Před Velikonocemi si lidé nejčastěji všímají cen vajec, másla či sladkostí. Právě u nich se často rozhodnou, že jich koupí méně než dřív. Oblíbená jsou i zmenšená balení - například poloviční beránci. "Už se více jak 50 procent peněz vydalo jenom za akční zboží," uvedl analytik Zdeněk Skála ze společnosti Incoma Research.
Skoro pětina lidí nic neušetří
49 procent lidí si pak myslí, že má nižší životní standard než před pěti lety. Intenzivněji to vnímají lidé na Moravě než v Čechách. Kromě potravin zdražily i léky, městská doprava nebo třeba knihy. "Nálada nakupujících je na bodu mrazu nebo pod ním. Spotřeba potravin se snížila zhruba o dva a půl procenta," dodává Skála. Ještě častěji pak lidé omezují výdaje na dovolenou, kulturu nebo cestování autem.
Někteří lidé výdaje omezili i proto, že mají pocit, že by si měli šetřit na ještě horší časy. Narůstá proto těch, kteří si spoří. Lidé s vyšším vzděláním a z větších měst to, co uspoří, investují do věcí, o kterých si myslích, že neztrácejí hodnotu - například do nemovitostí, zlata nebo umění.
I když lidé tvrdí, že se teď snaží šetřit víc než dřív, realita tomu odpovídá jen zčásti. Průzkumy ukazují, že 18 procent lidí měsíčně neušetří vůbec nic. Více než třetině zbyde z výplaty necelá tisícovka a každému desátému více než pět tisíc korun.
Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: joh