Jan Ziegler: Na železnici musí vlítnout soukromníci, pro státní vlaky není důvod

29.06.2017 18:50

Monopol Českých drah musí skončit. Je to jak v zájmu cestujících, tak i v zájmu těch co vlaky objednávají a platí. Ti mohou ušetřit až miliardy korun ročně a to se vyplatí, nehledě na zvýšení kvality cestování.

Jan Ziegler: Na železnici musí vlítnout soukromníci, pro státní vlaky není důvod
Foto: Facebook Jana Zieglera
Popisek: Jan Ziegler

Nové vedení Středočeského kraje je nespokojeno s tím, kolik peněz platí za dopravní obslužnost na železnici. Řešení přitom existuje a tím je zlomení monopolu Českých drah. Prvním a zásadním krokem by proto mělo být vypsání výběrových na provozovatele regionální dopravy, tedy osobních a spěšných vlaků, které dotují kraje. Praxe je taková, že rychlíky, expresy atd. dotuje ministerstvo dopravy, kdežto osobní a spěšné vlaky kraje. Není to o tom, že by České dráhy měly být vytlačeny. Pokud nabídnou nejlepší podmínky, ať jezdí dál, ale ať jsou na železnici nastoleny férové podmínky pro všechny. Dosud totiž získával největší český dopravce zakázky na provozování vlaků bez výběrových řízení.

Úspory by podle dopravních odborníků měly činit 20 – 30% předchozího stavu. Je ovšem důležité soutěžit tzv. provozní soubory, čili jednotlivé oblasti. Tedy ne celé území kraje naráz, ale třeba posázavské železnice v úsecích Praha - Vrané nad Vltavou - Čerčany s odbočkou Vrané nad Vltavou – Dobříš atd. V rámci Středočeského kraje by mohly úspory činit řádově stovky milionů korun. „Úspory jsou pro nás důležité, a proto s touhle možností počítáme, tedy s vypsáním výběrových řízení na provozovatele regionální železniční dopravy. Bylo ovšem chybou, že předchozí krajská vedení tvořená hlavně sociálními demokraty a komunisty této možnosti nevyužily,“ řekl předseda Rozpočtového výboru Středočeského krajského zastupitelstva Michael Pánek (ODS).

Je dobře, že výběrová řízení na provoz expresů, rychlíků atd. nyní ve větší míře než dříve vypisuje i ministerstvo dopravy. A jak se vypořádat s případnými obstrukcemi Českých drah nebo jiných poražených? S jednoduchým řešením přišel ministr dopravy Dan Ťok. V takových případech se soutěž zruší a náhledně se vítězi přidělí provoz na konkrétní trati. Je to zákonné a nenapadnutelné. Chce se říci s klasikem, jak prosté milý Watsone.

Jan Ziegler

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jan Campbell: K věčnému míru

11:24 Jan Campbell: K věčnému míru

V mnoha zemích na světě, nehledě na harašení zbraněmi, tisknutí bezcenných dolarů a euro, dodávek zb…