako příklad toho, co Daniel Vávra popisuje, se dá použít pohádka Kouzelník Žito, která běžela na Štědrý večer v roce 2018. Tu amatérští i profesionální kritici strhali, někteří ještě v ten samý večer, takže na Česko-Slovenské filmové databázi má nyní 24 % ze sta. Výtky mířily hlavně na nepřesvědčivý výkon hlavního hrdiny Žita, kdy padala hodnocení jako „tak nesympatický hlavní hrdina už tu v televizní pohádce dlouho nebyl, asi od té doby, co pohádková maminka koupila Matěji Stropnickému zámek... Ta fyzická i mentální podoba zeleného prince a přidrzlého odvedence byla až zarážející“ či že herci kouleli očima jako Hurvínek.

Koneckonců i vývojář Vávra se tehdy vrhl na dráhu filmového kritika. „Hlavní padouch je debil, hlavní hrdina má charisma třídního šprta a člověk má celou dobu chuť mu dát za jeho přiblblej výraz facku. Po hodině a půl pořád není jasný o co vlastně jde. Protože nejde o nic. Hlavní hrdina nemá žádný cíl, nic hrozného se mu nestalo, nikdo po něm nic nechce. Idiot chodí po světě a dějou se mu věci, které převážně nemají na nic vliv,“ odsoudil počin režiséra Zelenky s otázkou, jak se tento výtvor mohl dostat jinam než do koše.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: kas

Mgr. Jana Zwyrtek Hamplová byl položen dotaz

svobodná média

Dobrý den, fakt byste za obálku na časopisu, která nikoho neuráží někoho hnala k soudu? Kde je pak nějaká svoboda? A třeba Respekt je známý svými obálkami, kde jsou často i karikatury a je používána nadsázka, někdy i černý humor. To jste se už všichni politici zbláznili, že byste chtěli zasahovat do...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Vítku, to nebylo dobrý.“ Rakušan před spaním pořádně uklouznul

10:30 „Vítku, to nebylo dobrý.“ Rakušan před spaním pořádně uklouznul

Stovky muslimů v sobotu demonstrovaly v německém Hamburku na akci svolané islamisty a za pokřiků „Al…