Resort školství má 234 koncepčních cílů. Napravíme to, slibuje ministerstvo

17.02.2013 9:27

Českému školství schází elementární dokument, který by stanovil základní směřování resortu. Myslí si to první náměstek ministra školství Jiří Nantl, který v rozhovoru pro server Aktuálně.cz prohlašuje, že tím nemá na mysli stanovení počtu žáků v jednotlivých třídách, jak se o ně snažil exministr Josef Dobeš. Jde spíše o to konečně nastolit strategické vládnutí v resortu vzdělávání, což má zajistit koncepce s názvem Strategie rozvoje vzdělávání v České republice do roku 2020.

Resort školství má 234 koncepčních cílů. Napravíme to, slibuje ministerstvo
Foto: Hans Štembera
Popisek: Studenti

"Tento resort má 234 koncepčních cílů vyplývajících ze čtyřiadvaceti souběžně platných dokumentů; to je strašně moc a je to nepřehledné. Strategie 2020 nemá přinést revoluci ve školství, ba právě naopak," míní Nantl.

Co má zařídit škola, co rodina, co zaměstnání

Nejde přitom o stanovení počtu žáků ve třídě, o které usiloval někdejší ministr Josef Dobeš. Takový cíl do koncepce podle Nantla vůbec nepatří. Nejde ani o to nařizovat základním školám výuku finanční gramotnosti, sexuální výchovy a další. Zavalování žáků dalšími a dalšími "výchovami" prý české školství nespasí.

Je třeba si uvědomit, že vzdělávání neprobíhá jen ve škole, ale také v rodině, ve veřejném prostoru a v zaměstnání. Veškerou výchovu na školu uvalit nelze. Měla by se ale umět, po vzdělávací stránce, vypořádat např. s rozvojem informačních technologií, což podle Nantla není v našem vzdělávacím systému příliš podchyceno.

V poslední době se hodně mluví také o základní finanční gramotnosti, kterou by mohla škola dětem předat. Nantl má ale za to, že k tomu škola primárně určena není. "Je otázkou, co má mít přednost - zažil jsem diskusi na výboru pro vzdělávání OECD, kde přišel návrh doporučení ke vzdělávání v oblasti finanční gramotnosti - a ten tam byl naprostou většinou států odmítnut z toho důvodu, že v rámci povinného vzdělávání jsou prioritní jiné věci, jako je matematická či jazyková gramotnost. A navíc škola často nemá ani tolik prostoru, aby se mohla věnovat podobným věcem," upozorňuje náměstek.

Je třeba zajistit průchodnost vzdělávací soustavy

Na místo zavedení zcela nového předmětu by mělo být jasně řečeno, co musí v jednotlivých fázích vzdělání žáci umět, aby nenastal  problém při přestupu žáka z jedné školy na druhou. To se dnes stává často, a je třeba to napravit. Změnit to má Národní program vzdělávání, k jehož přijetí Strategie 2020 zavazuje. Nantl věří, že se program podaří přijmout do roku 2020. S jeho pomocí by mělo být např. zajištěno, aby se žáci neučili cizí jazyk úplně od začátku po přechodu ze školy základní na střední, pokud už ten či onen jazyk na základní škole měli.

"Chceme ale odlišovat politickou koncepci od kurikulárních dokumentů. Politické dokumenty,jako Strategie 2020, by přece ani neměly řešit obsahové otázky vzdělávání. Nastavují pravidla systému - například zda má, nebo nemá existovat testování v uzlových bodech vzdělávání - ale neměly by definovat, co se má učit," uzavírá Nantl.

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: mp

Ing. Věra Kovářová, MIM byl položen dotaz

věk dožití ve zdraví

Sama zde píšete toto: ,, V roce 2017 byl obvyklý věk dožití ve zdraví u mužů 61 let a u žen 62 let.“ Jak ale tedy vysvětlíte, že vy prosazujete odchod do důchodu déle, a to třeba i o 5 a více let?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ukazoval s Černochovou „zákaz Slovákům“, teď se Naď chlubí národním dresem. Lidé mu napsali své

4:46 Ukazoval s Černochovou „zákaz Slovákům“, teď se Naď chlubí národním dresem. Lidé mu napsali své

„Fotit se s cedulkou ‚Slovákům vstup zakázán‘ a potom se předvádět ve slovenském dresu může jen čist…