To by bylo drahé. Bakalovy noviny spočítaly, kolik by nás stál Czexit

13.02.2018 12:05

O tom, co by stál případný odchod České republiky z Evropské unie neboli Czexit, se rozepsaly Hospodářské noviny. Jak podotýkají, odborníci považují představy některých politiků, že by Czexit neznamenal pro ekonomiku žádnou velkou změnu, za nereálné.

To by bylo drahé. Bakalovy noviny spočítaly, kolik by nás stál Czexit
Foto: Hans Štembera
Popisek: Vlajka EU

V případě, že by skutečně došlo k Czexitu, Česká republika by nemohla zůstat ani na společném evropském trhu, a hospodářství by se tak prudce propadlo. Například vlivný německý politik Norbert Lammert, jenž je spolupracovníkem kancléřky Angely Merkelové, považuje slova o tom, že odchod z EU by na zásadní české zájmy neměl negativní dopad, za opravdu kuriózní.  

„Jednotný evropský trh, na němž mohou podnikatelé z členských zemí prodávat zboží bez omezení, je pro Česko naprosto klíčový. Zhruba 80 procent českého HDP vytváří vývoz. A skoro 85 procent českého exportu míří do EU,“ píší Hospodářské noviny a všímají si i toho, že česká ekonomika je na Evropské unii mnohem závislejší než ekonomika britská, jejíž výkon bude po odchodu z EU téměř o desetinu nižší. 

Ekonom Petr Zahradník pak odhaduje, že o práci by v Česku mohlo odchodem země z Evropské unie přijít minimálně 400 tisíc lidí. Z Česka by se pak nejspíš také stáhla řada firem dávajících lidem práci. „Pokud by Česko odešlo z EU, pro naše firmy by to byl důvod přesunout investice jinam. Jsou tu proto, že odsud mohou levně vyvážet do celé Unie, hlavně do Německa. Nulová cla a nulové papírování jsou pro ně kriticky důležité,“ řekl diplomat jedné z asijských zemí. 

Hospodářské noviny dále uvádějí, že v případě, že by Česko přestalo být součástí vnitřního trhu, došlo by ke ztrátě konkurenceschopnosti v Evropské unii, zhoršil by se i vývoz do světa, stát by měl vyšší náklady na hraniční kontroly a ostrahu hranic, došlo by i ke krachu českých dopravců. Hůře by pak Češi také dostávali práci v zahraničí a problémy by zaznamenal i cestovní ruch. 

A odhadované částky, o nichž píší Hospodářské noviny? „4,5 až 7,1 miliardy Kč, dopad na snížení českého exportu 3,2 až 5,1 miliardy Kč, snížení dovozu 1,7 až 3,1 miliardy Kč, zdržení na hranicích v silniční nákladní dopravě 1,3–2 miliardy Kč – o tolik nižší by byla čistá bilance české ekonomiky,“ uzavírá tisk.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: vef

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Chalífát, konečné řešení pro Evropany.“ Proč veřejnoprávní TV opět zamlčela? Analytik na nohou

5:00 „Chalífát, konečné řešení pro Evropany.“ Proč veřejnoprávní TV opět zamlčela? Analytik na nohou

TÝDEN V MÉDIÍCH Dokud byl Pavel Tuleja rektorem Slezské univerzity v Opavě, nikoho jeho publikační č…