Resort dopravy o finančních kompenzacích za pozemky ČD věděl, a to dobře, uvedl zdroj

01.04.2022 15:21 | Kauza

Jak už ParlamentníListy.cz informovaly, na konci února z funkce ředitele ČD odstoupil Ivan Bednárik. Jako generální ředitel působil u národního dopravce od konce roku 2020. Předtím vedl šest let divizi ČD Cargo. Na jeho místo bylo vyhlášeno výběrové řízení. Jedním z medializovaných důvodů jeho odchodu byly okolnosti takzvaných finančních kompenzací za užívání pozemků ČD. Pro laika zcela nepřehledné téma je přitom prosté. Dráhy dlouhodobě a opakovaně žádaly od Správy železnic peníze za to, že užívá pozemky v jejich vlastnictví.

Resort dopravy o finančních kompenzacích za pozemky ČD věděl, a to dobře, uvedl zdroj
Foto: red
Popisek: ČD - logo

Redakce už v tomto článku mapovala historii celé problematiky, která sahá až do roku 2014, kdy byl společným dopisem ČD a SŽ informován ministr dopravy Prachař, že ČD musí v souladu s péčí řádného hospodáře požadovat po SŽ platbu za užívání pozemku v jejich vlastnictví. Tématu se věnovali i další ministři dopravního resortu, Dan Ťok a Karel Havlíček.
 
„Jde o to, že všichni dopravci platí Správě železnic poplatky za používání kolejí, a tak si České dráhy naopak naúčtovaly nájem za pronájem pozemků pod nimi, jenže nového ministra to překvapilo a zaskočilo,“ uvedl ve zpravodajství ČT v polovině února její redaktor.
 
 
Ono překvapení však překvapením být nemělo. Ministr měl mít podle všeho řadu informací od svých podřízených. Redakci to řekly dva zdroje z ministerstva. Tím dotyčným, kdo měl o dané kompenzaci mnoho podkladů, má být současná náměstkyně ministra Kupky Lenka Hlubučková. V době, kdy se ČD snažily pokročit v jednání, působila jako vedoucí oddělení vládní a parlamentní agendy a následně v letech 2016–2017 jako ředitelka odboru kanceláře člena vlády.
 

Anketa

Má prezident Zeman vaši důvěru? (Ptáme se od 30. 3. 2022)

70%
27%
hlasovalo: 23469 lidí
Nyní je náměstkyně pro řízení sekce ekonomické a infrastrukturní a místopředsedkyně dozorčí rady Českých drah.
 
„Na zcela zásadním jednání dozorčí rady Českých drah konaném před vystavením faktur se očekávala plná podpora schváleného záměru, který byl ČD doporučen externími daňovými poradci z tzv. skupiny Big four neboli Velká čtyřka. Ing. Hlubučková se však při hlasování zdržela, a to s odvoláním na střet zájmů, odůvodněný jejím působením na Ministerstvu dopravy, které je zakladatelem Správy železnic. V minulosti to však pro náměstkyni Hlubučkovou nebyl při hlasování dozorčí rady problém, a to ani při hlasování o jiných záležitostech, které se bezprostředně týkaly vztahů se SŽ. Lze se proto domnívat, že ono zdržení se má zcela jiný důvod. Tím je s největší pravděpodobností právě nepřipravenost financování převodu pozemků a finanční kompenzace, o kterém měla Ing. Hlubučková jako náměstkyně zcela detailní informace,“ řekl náš zdroj.
 
Pokud by prý náměstkyně Hlubučková hlasovala proti (vědoma si podloženosti záměru představenstva vystavit faktury), jednala by nepochybně v rozporu s péčí řádného hospodáře a potenciálně by také odpovídala ČD za škodu, která by neodvedením daně vznikla.
 
„Náměstkyně Hlubučková však rovněž nemohla hlasovat pro a se záměrem vystavení faktur souhlasit, neboť si byla vědoma skutečnosti, že nezajistila dostatečnou připravenost finančních prostředků (o tom nutně musela vědět i ze svého působení ve výboru pro audit SŽ). Není přitom rozhodné, zda by bylo financování realizováno prostřednictvím SFDI či SŽ nebo například dohodou o započtení vzájemných pohledávek. Důsledkem nekompetentnosti paní Hlubučkové proto bylo právě zdržení se a nečinnost, které ostatně také vystihuje dosavadní činnost Ministerstva dopravy v dané věci,“ uvedl ostře náš zdroj.
 
ParlamentníListy.cz oslovily resort dopravy i ČD. Odpovědi doposud nedorazily.
 

Anketa

Má Markéta Pekarová Adamová vaši důvěru?

1%
98%
hlasovalo: 34542 lidí
Ve výsledku celého procesu tak došlo k personálním změnám, které jsou odůvodňovány postupem představenstva ČD, jemuž lze však jen těžko něco vytýkat.
 
Tedy pokud nechceme mít manažerům státních společností za zlé, že nerezignují na svoji práci a chtějí dosahovat co nejlepších ekonomických výsledků. Je třeba doplnit ještě „B“.
 
V té souvislosti redakce získala ještě jeden názor, který pochází z prostředí Českých drah.
 
„Není představitelné, že by MD nemělo o situaci žádné zprávy. A je překvapivé, že se nový ministr spokojil jen s touto výměnou vedení ČD, neboť je zřejmé, že k pochybení muselo dojít zejména přímo na MD. Z dostupných informací, které máme, vyplývá, že zodpovědnou osobou za eskalaci tohoto postupně vznikajícího problému je náměstkyně Hlubučková, která si na rozdíl od vedení ČD svoji funkci obhájila i pod novým ministrem z donedávna ještě opoziční ODS. Stejně tak se lze zeptat, jaké změny se chystají na SŽ,“ doplnil.
 
 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tomáš A. Nový

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Aby nám EU neuchvátili extrémisti.“ Nerudová prozradila, proč chce do Bruselu

11:22 „Aby nám EU neuchvátili extrémisti.“ Nerudová prozradila, proč chce do Bruselu

Jednotná v rozmanitosti. Motto, které EU používá už od roku 2000. Je ale i po 24 letech jednota skál…