Poradce Ministerstva dopravy pro tendr na mýto dostane 130 milionů

18.04.2014 12:30

Ministerstvo dopravy hledá poradce pro chystaný miliardový tendr na pokračování provozu kamionového mýtného systému po skončení smlouvy s Kapschem. Cenu za poradenství odhaduje na 130 milionů korun. Vyplývá to z oznámení předběžných informací zveřejněných ve věstníku veřejných zakázek. Za tuto odhadovanou cenu má vybraný konzultant pro Ministerstvo dopravy zpracovat koncepci budoucího zpoplatnění a přípravu zadávací dokumentace pro budoucí tendr.

Poradce Ministerstva dopravy pro tendr na mýto dostane 130 milionů
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice D1 na Chodově

Samotné výběrové řízení na takzvaného projektového manažera plánovalo nové vedení Ministerstva dopravy podle napjatého harmonogramu vypsat na konci dubna s tím, že vítěz soutěže by měl být známý do přelomu srpna a září. Projektový manažer by pro Ministerstvo dopravy měl především zpracovat studii efektivity jednotlivých způsobů výběru mýtného. Má tak rozhodnout, zdali bude výhodné pokračovat v současné takzvané mikrovlnné technologii, kdy se průjezd kamionů a autobusů hlídá pomocí mýtných bran, nebo upřednostní satelitní sledování, případně kombinaci obou systémů.

Není jasné, kolik kilometrů dálnic a rychlostních silnic bude zpoplatněno

Definitivně jasné není ani to, kolik kilometrů dálnic, rychlostních silnic a hlavně silnic prvních tříd bude nakonec zpoplatněno. Ministr dopravy Antonín Prachař totiž není příznivcem rozšiřování poplatků na všechny silnice prvních tříd, které schválil předchozí kabinet Jiřího Rusnoka. Otázkou rovněž zůstává, zdali se samotná soutěž na provozovatele mýtného systému pro kamiony nepropojí se zpoplatněním osobních vozidel. Ta by i nadále měla platit za průjezd po dálniční síti formou časového zpoplatnění, papírové kupony by ale podle plánů dopravního resortu mohly nahradit kamery rozpoznávající registrační značky projíždějících vozidel.

Obří tendr na mýtné by se rovněž podle dřívějších úvah ministerstva mohl rozdělit na několik menších soutěží s tím, že centrální správu systému by po vzoru rakouského Asfinagu převzalo tuzemské Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). To v Česku síť dálnic a silnic vyšších tříd spravuje a jeho prostřednictvím tečou finanční prostředky na stavbu silniční sítě.

Elektronické mýtné se v Česku vybírá od roku 2007 na zhruba 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a 180 kilometrech silnic první třídy. Loni systém vybral zhruba 8,55 miliardy korun, od zahájení provozu téměř 50 miliard korun. Z vybraného mýtného náleží společnosti Kapsch a jejím subdodavatelům mezi 18 a 20 procenty. Smlouva na desetiletý provoz společnosti končí v roce 2016.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: vfe, čtk

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Půlku vám sežerou. Český řidič po natankování uvidí rudě

11:12 Půlku vám sežerou. Český řidič po natankování uvidí rudě

Ceny pohonných hmot za poslední měsíc rostou a rostou. Pojďme se podívat, proč tomu tak je, zda se r…