Jiří Tichý: O víře, naději a rozpoložení

29.12.2013 13:57

"Poděl se o kouzlo Vánoc", vyzývá mě už několik týdnů na zastávkách šedivý fousatý dědek. V ruce drží neodmyslitelnou šroubovitou láhev Coca Coly. Už dávno mě toto netrápí. Na mně milou Moravu odjížděl jsem právě pro naplnění té výzvy. Pouze mě k tomu nevybízel reklamní poutač, nýbrž část rozvětvené rodiny, rozkvetlé onou sváteční pohodou.

Jiří Tichý: O víře, naději a rozpoložení
Foto: Hans Štembera
Popisek: Vánoční ozdoba

V ten křesťanský svátek odjel jsem také za NÍM. Psáno verzálkami. V rozpoložení, v němž pobývám už třetí měsíc. Ctím Ho jako člověka, jenž v mladistvé dospělosti vnesl do tradicionalismu Farizejů patřičný vzruch, čili nové myšlení. Novou víru, chcete-li. Budoucí poslání vnukly mu do mysli už jako batoleti (Jezulátku) sudičky jakési, a ON vžil se do role Mesiáše, což starozákoníci odmítli. 

Tenhle dvoutisíciletý příběh vnímám však ve dvojím uchopení. Býval-li jsem v bezstarostném rozpoložení, nezávisle na věku, vnímal jsem vánoční narození Ježíše spíše v nenáboženském pojetí. Betlémy a jesličky s figurkami, jedno, zda zařaditelné dobově či do současna, s realisticky vymalovaným pozadím v inzitním čili naivním provedení, byly pro mne jakýmsi trojrozměrným pohádkovým obrazem ve stylu Maroldovy Bitvy u Lipan, například. Kostely vnímal jsem potom nikoli coby svatostánky, ale jako slohové architektonické realizace stavitelů různých století, včetně mistrovských děl malířských a sochařských uvnitř. 

Naopak propadl-li jsem se do rozpoložení nevábného, zjevovala se mi poetika Ježíšova zrození, a vše s tím související, v podobě neurčitelného mystéria. Tak to mám nastavené v současnosti. Se stejně nastavenou myslí odjížděl jsem do moravské metropole. V nitru prožíval jsem betlémský oheň nikoli jako mýtus, když jsem si jej z brněnského rozhlasu odnášel ve stařičké ajzboňácké lucerničce, a úzkostlivě dbal na to, aby mi svíčka nezhasla. Podobně prožíval jsem rozjímavě šeptající děti, házející v kostele sv. Jakuba do jesličkové kasičky korunky, s jiným výrazem ve tváři, než když je házejí do vznášedel v obchoďáku nebo do čundrvláčku na náměstí Svobody. 

"Ať jste tady do sta let," řekl mi stařičký Řek Zorba s harmonikou přes rameno, když jsem mu do zvráštělé dlaně bývalého partyzána vkládal padesátikorunu. V katedrále sv. Petra a Pavla. Políbení ruky jsem odmítl a zdvořile vysunul ji z jeho. Fakt, že tu po mojžíšovsku mám být ještě o dvacet let déle, neřekl jsem mu, abych nepokazil ctnost oné chvíle. Zato při odchodu postál jsem u památníku básníka Jana Zahradníčka při úpatí chrámu. 

Post skriptum: "Pro katedrálnost věku, jejž vidím blížit se, pro dorozumění člověka s člověkem a národa s národem, pro dorozumění s Bohem," stojí napsáno na mramorové desce. Stane se to někdy? Gloria in excelsis Deo, dodávám.  

Komentář zazněl v pořadu Českého rozhlasu Plus Názory a argumenty  Publikováno se souhlasem vydavatele.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: rozhlas.cz

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Bohdan Babinec: Není chování mocných světa, Evropské unie, USA a NATO farizejské?

12:16 Bohdan Babinec: Není chování mocných světa, Evropské unie, USA a NATO farizejské?

Jsme svědky brutální války, kterou vede agresivní Putinovo Rusko proti Ukrajině. Tuto agresi odsoudi…