Místo primitivní antikatolické nenávisti, rozumná dohoda, která prospěje všem. To je výsledek jednání zástupců katolické církve s představiteli Národní galerie. Cyklus obrazů, který kdysi zdobil hlavní oltář vyšebrodského klášterního kostela, patří ke špičkovým dílům české gotiky. Bez nadsázky je pro pražskou Národní galerii tím, čím je Mona Lisa pro pařížský Louvre.
Nebýt vyšebrodských řeholníků, nikdy by tyto skvosty nevznikly. Můžeme také mluvit o štěstí, že vyšebrodský klášter nebyl vydrancován a zničen husitskými hordami, a toto vzácné dílo tak zůstalo zachováno. Problém nastal až v roce 1938, kdy cisterciáci převezli tyto obrazy do Prahy, aby je zachránili pro český národ. Vyšší Brod byl totiž na podzim toho roku odtržen od Československa a připojen k hitlerovskému Německu. Kvůli protinacistickým postojům pak okupační správa vyšebrodský klášter poprvé v historii zrušila. Po válce se sem cisterciáci vrátili, ale nastal problém s vracením obrazů. Údajně na ně bratři neměli nárok, protože v době nacistické okupace nebyly v klášteře! Tento spor se nepodařilo vyřešit do roku 1950, kdy komunisté klášter zrušili podruhé. Inu komunisté a nacisté jsou jako jednovaječná dvojčata.
Návštěvníci se však nemusejí bát, že o tyto skvosty v Anežském klášteře Na Františku, kde je vystaveno gotické umění, přijdou. Cisterciáci je zapůjčili NG bezplatně na deset let s tím, že tato doba bude prodloužena. Rovněž augustiniáni ponechají svá Rubensova barokní plátna tam, kde jsou dosud, tedy ve Šternberském paláci na Staroměstském náměstí. Ti si akorát dali podmínku, aby jim restaurátoři Národní galerie pomohli s obnovou vzácných barokních obrazů v jejich kostele sv. Tomáše na Malé Straně, což se dá akceptovat. Spravedlnost tedy konečně zvítězila.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Názory, ParlamentniListy.cz