Praze se podařilo upravit problematickou smlouvu na dodávku tramvají Škoda

14.03.2014 12:41

Pražský dopravní podnik a strojírenská firma Škoda Transportation se po několikaměsíčním vyjednávání dohodly na úpravě problematické smlouvy na dodávku tramvají za 19,2 miliardy korun. Shodly se na rozložení splátek na období delší o čtyři roky. Podnik bude ročně za tramvaje platit polovinu, tedy 1,14 miliardy korun. Řekl to v pátek na dotaz ČTK primátor Tomáš Hudeček (TOP 09). Smlouva tak už podle něj nebude zadlužený dopravní podnik, který je největší městskou firmou v ČR, ekonomicky ohrožovat.

Praze se podařilo upravit problematickou smlouvu na dodávku tramvají Škoda
Foto: Škoda Transportation
Popisek: Tramvaj 15T ForCity od Škoda Transportation

„Výsledkem dohody je zakázka, která je výhodná pro Prahu a její obyvatele," uvedl primátor. „Kontrakt Prahu vyčerpával, díky naší dohodě se finanční situace dopravního podniku stabilizuje," tvrdí. Součástí dohody je i to, že Praha bude nově moci kromě tříčlánkových souprav 15T ForCity využívat i dvou a čtyřčlánkových tramvají, což podle Hudečka zvýší efektivitu dopravy.

Smlouva na tramvaje uzavřená za Béma zavazovala platit dvě miliardy ročně

Dál bude dopravní podnik a strojírenská firma jednat o možnosti prodloužení záruční doby a o garanci cen náhradních dílů. Podnik navíc zvažuje ve spolupráci se Škodou Transportation opravu a prodej šedesátky převážně nevyužívaných poruchových tramvají 14T.

Smlouva z minulosti znamenala pro zadlužený dopravní podnik velkou finanční zátěž. V původním kontraktu z roku 2006 se totiž Praha pod vedením tehdejšího primátora Pavla Béma (ODS) zavázala odebrat do konce roku 2018 celkem 250 tramvají 15T ForCity. Každý rok to znamenalo investici přesahující dvě miliardy. Nízkopodlažní tramvaje navíc od začátku vykazovaly technické problémy. Podnik reklamoval třeba vadné brzdy.

O úpravě tendru se jednalo několik měsíců

Praha se proto rozhodla situaci řešit. Výpověď smlouvy s dodavatelem ale nebyla možná. Podnik by za ni zaplatil pokutu v řádu miliard korun. Několik měsíců se proto jednalo o úpravě údajně pro Prahu nevýhodného kontraktu. Diskutovalo se i o možnosti snížit počet odebíraných tramvají. Tato varianta ale nakonec padla.

Dopravní podnik provozuje tři linky metra o celkové délce 59,4 kilometru, dále 539,8 kilometru tramvajových tratí a 1798 kilometrů autobusových linek. Hospodaření podniku negativně ovlivňuje řada zakázek uzavřených v minulosti, některé z nich prověřuje policie.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: vfe, čtk

Ing. Jana Bačíková, MBA byl položen dotaz

Jak dlouho myslíte, že vaše důchodová reforma vydrží?

Dobrý den, zajímalo by mě, k čemu je dobrá důchodová reforma, na které nepanuje mezi vládou a opozicí shoda? Protože co když se nějaká schválí a jiná (další) vláda, ji zase zruší? Myslíte, že to prospěje něčemu pozitivnímu? Proč je takový problém se dohodnout? Vy jste sice opozici k jednání přizvali...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Úplně jinak. Reforma „slovenské ČT“ tak, jak se o ní nepíše

12:53 Úplně jinak. Reforma „slovenské ČT“ tak, jak se o ní nepíše

Na Slovensku je rušno kolem veřejnoprávních médií. „Největší likvidátoři svobody slova se dnes pasuj…