Pro Československo byla klíčová železnice, postupně se ale přešlo na silnice

26.08.2018 17:55

Před 100 lety měla klíčovou roli v československé dopravě železnice. Zatímco doprava na silnici byla teprve ve svých počátcích, po kolejích cestovalo téměř 350 milionů lidí ročně. S rozvojem automobilové dopravy však vlaky postupně ustupovaly silničnímu provozu. ČTK to řekl historik Ivan Jakubec z Univerzity Karlovy. Loni vlaky v Česku přepravily 183 milionů cestujících.

Pro Československo byla klíčová železnice, postupně se ale přešlo na silnice
Foto: Hans Štembera
Popisek: Železnice, ilustrační foto

Podle odborníků se Česko může pochlubit jednou z nejhustějších železničních sítí na světě. Základ k tomu byl podle Jakubce položen v období monarchie. První tratí byla koněspřežná železnice Linec–České Budějovice otevřená v roce 1827. Postupně se síť kolejí až do vzniku samostatného Československa rozšířila na 13 242 kilometrů v celé zemi, drtivá většina na českém území. Od té doby se však kvůli nerentabilitě a nízkému využití začala délka provozních kolejí snižovat až na současných 9 564 kilometrů v ČR.

Železnice v minulosti představovala klíčový prostředek pro soběstačnost nové republiky. „Československo bylo brzy závislé na obchodu do zahraničí a vlaky převezly zdaleka nejvíc,“ poznamenal Jakubec.

Provoz na železnici se však podle něj měnil v čase jen velmi pomalu. Například kvůli pomalé elektrifikaci parní provoz definitivně skončil až v 80. letech. „Lidé ze Západu se k nám na železnici jezdili dívat jako na atrakci,“ řekl.

Význam železniční dopravy postupně upadal s tím, jak posilovala silniční doprava. Zatímco ještě v roce 1950 vlaky převezly o skoro 90 000 víc cestujících než autobusy, o rok později už byla autobusová doprava silnější zhruba o 4 000 pasažérů, přičemž rozdíl se neustále zvyšoval. Autobusy lákaly především díky jejich dostupnosti v téměř každé vesnici.

V posledních letech se však kurz znovu srovnává. Zatímco před 30 lety cestovalo autobusy skoro 2,5 miliardy lidí ročně, loni už to bylo v ČR necelých 330 milionů.

Na silnici se ve druhé polovině 20. století přesunula i nákladní přeprava. Přispěla k tomu především závodní doprava, která v jednotlivých letech převážela zhruba dvakrát více zboží než státní doprava ČSAD. Tuto konkurenci státnímu podniku pokládá Jakubec jako paradox tehdejší doby.

Díky větší dostupnosti rostla také automobilová doprava. Zatímco v roce 1922 bylo v ČSR evidováno 5 316 osobních aut, dnes je to téměř 5,5 milionu.

Počátky cestování po silnici však byly podle Petra Kožíška z Národního technického muzea složité, protože tuzemské silnice podle něj patřily k nejhorším v Evropě a jejich rekonstrukce byla pomalá. Síť cest přitom po monarchii byla poměrně rozvrstvená, v zemi bylo více než 50 000 kilometrů silnic, většina hlavních tras však vedla na jih do bývalých center ve Vídni a Budapešti. Nejdůležitějším cílem nového státu tak podle Jakubce bylo zlepšení spojení ze západu na východ a kvalitnější spojení Česka se Slovenskem. Dnešní kritika rychlosti výstavby silnic není podle historiků nic nového a nové trasy v průběhu století příliš rychle nevznikaly. Jeho slova potvrzuje i stavba první tuzemské dálnice mezi Prahou a Brnem, o které se uvažovalo již ve 30. letech, hotová však byla až v roce 1980. V současnosti je v Česku 54 516 kilometrů silnic.

S dopravou na železnici je spojena i řada akcí k výročí vzniku samostatného Československa. České dráhy společně s Národním technickým muzeem letos vypraví několik historických vlaků a lokomotiv včetně tzv. prezidentského vlaku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: čtk

Ing. Vojtěch Munzar byl položen dotaz

věcná diskuze

Dobrý den, máte dojem, že se na půdě Sněmovny odehrává věcná diskuze? Já mám spíš dojem, že koalice ani diskutovat nechce, že si je jistá svou většinou a naopak opozice obstruuje (většinou až moc), aby se zviditelnila. Nějaký smysluplný dialog mezi vládou a opozicí nevidím a myslím, že je chyba na o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Z utečeneckých táborů rakve za covidu nevynášeli. Profesor Žaloudík rozkrývá proč

21:45 Z utečeneckých táborů rakve za covidu nevynášeli. Profesor Žaloudík rozkrývá proč

V posledních letech důvěra v lékaře u části české populace značně utrpěla. Kvůli covidu se, podle bý…