Peníze za nic? V pražském dopravním podniku běžná praxe

19.03.2012 23:12

Chtěli byste dostávat peníze jen tak? Kdo by nechtěl. To, co je pro většinu lidí pouhým snem, je zřejmě v pražském dopravním podniku běžnou praxí. I Reportéři ČT se pokusili vysvětlit ohromné odměny prakticky neexistující a nic nedělající firmě údajně zajišťující systém dispečinku pražské MHD.

Peníze za nic? V pražském dopravním podniku běžná praxe
Foto: Hans Štembera
Popisek: Vlak ve stanici metra

Ještě v roce 2004 měl Dopravní podnik hlavního města Prahy systém dispečinku, který od nich plně přebrali jejich brněnští kolegové. Právě v Brně měli požadavek, aby systém dispečinku zcela náležel brněnskému dopravnímu podniku.

Jenže v Praze se mezitím leccos změnilo. Vlastně ne tak docela. Systém dispečinku zůstal veskrze stejný, ale zajišťuje jej firma Xanthus, která získala nárok na know how systému a společně s tím i značné peníze z pražského dopravního podniku.

Se společností  XANTHUS spolupracuje dopravní podnik nejspíš od roku 2005, kdy byla uzavřena první smlouva. Podle právničky Petry Bielinové je smlouva na poskytování servisních služeb mezi dopravním podnikem a firmou Xanthus zvláštní.

Co firma pro dopravní podnik dělá není jasné, je však jisté, kolik bere

„Není jasné, co bude firma Xanthus podle této smlouvy vykonávat, nicméně je naprosto zřejmá paušální odměna,“ upozorňuje Bielinové. Podle smlouvy to dělá 560 tisíc měsíčně.

To, co společnost Xanthus pro pražský dopravní podnik skutečně dělá, zůstává nejasným nejen ze smlouvy. Dispečeři DPP prakticky veškerou správu dispečinku zvládají samotní.

Ani kdyby dopravní podnik neměl dostatek lidí na správu celého systému, firma Xanthus by mu trn z paty nevytáhla. Nejedná se skutečně o žádný kolos, Xanthus má 14 zaměstnanců. Pokud tedy poskytuje dopravnímu podniku nějaké služby, dělá maximálně zprostředkovatelskou činnost, kdy využívá jiných externích poskytovatelů.

Auditoři dopravního podniku proto nyní chtějí spolupráci s Xanthusem prověřit. Servisní smlouva z roku 2005 trvala tři roky a už neplatí. Spolupráce ovšem na stejné bázi pokračovala dál. Do konce roku 2011 tak Xanthus vyinkasoval od dopravního podniku celkem 178 milionů.

A například letos v lednu fakturoval servisní práce za 960 tisíc. Dopravní podnik navíc může mít s vypovězením smlouvy problémy. „Jestliže si firma Xantus hlídá svoje know how a my bychom přešli k nějaké jiné společnosti, tak samozřejmě, než se přejde na nový systém, přinese to určitě nějaké problémy v řízení dopravy,“ přiznává místopředsedkyně představenstva dopravního podniku Magdalena Češková.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: pal

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Tomu věří neúspěšní. Plukovník rozebral dezinfo. A na koho cílí

21:50 Tomu věří neúspěšní. Plukovník rozebral dezinfo. A na koho cílí

Plukovník Ivo Zelinka byl hostem podcastu Čestmíra Strakatého. A řeč byla o ruské válečné propagandě…