John Lepine: Řidičské průkazy nejsou komerčním produktem, který si lze jednoduše koupit

27.04.2017 19:15

Praha ve dnech 26. – 27. dubna hostila důležité zasedání Evropské asociace autoškol EFA, kterého se účastnili zástupci řady evropských zemí. Kromě běžné agendy byla pozornost věnována i kvalitní přípravě mladých a začínajících řidičů. Na tomto zasedání byl také přijat a vydán strategický dokument v podobě Charty pro vysokou kvalitu vzdělávání v oblasti bezpečnosti silničního provozu.

John Lepine: Řidičské průkazy nejsou komerčním produktem, který si lze jednoduše koupit
Foto: Hans Štembera
Popisek: Doprava - ilustrační foto

I když jsou evropské silnice z celosvětového pohledu dlouhodobě nejbezpečnější, přesto na nich vloni zahynulo 25 500 lidí. „Pokud se jedná o počet usmrcených na jeden milion obyvatel, v Evropské unii je to jen třetina celosvětového průměru. Problémem však zůstává nehodovost mladých a začínajících řidičů. Je naprosto alarmující, že třetina mladých mužů v EU ve věku 17 – 24 let, kteří každoročně zemřou, jsou oběti dopravních silničních nehod,“ konstatuje dopravní expert Roman Budský, jeden z vystupujících na zasedání EFA. Ke snížení této nelichotivé statistiky by měla přispět i nově přijatá „pražská“ Charta pro vysokou kvalitu vzdělávání v oblasti bezpečnosti silničního provozu.

Jejím cílem je působit na širokou veřejnost, jakož i na evropské a národní instituce. Podle tohoto strategického dokumentu je potřebné zajistit vysokou úroveň přípravy řidičů pod dohledem kvalitních profesionálů, což mohou zajistit pouze náležitě připravení a kvalifikovaní učitelé autoškol. „Je třeba si uvědomit, že řidičské průkazy nejsou komerčním produktem, který si lze jednoduše koupit. Budoucí řidiči si musí osvojit alespoň minimální standardy znalostí a dovedností, což zajistí pouze řidičská příprava odpovídající svým pojetím moderním evropským požadavkům,“ říká předseda EFA John Lepine.

Nedostatek vhodných výcvikových motorek pro sk. A2

Současným aktuálním problémem, které autoškoly v Evropě řeší, je nedostatek výcvikových vozidel pro sk. A2 s vhodným objemem. Pro tuto skupinu existuje hodně motocyklů, avšak se zbytečně naddimenzovaným objemem motoru. „Běžně se stává, že ve 21 letech dělá žadatel řidičské oprávnění na skupinu A s vizuálně shodným motocyklem, na kterém dělal před lety výcvik pro získání skupiny A2. Je to proto, že lze stejný motocykl s objemem 600 cm3 mít jak s výkonem nad 50 KW, tak s výkonem 35 kW. Někteří členové EFA zmiňovali, že žadatelé to mohou považovat za podvodné jednání autoškol,“ přibližuje problematiku předseda české Asociace autoškol Ondřej Horázný. EFA tedy požaduje, aby se u výcvikových motorek pro sk. A2 snížily technické parametry ze současných minimálních 400 cm3 na minimálně 245 cm3, přičemž výkon by zůstal v rozmezí od 20 do 35 kW.

Výcvik pro sk. B+E také s automatickou převodovkou

EFA navrhne Evropské komisi úpravu směrnice 2006/126/ES, která by dovolila řidičům s již absolvovanou zkoušku na řidičské oprávnění skupiny B s manuální převodovkou provádět výcvik i zkoušku při rozšíření na B+E (osobní vozidlo s přívěsem a celkovou hmotností nad 3 500 kg) na vozidle s automatickou převodovkou. Toto oprávnění by následně platilo i na soupravu B+E taženou vozidlem s manuální převodovkou. Došlo by tak ke zrovnoprávnění postupu, který je při rozšíření na řidičská oprávnění pro nákladní automobily a autobusy používán už dnes.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jan Campbell: K věčnému míru

11:24 Jan Campbell: K věčnému míru

V mnoha zemích na světě, nehledě na harašení zbraněmi, tisknutí bezcenných dolarů a euro, dodávek zb…