Antonín Ticháček: Podvodné jednání se stalo v ČR standardem. Občan ČR „je za idiota“

17.01.2014 9:40

Z tisku se 16.1.2014 dovídáme, že Hospodářská komora se dostala k penězům z evropských fondů falšováním údajů, jak tvrdí EU. Zjistilo to vyšetřování OLAFu, tedy Evropského úřadu pro boj proti podvodům. Českému rozhlasu to exkluzivně sdělily důvěryhodné zdroje.

Antonín Ticháček: Podvodné jednání se stalo v ČR standardem. Občan ČR „je za idiota“
Foto: red
Popisek: MVDr. Antonín Ticháček

OLAF je obdobou českého Nejvyššího kontrolního úřadu. Hospodářská komora podle závěrů jeho vyšetřování například zfalšovala podpisy některých lidí, o kterých tvrdila, že pro ni budou jako odborníci na eurofondy pracovat.  Stejně tak předložila i jejich falešná čestná prohlášení. Tito lidé ve skutečnosti vůbec nevěděli, že je komora do své dokumentace zařadila. Jednalo se o projekt na kontrolu čerpání peněz z Operačního programu Podnikání a inovace.  Podle zdrojů Českého rozhlasu  ředitel komory Petr Kužel Bruselu přiznal, že k falšování údajů skutečně došlo.  Kromě vyšetřování OLAFu měla Hospodářská komora problém i s Evropskou komisí. Podle ní byla komora ve střetu zájmů, protože kontrolovala projekty, ze kterých inkasovali peníze její vlastní členové. Česko teď s Komisí vyjednává o výši korekce, tedy fakticky pokuty za chyby a podvody v čerpání peněz z tohoto operačního programu.  I kvůli skandálu, kterému čelí Hospodářská komora, může Česko zaplatit pokutu v řádu stovek milionů korun.  

Před  pěti lety, napsal v deníku DNES 22.8.2009 ministr financí  ing Janota  v reakci na českou hospodářskou krizi, na zvyšující se schodek rozpočtu, že jsme se „chovali bohorovně“, a to  zejména před volbami v roce 2006. Teď „musíme škrtat, škrat, škrtat. Další škrtání by vyžadovalo restrukturalizaci celé státní správy. Musely by se zrušit některé instituce, výzkumné ústavy, podřízené organizace. Bez ohledu na tyto skutečnosti požadovali ministři dalších 80 miliard navíc, což by znamenalo schodek 310 miliard, tedy 9,5 procenta HDP. Ministři tvrdí, že to bez toho nepůjde, ale to je každoroční folklór, vůbec s nimi o tom nehodlám debatovat“.

Z uvedených důvodů ing Janota „nechtěl být  za ministra idiota“ , jak uvedl v titulku svého  rozhovoru, aby následně zvolil čestnou rezignaci, kdy se po letech "náměstkování, při povinném respektování ne vždy transparentních pokynů nadřízených, jakož i př povinné loayalitě státního úředníka,  přestal  chovat sebezáchovně" . Kariérní státní úředník se tak čestně  odhodlal poslechnout svoje svědomí a rozhodl se „odejít do soukromých působností“. Vláda, ministerstvo i občané ztratili finančí osobnost s nezbytnou mírou responzibility. 

Ve své  občanské replice jsem slova ing Janoty parafrázoval  vyjádřením, že ani my občané nechceme být za "občany idioty“. Při tom samozřejmě nejde jen o „škrtání“, ale i o kontrolu nad formami získávání i spotřeby veřejných finančních prostředků. Jistě se shodneme na názoru, že by v nich by byly užitečné audity ve smyslu cost-benefit analyzis,  který by zcela jistě mohly tvořit relevantní podklady pro nápravná opatření v mandatorních vydáních státu. Pokud Vy pane ministře,  máte zcela zřetelné záměry "kudy" ve financích, dovolte mi, abych Vám sdělil že spolu se skupinou odborníků a sympatizantů máme jasno,  kudy v poskytování racionálního, komplexního odborného poradenství pro naše zemědělství na principu prevence a v gescí státu", a to plně v souladu s Bílou knihou Komise EU, která je u nás, přes její platnost od roku 1999,vládními i nevládními lobysty vytrvale ignorována až do současných dnů.

Na můj apel ve věci odobrného provozního poradenství zaslaný na vládu, ministerskému předsedovi, ministrovi pro Evropské záležitosti i ministrovi zemědělství, se mi dostalo jen chlácholivé, ale naprosto neuspokojivé odpovědi od prvního náměstka ministra zemědělství ing Kozáka / č.j. 18619/2009-17000 ze dne 24.6.2009/. Jestli je to úměrná reakce vlády na vznesenou problematiku na úseku potravinové bezpečnosti, food security, nechci komentovat, „to čas ukázal“.

Také opakovaně oslovené , nevládní instituce přes poskytnuté, velmi zevrubné informace a nabídky na spolupráci jen pokračovaly v roli "ufňukaných žadatelů o dotace" v planému vyhrožování stávkami, či v zarputilé obhajobě sporně funkční malovýroby.  Svůj dopis ing Janotovi jsem uzavřel slovy : „K čertu se všemi hrabivými a prolhanými politiky. Teď slibují zeštíhlení státní správy a snížení výdajů ministerstev o 20%, aby tam hned po volbách opět natlačili své stranické náměstky“. Vše se odehrává s nemorálně horentními odměnami, či zlatými padáky, v případě EU s měsíční apanáží přes čtvrt milionu korun.   

Čeští politici, vládní i  nevládní činitelé, občanům ČR opakovaně a vytrvale prokazují, že snad ani netuší co je to osobní mravní, případně hmotná responzibilita, co je to etika státního činitele. Kdo za to ale může ? Překvapivě ne politici, ale ti, kdo je volí. My, občané. Stále jsme se nenaučili, že politik se nám daňovým poplatníkům má a musí zodpovídat.

Naší odevzdanou občanskou a voličskou  pasivitou, nevyužíváním zásady deliberativní demokracie ve formě managementu zdola vznikl v ČR stav, kdy téměř není určitelné, kdo a s jakou kredibilitou vlastně  na vládě, či na ministerstvu rozhoduje o plnění povinností státu. Typicky českým problémem, je provázanost státní správy a politiky. Zatím co v západní Evropě je běžné, že úředníci jsou na volbách a na politicích  nezávislí, u nás rozhoduje ministr o personálním obsazení i o platech a odměnách, obvyklde s plnou poplatností stranické hyerachii. Ve vyspělých civilizacích je státní správa nezávislá, kariérní postup ministr ovlivňuje minimálně, odměny uděluje hlava úřadu z řad státní správy, nikoliv  ministr. Schválení nedokonalého českého zákona  o státní službě zatím zřejmě nic z české problematiky politické a vládní korupce nevyřešilo.   Jako jinak by mohl poslanec Kováčik 21.prosince 2013 tvrdit, že exministr Gandalovič /ODS/ si z nás udělal dobrý den (Eurozprávy.cz, L.Henzl ), když  před několika dny vyšlo najevo, že jím spravované ministerstvo zaplatilo pět milionů za několikastránkovou studii o pití piva. Nicméně   zjištění   Nejvyššího kontrolního úřadu ČR uvedené jednání potvrzuje. Tato instituce prověřila také čerpání dotací na výzkum z let 2010 až 2012, jimž MZe ČR vynaložilo 1,2 miliardy korun. Kontroloři prověřili 23 konkrétních projektů za 98 milionů korun, jejichž výsledky měly být využitelné v praxi. Přínosy projektů mají autoři vyhodnocovat například prostřednictvím počtu zemědělců, kteří výsledky při běžné činnosti využijí. "Jenže tato hodnocení vycházejí z odhadů autorů projektů, nikoli z doložitelných a ověřitelných faktů. Autoři projektů tak někdy vyčíslují až desetimiliardové přínosy projektů s náklady v řádu milionů korun. Nikdo už ale nesleduje, zda se proklamované odhady dopadů projektů skutečně naplnily," popsal kontrolní úřad.

S plným oprávněním tak odborník na korupci říká, že  „v českém veřejném prostoru vládne organizované kriminální prostředí, které prostupuje celou společnost, všemi jejími vrstvami. Prováděné zločiny jsou tak organizovány profesionálně, nikoliv pouhými jednotlivci, ale celými advokátními kancelářemi či poradenskými firmami pro veřejné zakázky a projekty z evropských fondů.  Kdy si bude občan ČR jeho politickými, vládními i nevládnimi činiteli jist, že s ním bude vždy zacházeno v souladu s pravdou, právem a spravedlností ?  

Stát se totiž  vždy musí řídit právem, včetně potravinového práva, to je jeho závazek vůči občanům. Jinými slovy: aktivity všech státních institucí musí mít právní základ, a to včetně trestního.Každý vztah mezi jedincem a státní institucí tak je a  musí být vždy  právním vztahem. Tam, kde panuje pocit bezmocnosti dovolat se práva, nebo pocit, že právo nefunguje, je vždy ohrožena samotná legitimita demokratické společnosti. 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Názory, ParlamentniListy.cz

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zbyněk Fiala: Benzinová auta ochromila nadvýroba

13:57 Zbyněk Fiala: Benzinová auta ochromila nadvýroba

Čínský automobilový průmysl narazil na odbytovou bariéru spalovacích motorů. V největších čínských m…