Přes 4 miliony za krátkou reklamu na inkluzi? „Jsem naprosto zděšen,“ říká expert na reklamu. Museli jsme, přišlo z EU, hájí se ministerstvo

13. 11. 2017 13:12

Propagace inkluze, kterou odstartovala bývalá ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD), v televizi vyšla v období mezi listopadem 2016 a červencem 2017 ministerstvo školství na více než 4 miliony korun (4,2 milionu). Z toho 1,7 milionu stála výroba půlminutového klipu, 2,4 milionu pak zajištění vysílacího prostoru pro spot v tuzemských televizích.

Přes 4 miliony za krátkou reklamu na inkluzi? „Jsem naprosto zděšen,“ říká expert na reklamu. Museli jsme, přišlo z EU, hájí se ministerstvo
Foto: Hans Štembera
Popisek: Miniistryně školství Kateřina Valachová

Jenomže zhruba čtyřmilionová částka na propagaci inkluze není ani náhodou vše, co rezort školství pod vedením sociálních demokratů v letošním a minulém roce za reklamní spoty avizující benefity Operačního programu pro výzkum, vývoj a vzdělávání utratil.

Mezi klipy, jejichž produkci a následně i vysílání si ministerstvo objednalo, lze nalézt i spoty zaměřené na propagaci učitelské profese či upozorňující na nutnost vyzdvihovat talent ve výuce. Výroba, námět a kreativní řešení včetně kompletní produkce šestice spotů ministerstvo vyšla celkem na 10 666 800 korun. Za televizní část mediální kampaně, která pokrývá propagaci operačního programu, pak ministerstvo do roku 2018 plánuje utratit 36 milionů korun, o čemž informovaly ParlamentníListy.cz například zde

Anketa

Odvádí zpravodajství ČT dobrou práci?

hlasovalo: 11988 lidí

„MŠMT televizní kampaní s názvem ‚Pomáháme pomáhat, učit a bádat‘ naplňuje povinnost řídícího orgánu a povinnosti členského státu přijímajícího evropskou podporu,“ sdělil ParlamentnímListům.cz ředitel odboru podpory operačních programů ministerstva školství Michal Macháček. „Prostředky určené na publicitu operačního programu jsou předem vymezeny v alokaci operačního programu. Tyto prostředky jsou účelově vázány, a nebylo je tak možné využít je jiným způsobem například pro dotace škol,“ upřesnil Macháček. „Povinnost řídících orgánů operačních programů financovaných z evropských peněz informovat veřejnost o existenci, cílech a výsledcích těchto operačních programů vychází z nařízení Evropského parlamentu a Rady EU,“ doplnil.   

Nejvíce dostala Česká televize

A na kolik peněz si za své služby jednotlivé televizní kanály v České republice ze zdrojů ministerstva přijdou? I to ParlamentníListy.cz od rezortu školství zjistily. Za vysílání spotů o Operačním programu výzkum, vývoj,  vzdělávání  za loňský rok by MŠMT mělo české veřejnoprávní televizi uhradit více než 8 milionů korun. Na své si ale přijdou i televize soukromé. Například TV Nova dostane za odvysílání totožných spotů 7,7 milionu korun. Primě za odvysílání reklam ministerstvo vyplatí 4,7 milionu korun.

V souvislosti s vyrobenými videospoty redakce ParlamentníchListů.cz oslovila dvojici marketingových expertů. Jejich reakce ohledně dané problematiky se diametrálně liší. „Jsem naprosto zděšen. Nenašel jsem jediný smysluplný důvod, aby se tahle akce za veřejné peníze uskutečnila, a hovořím jako marketér i jako občan,“ uvedl pro ParlamentníListy.cz člen prezidia Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace (AČRA MK) a šéf reklamní agentury Guideline Martin Potůček.

Expert: Zadavatel byl neschopný

Podle Potůčka je podtext vytvořených spotů „demagogický a zavádějící“. „Co je ale zdaleka nejhorší a doslova neuvěřitelné, je výrobní cena spotů. Téměř 1,8 milionu za jeden spot, celkem téměř 11 milionů. Je to cena, která zcela jednoznačně ukazuje na naprostou neznalost a neschopnost zadavatele,“ dodává Potůček. Podle Potůčka by se za cenu jednoho spotu daly pořídit všechny.     

„Mimochodem, vysílání stálo doteď 2,5 milionu korun. V plánu je dalších 12,5 milionu korun, celkem tedy 15 milionů. To je jednak nesmyslný nepoměr cen výroby a vysílání,“ dodal Potůček s tím, že podle něj vyletěly „desítky milionů oknem“, a to na „úplnou pitomost, respektive na obhájení něčeho, co bylo stejně silou prosazeno a uvedeno do práce“.

Druhý pohled: Jedná se o standardní řešení

Zcela odlišně věc nahlíží druhý odborník na reklamu, kterého ParlamentníListy.cz oslovily, prezident AČRA MK Pavel Brabec. Podle Brabce jde „z reklamního a tvůrčího pohledu o standardní řešení“. „Herci (neherci) se pohybují v autentickém prostředí a poselství spotu je umocněno právě touto syrovostí a autenticitou. Natáčelo se v reálu, což je realizačně složitější a dražší než ve studiu. Je nutné přemístit celý štáb, ubytovat, technicky zajistit natáčení,“ sdělil pro ParlamentníListy.cz Brabec. „Téma inkluze je velmi silné společenské i politické téma a nedovedu si představit, že by se dalo řešit zásadně jinak než vysíláním televizního spotu,“ doplnil.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: Jonáš Kříž

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

První máj jak vyšitý, pošlapaný odkaz 17. listopadu. Místo oslavy svobody brutální Drahošova propaganda. Zhnusený Petr Žantovský hovoří o plivnutí do obličeje

7:52 První máj jak vyšitý, pošlapaný odkaz 17. listopadu. Místo oslavy svobody brutální Drahošova propaganda. Zhnusený Petr Žantovský hovoří o plivnutí do obličeje

TÝDEN V MÉDIÍCH Když šli lidé v roce 1989 cinkat klíči, tak chtěli svobodu. Právě svobodného étosu s…