Dovolte mi prosím, abych reflektoval obsah Vašeho tiskového sdělení, v němž konstatujete, že " Neúspěchy u státních maturit nejsou dané jejich podobou". Jistě, s Vašim stanoviskem lze s výhradami souhlasit, ale v tomtéž článku zvažuje pan Tomáš Feřtek, odborný konzultant společnosti EDUin, že "problémy nejsou v nastavení samotné zkoušky. I když má vůči její podobě drobné výhrady, ani jejich napravení by podle něj základní problém nevyřešilo. Je tomu tak proto, že velká část dětí na základních a středních školách je na tom špatně a my nevíme, co s tím," poznamenal odborník.
Skutečnost, že při jarním termínu společné části maturit neuspělo 24,3 procenta středoškoláků, kteří šli k maturitě poprvé, je však opravdu děsivá, a to i pro laickou veřejnost, nemluvě o frustraci provozních pracovníků očekávajících "generačně mladší funkční krev". Není to povzbudivá informace pro ně, ani dobré vysvědčení pro funkci státu, všech jeho porevolučních vlád, jejich kompetentních institucí a jejich hojných činitelů, prioritně ve VaVaI a tak dále.
Opakovaně se potvrzují výhrady provozních pracovníků k nepřipravenosti absolventů vysokých i středních škol řešit problémy praxe. Rádoby kompetentní ptydepe hlásající, že " jako kvantitativní indikátor pro kvantitativní evaluaci vědecké kvality, impaktu a vlivu českého VaV je používán relativní citační index (RCI), který je obecně poměrem citovanosti definovaného souboru publikací (např. individuálních autorů, institucí a jejich skupin, či teritorií) a průměrné citovanosti ve světě". Tato ve světě bezprecedenční zombie nemůže nikdy nahradit úvodní ministrovu prioritu Analýzy 2013 danou slovy o "rozvoji kvalifikovaných pracovních sil a sepětí věd s průmyslem", ani další obsáhlou odborně analytickou, bohužel často jen samoúčelnou dokumentaci vlády aVaVaI. Strategický agrární, rurální a environmentální sektor se premiérovi i předsedovi KDU z jejich poltického a mocenského spektra jaksi vytratil. Je svěřen neřízené a nekontrolované ministerské střele, která koná povětšině populisticky i s katastrofickými důsledky z toho vyplývajícími.
Situaci by podle pana Feřtka mohla zlepšit "podpora učitelů na druhém stupni základních škol. Podle něj by se díky tomu zlepšila nabídka základních škol a méně dětí by z nich odcházelo na víceletá gymnázia. Vyslovuje také potřebu dostat kvalitní učitele na některé průmyslové školy a učiliště.". Tento oprávněný, ale úzce selektivní názor je však podle řady odborníků "opravdu, ale opravdu" jen střípkem z mozaiky potřebných nápravných opatření, která vláda a kompetentní ministerstva dluží provozní praxi v odborném provozním poradenství a v edukaci nastupující generace. Již přes pět let, bohužel však stále bez naděje na uskutečnění věcného a konstruktivního pracovní jednání, předkládá politikům vládním i nevládním institucím multidisciplinární skupina odborníků naprosto věcné podněty k provedení nápravných opatření na úseku poradenství a edukace.
Jednoznačně názorově synchronně se ve své zprávě o české ekonomice vyjádřil dne 30.3. 2014 pan Angel Gurria z OECD, kdy od vlády ČR očekává " inovace i zajištění lepší připravenosti absolventů odcházejících ze škol". Obdobné jsou také názory odborné veřejnosti, závěry řady kontrolních aktivit EU, NKU ČR. Nelze než souhlasit s J. Žáčkem ( "Politika je disciplina pro deprivanty", Právo, 8. 8. 2015) , který se ptá, "jak můžeme dětem a vnukům odkázat svět, který se hroutí, v němž vládnou chamtivost a pokrytectví, ve které lháři a žháři rozeštvávají své bližní?"
Odpovědí mu může být stanovisko filozofa a politologa Bělohradského, který říká, že "systémy, v nichž varovné protesty obětí možných katastrof nejsou s to katastrofám zabránit, trpí deficitem demokracie". Jinými slovy v ČR máme místo demokratického státu, respektujícího věcné podněty managementu zdola, stav mravní a morální bídy politiků, propadlých sněmovnímu filibustereingu posvěcujícího našim korupčním vládám, řečeno slovy jistě povolaného expremiéra Paroubka, "státní vyžírandu" ( Dnes, "Jiří Paroubek o Kohoutovi v ČEZ" , 23. 1. 2010). Čtvrtstoletí nemravného, nekalého státního hospodaření v ČR je doložitelné nejen řadou tiskových sdělení, kontrolních zpráv, ale i četných zdráhavě odhalovaných "kostlivců z vládních skříní" při cynicky mocenské bagatelizaci poznatků, zkušeností a petičních podání nezávislých odborníků. Stav čtvrtstoleté české politické fašizace řízení státu svěřovaného hamižným deprivovaným politikům potvrzuje, že nejen "Evropské elity nenesou za svá rozhodnutí pražádnou odpovědnost, zatímco v prostředí globalizovaného 21. století mnohé členské státy Unie chřadnou a nestíhají čelit houževnaté konkurenci z jiných koutů světa. Limitace myšlenek ostatních a nenaslouchání je "diagnózou" nemocného způsobu rozhodování“. (Hodač, Lacina, Strejček: Evropské křižovatky, 2014, ISBN 978-80-7485-018-9.)
Vážená paní ministryně Valachová, vemte prosím na vědomi stanoviska autorit OECD, EU, NKÚ ČR i multidisciplinární názorové a pracovní skupiny odborníků, příslušníků akademické obce, a to nejen v souvislostech daných obsahem pěti příloh tohoto e-mailu. Jistě zvažujete, že je naprosto nezbytné přikročit k řadě zásadních resystemizačních úkonů, a to nejen na MŠMT, ale i na dalších útvarech vládních i nevládních institucí, protože stanovisko že "nevíme co s tím" je pro odbornou veřejnost , ale i pro občany a voliče civilizované středoevropské země nepřijatelné.
Bez zásadních změn v hodnocení efektivity vzdělávacích a výzkumných institucí a jejich činitelů, konajících již přes dvacet let bez morální, ale i hmotné responzibility, bez hodnocení účelové návratnosti vynakládaných veřejných prosředků na výzkum, edukaci a poradenství, bez ohledu na dvacetiletý kontinuální propad národohopodářství,edukace a státního poradenství, krize státu při miliardových nákladech na účet státu i dotačních titulů z EU, neskončí. Politici a ministři, ale stejně tak zastupitelské útvary PSP ČR se místo služeb stát , v duchu salus rei publicae, nejlépe formou uveřejňování kontrol účelovosti veřejných výdajů , cost benefit analýz, vkládaných do výzkumu, vzdělávání, odborného provozního poradenství, vydávají raději do Bruselu dobývat dotační tituly z EU, nebo výletnicky "hledat odbytiště ve světě". Získané dotace se v milardových objemech dovedou úspěšně "profláknout","než by byly smysluplně a a nezištně využity ve prospěch věcí veřejných, k odstraňování varovných zjištění odborníků z provozní praxe, či kontrolních insttitucí EU i ČR. Totéž platí v plné míře i o bagatelizaci a "(ne) plnění" Strategie růstu 2012, či RIS3 a dalších vládou i PSP ČR schválených dokumentů zůstávajících neprávem mimo zaslouženou pozornost, takže nejen přinášejí, ale také budou přinášet další motivace pro "vládní hasičské zákroky u požárů, o kterých nevíme, co s nimi". Takové vládnutí je neuvěřitelně plodnou půdou pro nárůst malverzačních působností většiny našich mocenských deprivantů , konajících prioritně v zájmu osobním a ne v zájmu státu, salus rei publicae i jeho bezostyšně klamaných občanů.
Vážená paní ministryně, dovolte prosím, abychom očekávali přijetí kohokoliv z naší pracovní skupiny k věcnému, zaprotokolovanému pracovnímu jednání na úrovni MŠMT . Žádáme Vás o to v souladu s lidsky výstižným přáním ústavní soudkyně V. Formánkové, která by "chtěla žít v zemi, kde lidé budou věřit institucím a instiuce sobě navzájem". Jak prosté, ale v ČR již čtvrtstoletí nic víc než fantaskní iluze.
Antonín Ticháček, mluvčí multidisciplinární skupiny odborníků
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV