Přehled toho, co je dosud známo, přináší ČT24.cz.
První problém financování kampaně přináší už znění prováděcího zákona volby. Až den oficiálního přihlášení platí za formální začátek kampaně. Od té chvíli mohou kandidáti vynaložit na kampaň v prvním kole volby maximálně 40 milionů korun. Další 10 milionů mohou utratit, pokud postoupí do kola druhého.
Tyto limity se ale nevztahují na období, které zažíváme právě nyní, na dobu před oficiálním podáním kandidatury. Podle týdeníku Respekt je právě toto případ expremiéra Miloše Zemana, který dosud oficiálně utratil 3,5 milionu korun. Respektem oslovená reklamní agentura ale uvedla, že masivní billboardová kampaň mohla už nyní stát až sedm milionů.
Prakticky žádný z kandidátů nemá takový majetek, aby si kampaň mohl hradit sám. Kdo tedy vedle mateřských politických stran hradí jejich kampaně?
Dienstbier a Fischer sází na kontaktní kampaň
Kandidát ČSSD Jiří Dienstbier sází na kontaktní kampaň, chce se setkávat s voliči a využívat také sociální sítě. Do kampaně chce investovat kolem 15 milionů korun. Až tuto částku je jeho strana ochotná investovat.
Podobně smýšlí také Jan Fischer. Hodlá uspět pomocí kontaktního charakteru kampaně. Dosud největší částku na získávání voličů (9 milionů korun) věnoval Fischerovi uhelný a zdravotnický magnát Tomáš Chrenek. Další dva miliony dostal od směnárníka Mikuláše Smědy. S kampaní má Fischerovi pomáhat i americký specialista na marketing Garrett Marquis.
Kandidát občanských demokratů Přemysl Sobotka chystá pestrou kampaň zahrnující jak osobní setkání, tak klasické letáky a billboardy. Mateřská strana by měla do svého kandidáta investovat kolem patnácti milionů korun.
Schwarzenberg přisypal ze svého
Adept na post prezidenta Karel Schwarzenberg a jeho strana TOP 09 sází na sedm tisíc podporovatelů. Chtějí oslovit voliče všech věkových kategorií. Partaj hodlá svému předsedovi dát zhruba 15 milionů korun. Kníže má tak na kampaň v současnosti slíbeno asi 20 milionů korun, sám si přidal dva miliony.
Největší spekulace ohledně financování kampaně se vedou v souvislosti s Milošem Zemanem. Volební tým vedený místopředsedou strany a šéfem české pobočky Lukoilu Martinem Nejedlým tvrdí, že dosud stála kampaň 3,5 milionu korun. V další fázi hodlá investovat dalších dvanáct milionů.
Zemanovi mělo údajně přispět 250 fyzických a 60 právnických osob, milion mu přidal i jeho poradce Miroslav Šlouf. Spekulace, že Zemana finančně podporuje i ropný gigant Lukoil, zatím nikdo nepotvrdil.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: adr