Poradce Ministerstva dopravy pro tendr na mýto dostane 130 milionů

18.04.2014 12:30

Ministerstvo dopravy hledá poradce pro chystaný miliardový tendr na pokračování provozu kamionového mýtného systému po skončení smlouvy s Kapschem. Cenu za poradenství odhaduje na 130 milionů korun. Vyplývá to z oznámení předběžných informací zveřejněných ve věstníku veřejných zakázek. Za tuto odhadovanou cenu má vybraný konzultant pro Ministerstvo dopravy zpracovat koncepci budoucího zpoplatnění a přípravu zadávací dokumentace pro budoucí tendr.

Poradce Ministerstva dopravy pro tendr na mýto dostane 130 milionů
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice D1 na Chodově

Samotné výběrové řízení na takzvaného projektového manažera plánovalo nové vedení Ministerstva dopravy podle napjatého harmonogramu vypsat na konci dubna s tím, že vítěz soutěže by měl být známý do přelomu srpna a září. Projektový manažer by pro Ministerstvo dopravy měl především zpracovat studii efektivity jednotlivých způsobů výběru mýtného. Má tak rozhodnout, zdali bude výhodné pokračovat v současné takzvané mikrovlnné technologii, kdy se průjezd kamionů a autobusů hlídá pomocí mýtných bran, nebo upřednostní satelitní sledování, případně kombinaci obou systémů.

Není jasné, kolik kilometrů dálnic a rychlostních silnic bude zpoplatněno

Definitivně jasné není ani to, kolik kilometrů dálnic, rychlostních silnic a hlavně silnic prvních tříd bude nakonec zpoplatněno. Ministr dopravy Antonín Prachař totiž není příznivcem rozšiřování poplatků na všechny silnice prvních tříd, které schválil předchozí kabinet Jiřího Rusnoka. Otázkou rovněž zůstává, zdali se samotná soutěž na provozovatele mýtného systému pro kamiony nepropojí se zpoplatněním osobních vozidel. Ta by i nadále měla platit za průjezd po dálniční síti formou časového zpoplatnění, papírové kupony by ale podle plánů dopravního resortu mohly nahradit kamery rozpoznávající registrační značky projíždějících vozidel.

Obří tendr na mýtné by se rovněž podle dřívějších úvah ministerstva mohl rozdělit na několik menších soutěží s tím, že centrální správu systému by po vzoru rakouského Asfinagu převzalo tuzemské Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). To v Česku síť dálnic a silnic vyšších tříd spravuje a jeho prostřednictvím tečou finanční prostředky na stavbu silniční sítě.

Elektronické mýtné se v Česku vybírá od roku 2007 na zhruba 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a 180 kilometrech silnic první třídy. Loni systém vybral zhruba 8,55 miliardy korun, od zahájení provozu téměř 50 miliard korun. Z vybraného mýtného náleží společnosti Kapsch a jejím subdodavatelům mezi 18 a 20 procenty. Smlouva na desetiletý provoz společnosti končí v roce 2016.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: vfe, čtk

Ing. Martin Kolovratník byl položen dotaz

Byl byste pro, aby měli cyklisti SPZ?

Cyklisti jsou všude a dost často bohužel nedbají pravidel silničního provozu. Už víckrát se mi ale stalo, že udělali nějaký přestupek a vlastně jim to projde, protože je nemáte jak identifikovat, i když je třeba natočíte nebo je zachytí nějaká kamera. Neměli by mít na kole něco, podle čeho půjdou id...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ani Hitler si to nedovolil. Ochranný artefakt naší země vyvezen do Německa. Katolík drtí Pavla. V neděli akce

18:35 Ani Hitler si to nedovolil. Ochranný artefakt naší země vyvezen do Německa. Katolík drtí Pavla. V neděli akce

„Pokud ten pán neví, co se stalo 15. března 1939, tak je otázka, jestli je pro výkon funkce preziden…