Jan Klusáček: Pozapomenuté kouzlo privatizace

17.09.2014 22:03

Dosti intenzivně se v současné době diskutuje o transparentnosti, zveřejňování smluv a expertním obsazování vedení státních podniků a podobných tématech.

Jan Klusáček: Pozapomenuté kouzlo privatizace
Foto: Archiv
Popisek: Ilustrační foto

Neméně intenzivní diskuse probíhají i o možnostech, jak snížit deficit státního rozpočtu, který má v příštím roce narůst (v absolutních číslech), i když se očekává vzestup HDP. Jakoby se z obou diskusí vytratilo, že stát má poměrně jednoduchou cestu, jak zabít několik much jednou ranou: tou cestou je privatizace.

Argument, že už není co prodat, je ovšem zcela mylný: státu stále patří velké množství majetku, který pro své klíčové činnosti nepotřebuje, který ho zatěžuje nutností správy a v neposlední řadě i který generuje nezanedbatelné pokušení k všelijakému odklánění finančních prostředků.

Proč by stát měl vlastně dělat něco, v čem konkuruje soukromým subjektům? Proč by měl stát vařit pivo? Věřím, že by se kupec pro Budějovický Budvar n.p. jistě s trochou snahy najít dal. A ne, opravdu není budějovický ležák takový národní poklad, aby ho stát musel výhradně vlastnit (a nejlepší pivo stejně dělá Matuška v Broumech ;-)).

Ani argumentace, že by se stát neměl zbavovat slepic, která snášejí zlatá vejce, neobstojí. Úspěšně privatizované velké pivovary (např. Staropramen nebo Plzeňský Prazdroj) vykazují podstatně zajímavější ekonomické výsledky (např. zisk/ztráta nebo ROE) než Budvar. Nebylo by tedy pro stát výhodnější mít k dispozici peníze z privatizace a navíc ještě více prosperující pivovar zaměstnávající více lidí a odvádějící více peněz na daních?

V případě některých státních firem (České dráhy nebo Česká pošta) je ovšem o jejich ziskovosti možno oprávněně pochybovat. Dráhy s dvoumiliardovou ztrátou (ačkoli mohutně prodávají přebytečný majetek), Pošta sice v zisku, ale za cenu minimálně diskutabilních prodejních praktik a rozšiřování činnosti do oblasti ICT pro státní správu, u níž rozhodně nelze hovořit o přehnané transparentnosti a výkonnosti.

Privatizací poskytovatelů služeb v některých oblastech (typicky právě hromadná doprava nebo doručování zásilek), u nichž existuje dostatečný počet konkurentů, by se zároveň předešlo permanentní tendenci některých politiků dopouštět se nedovolené či alespoň pochybné veřejné podpory (vzpomeňme na často nevýhodné desetileté smlouvy na kolejovou dopravu uzavřené kraji s ČD na poslední chvíli před zákazem této praktiky).

Že to je divoká utopie, pro kterou nikdy nelze najít dostatečnou vládní většinu? Tak vypadala privatizace velkých bank na začátku 90. let také a myslí si snad ještě někdo, že by bylo lepší, kdyby si stát KB, ČSOB nebo ČS nechal jako státní společnosti?

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: pravybreh.cz

Ing. Jana Bačíková, MBA byl položen dotaz

Jak dlouho myslíte, že vaše důchodová reforma vydrží?

Dobrý den, zajímalo by mě, k čemu je dobrá důchodová reforma, na které nepanuje mezi vládou a opozicí shoda? Protože co když se nějaká schválí a jiná (další) vláda, ji zase zruší? Myslíte, že to prospěje něčemu pozitivnímu? Proč je takový problém se dohodnout? Vy jste sice opozici k jednání přizvali...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zbyněk Fiala: Benzinová auta ochromila nadvýroba

13:57 Zbyněk Fiala: Benzinová auta ochromila nadvýroba

Čínský automobilový průmysl narazil na odbytovou bariéru spalovacích motorů. V největších čínských m…