Vysmátý miliardář a hořící planeta. Za vším francouzští králové pražských zastávek. Hrozí Česku další brutální arbitráž?

06.11.2021 16:05

Přidej plyn, nabádá miliardář Daniel Křetínský na obrázku, který se objevil na reklamních poutačích v Praze. Za ním hoří planeta. Pod obrázkem je vysvětleno, že uhlobaroni chtějí obelhat veřejnost tím, že plyn, do kterého nově investují, je přechodem k zelené ekonomice. Akci proti majiteli EPH a fotbalové Sparty rozjela francouzská firma, všem Pražanům dobře známá.

Vysmátý miliardář a hořící planeta. Za vším francouzští králové pražských zastávek. Hrozí Česku další brutální arbitráž?
Foto: Tomáš A. Nový
Popisek: Francouzská firma JCDecaux bojuje proti miliardářovi Křetínskému

Francouzská společnost JCDecaux bojuje proti českému miliardáři Danielu Křetínskému. Stal se hvězdou reklam na plochách společnosti Rencar, dceřiné společnosti francouzského gigantu. A z plakátů se předvádí jako bezohledný uhlobaron.

Anketa

Věříte, že Fialova vláda bude dobře hájit naše národní zájmy?

2%
96%
hlasovalo: 47383 lidí
„Planeta hoří, a já říkám, přidej plyn“ hlásá, zatímco v pozadí za Křetínským šlehají plameny. Jedná se o narážku na podnikání Daniela Křetínského v energetickém byznysu, kde má v portfoliu i několik uhelných elektráren. Právě ty jsou oblíbeným terčem nenávisti zelených aktivistů, kteří rádi vykřikují, že planeta hoří.

V textu pod obrázkem je vysvětleno, že dosavadní uhlobaroni jako Křetínský nebo Pavel Tykač se snaží obejít zákazy fosilních paliv tím, že se přeorientovávají na podobně kontroverzní komoditu – na plyn.

„A banky, pojišťovny a státy je v tom podporují. Chtějí nás přesvědčit, že plyn je čistý a zelený,“ stojí dále v textu. Snaží se nám prý tvrdit, že plyn je „most“ k bezuhlíkové energetice, což podle zadavatele reklamy není pravda.

„Každá koruna vložená do plynové infrastruktury oddaluje řešení klimatické krize. Chtějme po bankách, pojišťovnách a vládních institucích investice do skutečných, ne falešných řešení,“ končí výzva.

Není ale úplně zřejmé, jak s tím vším souvisí firma JCDecaux. Ta je české veřejnosti známa z dlouholetého sporu o reklamní plochy na pražských zastávkách MHD. Mezi lety 1994- 2019 měla uzavřenou velmi výhodnou 25letou smlouvu, díky které kasírovala drtivou většinu příjmů z vylepených reklam.

Kvůli tomu, jakým způsobem její vztah s pražským Dopravním podnikem skončil, společnost JCDecaux vede proti České republice arbitráž. Je tedy možné, že chce negativní pověsti českého miliardáře (který má i významné mezinárodní aktivity) využít v tomto sporu s ČR.

Plakáty obsahují loga velkých českých bank – Komerční banky a UniCredit Bank, a rovněž pojišťovny Allianz. U nich je výslovně uvedeno, že Křetínského aktivity podporují. Je otázkou, zda tyto velké společnosti vůbec vědí, že jsou spojeny s takto kontroverzní kampaní zastávkové firmy.

Celkový pohled

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: jav

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Tomu věří neúspěšní. Plukovník rozebral dezinfo. A na koho cílí

21:50 Tomu věří neúspěšní. Plukovník rozebral dezinfo. A na koho cílí

Plukovník Ivo Zelinka byl hostem podcastu Čestmíra Strakatého. A řeč byla o ruské válečné propagandě…