Úřady práce nestíhají, na kontrolu dávek jim chybí přes tisíc lidí

31.01.2014 22:01

Úřady práce nestíhají kontrolovat, zda jsou příjemci dávek i po čase stále ještě v tísni a dostávají pomoc pro potřebné dál oprávněně. Chybí k tomu 1200 sociálních pracovníků a pracovnic. Výdaje na pomoc v hmotné nouzi loni přitom výrazně rostly. Uvedla to generální ředitelka úřadu práce Marie Bílková.

Úřady práce nestíhají, na kontrolu dávek jim chybí přes tisíc lidí
Foto: Hans Štembera
Popisek: Úřad práce pro Prahu

"Počet klientů výrazně roste. Nemáme šanci ověřit, zda to, co lidé říkají na začátku, stále trvá. Práce se tak redukuje na výplatu dávek, a to je špatně. Dávka má být řešením, až když to nejde jinak. Práci s klientem, aby vše šlo jinak, už vůbec nestíháme," uvedla Marie Bílková. Úřad si proto najímá brigádníky.

Podle analýzy úřadu práce by bylo potřeba asi 1200 sociálních pracovnic a pracovníků, kteří by situaci ověřovali v terénu a pracovali přímo s klienty. Působit by měli i preventivně. Zaměřovali by se na dávky v hmotné nouzi a na příspěvky na péči. Ověřovali by tak, zda se situace či zdravotní stav lidí po určité době nezměnily.

Loni od ledna do listopadu se na dávky v hmotné nouzi vyplatilo bezmála 9,54 miliardy korun. Proti předchozímu roku je to o 36 procent víc, tedy skoro o 2,53 miliardy. Podle Bílkové byl raketový růst hlavně u doplatků na bydlení. Od ledna do listopadu se na ně vydalo 2,53 miliardy korun. To je o miliardu víc než v roce 2012, tedy o 70 procent. Loni v listopadu úřad vyplatil 67.600 těchto dávek, předloni 51.100. Do příspěvků na péči za loňských 11 měsíců putovalo 17,89 miliardy korun, meziročně zhruba o miliardu víc. Peníze pobíralo loni v listopadu 325.800 postižených či seniorů, předloni 317.200.

Nejen ekonomická krize a vyšší nezaměstnanost, ale i nedostatečná kontrola a neprovázanost informačních systémů jsou podle Bílkové za výrazným přírůstkem počtu příjemců dávek v hmotné nouzi a výdajů. "Je tu jistá část, která by se snížila, kdybychom měli možnost provádět systematické sociální šetření. Podařilo by se odhalit zneužívání i dostat mnohé lidi ze sociální pasti," míní ředitelka úřadu práce.

Kolik by přijetí 1200 úředníků stát stálo, vedení úřadu práce zatím nevyčíslilo. Vedle peněz na platy by byla potřeba i suma na prostory a jejich vybavení. Podle Bílkové by se přijetí dalších zaměstnanců státu dlouhodobě vyplatilo.

Strukturu úřadů práce změnila reforma exministra Jaromíra Drábka (TOP 09). V dubnu 2011 vznikl "superúřad práce" s krajskými pobočkami a kontaktními místy po republice. Od ledna 2012 se úředníci přestali věnovat jen zaměstnanosti, ale převzali i vyplácení dávek od radnic. Ze 3700 pracovníků, kteří v obcích agendu vyřizovali, jich přešlo do úřadů jen 1650, upřesnila Bílková. Situaci komplikoval i nový počítačový systém. 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: pan, čtk

Ing. Jana Bačíková, MBA byl položen dotaz

Jak dlouho myslíte, že vaše důchodová reforma vydrží?

Dobrý den, zajímalo by mě, k čemu je dobrá důchodová reforma, na které nepanuje mezi vládou a opozicí shoda? Protože co když se nějaká schválí a jiná (další) vláda, ji zase zruší? Myslíte, že to prospěje něčemu pozitivnímu? Proč je takový problém se dohodnout? Vy jste sice opozici k jednání přizvali...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Úplně jinak. Reforma „slovenské ČT“ tak, jak se o ní nepíše

12:53 Úplně jinak. Reforma „slovenské ČT“ tak, jak se o ní nepíše

Na Slovensku je rušno kolem veřejnoprávních médií. „Největší likvidátoři svobody slova se dnes pasuj…