První den Dnů NATO na letišti v Mošnově navštívilo 54.000 lidí

21.09.2013 20:39

První den Dnů NATO a Dnů Vzdušných sil Armády ČR, které se konají na letišti Leoše Janáčka v Mošnově na Novojičínsku, navštívilo podle policie 54.000 lidí. Řekl to mluvčí akce Jaromír Krišica. V loňském roce vidělo akci během dvou dnů zhruba 208.000 lidí, dnešní návštěvnost podle pořadatelů ovlivnilo proměnlivé počasí.

První den Dnů NATO na letišti v Mošnově navštívilo 54.000 lidí
Foto: acr.army.cr
Popisek: JAS-39 Gripen vzdušných sil ČR

Návštěvníci viděli například ukázku tankování za letu nebo vystoupení španělské vrtulníkové akrobatické skupiny Patrulla ASPA. Mezi statickými ukázkami na zemi dominoval obří transportní letoun An-124 Ruslan.

Po mnoha letech, pravděpodobně poprvé od rozdělení Československa, mohli lidé vidět společný průlet českého a slovenského letectva. Vojáci si tím připomněli 20. výročí vzniku vzdušných sil obou samostatných států. "Určitě děláme průlety, ale ty jsou v rámci některých cvičení," řekl velitel Vzdušných sil Armády ČR Libor Štefánik.

Letošní ročník Dnů NATO v Mošnově je podle něj pro diváky zajímavý například tím, že zde armáda ukazuje přes 70 typů letecké techniky. "Chceme ukázat lidem, kteří sem přijdou, umění našich pilotů, techniků a dalších odborností. Dále bychom rádi poukázali na to, že armáda není jakýmsi ostrovem, který nekomunikuje se světem. Je to spolupráce armády a integrovaného záchranného systému, je to spolupráce vzdušných sil a pozemních sil," řekl Štefánik.

Ukázku tankování za letu předváděly dva české letouny Jas-39 Gripen spolu se švédským tankerem C-130. Jaroslav Tomaňa, jenž pilotoval jeden z gripenů, řekl, že tento úkon patří k těm komplikovanějším. "Představte si, že za letu, kdy letíte za tankerem, tak musíte trefit koš, který má průměr 65 centimetrů, to znamená poloměr 35. Když se spojíte s tím tankerem, tak ten koš máte někde v úrovni kabiny, je vzdálený asi 37 centimetrů od hrany kabiny," řekl Tomaňa. Pilot podle něj při finální fázi spojování musí dělat opravdu velmi jemné korekce v rozmezí 10 - 15 centimetrů.

Česká armáda má v současné době čtyři piloty, kteří jsou schopni tento náročný úkon provádět, další dva jsou ve výcviku. "My jsme využili příležitosti, že tady máme švédský tanker, takže v pátek před příletem jsme zahájili výcvik dvou pilotů, kteří mají za sebou dva výcvikové lety. Pokud nám bude počasí přát, tak v pondělí při odletu bychom je chtěli docvičit," řekl Tomaňa, který je jedním z instruktorů.

"Jinak naše ambice jsou vycvičit všechny piloty u 211. letky obzvláště se zaměřením na absolvování mise 2014 na Islandu, kde předpokládáme, že přílet a odlet na Island by byl plánovaný spolu s tankerem," dodal pilot, který dnes dostal zvláštní ocenění za tisíc hodin nalétaných v gripenu. Ředitel Gripenu pro střední a východní Evropu Daniel Boestad ho označil za jednoho z nejlepších stíhacích pilotů současnosti.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: jma, čtk

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Čína Rusko prohrát nenechá. Nechce v tom být sama, myslí si komentátor

18:55 Čína Rusko prohrát nenechá. Nechce v tom být sama, myslí si komentátor

Globální šachovnice je v současné době rozehraná na velmi nebezpečnou hru. USA chtějí Čínu donutit, …