Unijní zelená norma zničí ekonomiku. A neprospěje ani přírodě, dodávají experti

08.05.2023 16:37 | Analýza

Velké obavy z emisní normy Euro 7 nemají pouze výrobci osobních aut, ale také producenti nákladních vozů a přepravci. Dle generálního ředitele italského výrobce nákladních automobilů a autobusů Iveco Gerrita Marxe je evropská norma „obyčejná stupidita“, která obsahuje takové požadavky, jež jsou aktuálně „technicky neproveditelné“. Pokud se však nepodaří normu aplikovat, bude dle výrobců čelit evropská ekonomika otázce, čím nahradit 77 procent nákladní přepravy. Kromě zdražování se paradoxně hovoří i o dopadech na životní prostředí.

Unijní zelená norma zničí ekonomiku. A neprospěje ani přírodě, dodávají experti
Foto: Petr Kupka
Popisek: Ilustrační foto

Anketa

Máme být kromě západních spojenců vděční za osvobození od nacismu i Rudé armádě?

97%
1%
hlasovalo: 28107 lidí
Současně platnou normou je od roku 2014 Euro 6, která přinesla snížení limitů emisí oxidu uhelnatého například recirkulaci výfukových plynů a u naftových vozů systém AdBlue, který do zplodin vstřikuje močovinu, aby neutralizoval oxidy dusíku.

Evropská unie chce však v rámci svých zelených plánů jít mnohem dál, aby bylo dosaženo v osobní dopravě snížení emisí o 100 procent od roku 2035, což de facto – až na výjimky – znamená konec výroby spalovacích motorů v Evropě. Již od poloviny roku 2025 by měla pro nové osobní automobily platit emisní norma Euro 7, která má omezit zplodiny oxidů dusíku a pevných částic vypouštěných do ovzduší, a to nejen z výfuků, ale také brzd a pneumatik. Vozy mají mít navíc čidla, která emise umožní kdykoliv zkontrolovat.

Výrobci automobilů varují, že pokud norma Euro 7 projde v podobě, jak ji navrhuje Evropská komise, bude to znamenat zejména pro chudší část obyvatelstva změnu života, na nějž jsou zvyklí. Nízkopříjmoví lidé budou muset na dopravu novým automobilem zapomenout a přesedlat na MHD či bicykly či po vzoru Kubánců udržovat své starší vozy – ty nové totiž již nebudou v jejich finančních možnostech.

Kromě chystaného zdražení paliva skrze emisní povolenky z benzínu a nafty, které v minulém měsíci posvětil Evropský parlament, totiž podraží i samotné vozy a šéf mladoboleslavské Škody Klaus Zellmer vyčíslil, že půjde o statisíce. Britskému magazínu Autocar tak Zellmer řekl, že některé modely automobilů mohou být tak nákladné, že je půjde jen těžko prodat a kvůli tomu, že by nejlevnější automobily mohli zdražit i o čtvrtinu, se tak automobilka bude muset možná zbavit i aktuálně svého nejoblíbenějšího modelu Fabia.

Přichází též varování, že kromě spotřebitelů přísné emisní normy ohrozí i české hospodářství a tisíce lidí se rázem ocitnou bez práce. Člen představenstva za oblast prodeje a marketingu ve společnosti Škoda Auto a viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Martin Jahn v březnu v Otázkách Václava Moravce uvedl, že bude Škoda muset kvůli normě Euro 7 zrušit až 3 tisíce pracovních míst. Vzhledem k dalšímu rušení pracovních míst u dalších automobilek a dodavatelů by za dva roky dle Jahna mohlo být skončit v práci i přes deset tisíc lidí.  

Normu, která počítá s koncem výroby a prodeje aut se spalovacím motorem do roku 2035, tehdy Jahn označil za „paskvil, který ještě neviděl“. „Norma přináší zcela nesplnitelné termíny pro její zavedení a je v mnoha ohledech nejasné, co vyžaduje v základních parametrech. Pro nás absolutně neakceptovatelné v nejistotě z posledních krizí,“ upozornil. Konec by prý mimo modelu Fabia čekal též modely Scala a Kamiq.

Také šéf českého zastoupení Toyoty Martin Peleška podotýká, že Euro 7 klade na výrobce tak velké požadavky, že se budou muset vzdát vývoje dostupných aut, která ale ovzduší znečišťují nejméně. „Regulace, penále a příkazy mohou paradoxně docílit opačného efektu, než jaký si všichni přejeme, tedy zbavit se emisí,“ uvedl Peleška pro Hospodářské noviny s tím, že se může v důsledku přehnaných emisních cílů naopak zhoršit i znečištění.

„Podle studie ACEA (Asociace evropských výrobců automobilů, pozn. red.) se v případě silného působení emisní normy Euro 7 na nová auta podaří dosáhnout snížení emisí o pět procent. Nicméně v případě pouhé obnovy vozového parku by to mohlo být až 80 procent. Jenže Euro 7 navíc sníží dostupnost nových vozů, protože se automobilkám nevyplatí vyvíjet a prodávat menší dostupnější auta. Právě ta, která mají nejnižší emise. Lidé si proto budou nechávat své ojeté vozy déle, zároveň se budou starší auta přesouvat ze západní do východní Evropy a vozový park tak ještě zestárne. Pak budou emise ještě horší,“ vysvětlil.

Hrozí prý, že zelené plány Evropské unie docílí naopak toho, že se „bude ještě v roce 2050 jezdit s technologií spalovacího motoru z roku 2023“. Předpovídá též, že v roce 2034 nastane obrovský boom prodeje posledních spalovacích aut.

Kvůli silné orientaci na evropský trh se dle Pelešky automobilkám těžko vyplatí vyrábět automobily se spalovacím motorem a očekává, že se mezeru po evropských značkách pokusí vyplnit korejské, japonské a další asijské automobilky, které nebudou svázané unijní legislativou.

Problém i pro nákladní dopravu

Euro 7 se však netýká jen osobní přepravy, dva roky po osobních vozech dojde i na ty nákladní a generální ředitel italského výrobce nákladních automobilů a autobusů Iveco Gerrit Marx poznačil, že návrh od Evropské komise obsahuje takové požadavky na snížení emisí oxidů dusíku a pevných částic, které je aktuálně „technicky neproveditelné“. „Úsilí, které je třeba vynaložit, je obrovské. A neexistuje žádná skutečná návratnost,“ řekl podle agentury Reuters.

Plán, který chystá dolehnout na výrobce těžkých užitkových vozidel a autobusů, bude znamenat, že budou muset snížit do r. 2035 emise o 65 procent oproti hodnotám z roku 2019. Do roku 2040 pak o 90 %.

Podle vyjádření manažera homologace společnosti Iveco Czech Republic Jana Vodstrčila pro Euractiv.cz, je problémem už samotná norma Euro 7, jelikož výrobci nejsou schopni aplikovat všechny její požadavky.

„Nejedná se jen o vývoj motoru. Nový návrh je natolik komplexní, že bezpochyby povede k vývoji nových modelových řad. Je tedy třeba nastudovat a právně vyložit několik tisíc stran implementačních aktů, vytvořit komplexní a detailní zadání pro jednotlivé týmy, které musí vyvinout ‚svou‘ část vozidla. Jednotlivé konstrukční uzly i vozidlo jako celek musí být kvalitně testovány, zhomologovány, industrializovány, a to jak u výrobců, tak u dodavatelů komponent,“ vylíčil Vodstrčil a zdůraznil, že návrh, který ještě nemá ani finální podobu bude těžké v rychlosti aplikovat do praxe, jelikož je obvyklá lhůta pro zpracování legislativy v autoprůmyslu čtyři roky.

Doplnil, že pokud se nepodaří normě vyhovět, pak Evropu čeká rozpad ekonomiky, jelikož nákladní vozy v EU stojí spolu s dodávkami za přepravou až 77 % veškerého nákladu. Žádný jiný druh dopravy v horizontu obvyklé životnosti nákladního vozu, která činí deset let, dle něj nedokáže nahradit tento přepravní výkon, nezbytný k udržení evropské ekonomiky v chodu.

Tiskový mluvčí Sdružení dopravců ČESMAD Bohemia Martin Felix varoval, že panují obavy, že v důsledku normy Euro 7 přijde též zdražení techniky, které „nebude nijak kosmetické, ale podstatné“. „To by mohlo výrazně ovlivnit konkurenceschopnost našich dopravců vůči těm mimounijním, kde by Euro 7 neplatilo,“ uvedl.

Euractiv.cz doplnil, že podle výkonného ředitele skupiny Volvo Martina Lundstedta je navíc v případě emisní normy Euro 7 možné vidět i jakési sabotování další zelených plánů EU. „Norma Euro 7 může zpomalit velkou transformaci směrem k bateriím a palivovým článkům (…) Budeme muset poslat desetitisíce inženýrů zpět ke spalovacím motorům místo toho, abychom nadále investovali naše zdroje do rozvoje baterií, palivových článků a syntetických paliv,“ poznačil Lundstedt v pro Asociaci evropských výrobců automobilů.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: rak

Ing. Martin Kolovratník byl položen dotaz

Byl byste pro, aby měli cyklisti SPZ?

Cyklisti jsou všude a dost často bohužel nedbají pravidel silničního provozu. Už víckrát se mi ale stalo, že udělali nějaký přestupek a vlastně jim to projde, protože je nemáte jak identifikovat, i když je třeba natočíte nebo je zachytí nějaká kamera. Neměli by mít na kole něco, podle čeho půjdou id...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Toto není pokus o přepisování dějin...“ Oslavy osvobození. Bez ruské vlajky i hymny

10:13 „Toto není pokus o přepisování dějin...“ Oslavy osvobození. Bez ruské vlajky i hymny

Několik tisíc lidí se zúčastnilo pietního aktu a následného doprovodného programu v Muzeu na demarka…