Ondřej Krátký: Když už diskutujeme – víme kdo a proč vlastně migruje?

19.09.2015 11:05

V českých médiích se ustálil jeden nesmyslný mýtus o syrských migrantech, a sice ten, že z velké části utíkají před tzv. Islámským státem.

Ondřej Krátký: Když už diskutujeme – víme kdo a proč vlastně migruje?
Foto: Peter Števkov
Popisek: Imigranti ve stanici Keléti

Zní to v televizi, v periodikách i na internetu od mnohých, kdo mají potřebu se k tématu vyjadřovat. V Parlamentních listech z 18. září například ekonom Sedláček říká: „Bojíme se totality islámu − ale není to to samé, čeho se bojí a před čím utíkají běženci?“

Podobné pohledy vycházejí z nedůsledného rozlišování toho, co je a jak vypadá (obzvlášť v syrském kontextu) sunnitský, a jak šíitský islám, respektive kdo je v tomto případě kdo, nebo spíš odkud. Menšinová a kvazišíitská je alavitská menšina se „sídlem“ v okolí Latákie a podstatným mocenským vlivem v zemi. Většina jejích příslušníků však elitu zdaleka netvoří. Většinoví jsou sunnité, kteří jsou nejpočetněji zastoupeni mezi střední a nižší střední třídou, velká část z nich je i součástí chudiny – společně s Palestinci, z nichž je většina také sunnitská. Zároveň se ze sunnitské třídy rekrutují tradičně nejbohatší syrské obchodnické rodiny.

Jak ony, tak alavité, mají či měly dlouhodobé obchodní, mocenské i příbuzenské vazby na sunnitský svět včetně hlavních sponzorů destabilizace země (Perský záliv a Turecko), dále na Evropu a Západ (zde víc sunnité); na Rusko a Írán zase o poznání víc alavité. Křesťané (Asyřané, Arméni, Arabové) a Kurdové tvoří z větší části nezávislé entity, v případě křesťanů individualističtější a rovnoměrně postihující nižší, střední a vyšší střední vrstvu, v případě Kurdů s většími společenskými rozdíly mezi společenským vrchem a spodkem.

Nyní: syrský pozemní exodus je podle mého odhadu a znalosti poměrů cca z 95% sunnitský. Křesťané, odcházejí-li, tak činí nikoli ve skupinách po zemi, ale individuálně letadlem či jinak „legálně“ (pozvání, vízum, arménský pas atp.). Alavité ve velké většině v zemi zůstávají. Kurdové, připouštím, mají etnicko – geopolitický důvod se tzv. Islámského státu obávat, ale i oni jsou sunnité, tj. dané tvrzení si s předpokladem dominantní sunnitské převahy v migrační vlně neprotiřečí. Tak či onak v ní Kurdové podle mého názoru tvoří menšinu.

Jde-li o sunnity arabské, je situace o něco komplikovanější – není pravdou, že by z jejich strany docházelo k masivnímu exodu z oblastí východu (tzv. „Džazíra“), obsazených tzv. Islámským státem; ten nedělá v zásadě nic, co by bylo v příkrém rozporu s tím, jak do té doby místní sunnité žili či jak žít chtějí. Část příslušníků tzv. Islámského státu se navíc rekrutuje z místních venkovanů, pastevců koz, beduínů a jiných obhroublejších a penězi manipulovatelných elementů, nejednou s příbuzenskými vazbami na obyvatele měst. Provoz měst na východě Sýrie funguje v zásadě normálně, protože islamisté na jejich chod jen dohlížejí a pracují ti samí lidé, kteří pracovali doteď. Jen je nutné, aby (když jsou na veřejných prostorách) se všichni chovali podle pravidel nastolených islamisty, kteří města momentálně ovládají.

Jde-li o západní část země, blížíme se k jádru pudla, a pro poučenější budu jmenovat namátkou: Rastan, Fáchúra, Bába Amro, Chaldíja, Báb Húd, Telbísa, Qusajr, Ajn Tarmá, Džobar, Mlíha, Rankús a další. To jsou všechno menší sídla či části velkých měst, které jsou v podstatě bez výjimky sunnitské a dnes ve značném rozsahu zničené vládními vojsky. Jejich původní obyvatelé nemají kde bydlet, protože jejich domy byly nejednou srovnány se zemí. Daní lidé jsou proto na cestě, z velké většiny v Turecku, odkud se vydali do Evropy, částečně v Libanonu, Jordánsku nebo na syrském pobřeží.

Nabízí se ale otázka – je na světě armáda, která eliminuje celé čtvrti bezdůvodně? Podle mě není. Nebylo tomu tak ani v tomto případě. Skutečným důvodem bylo, že jejich obyvatelé – vědomě či méně, dobrovolně, za obolus či pod pohrůžkou – poskytli a dlouhodobě poskytovali přístřeší a zázemí souvěreckým (radikalizovaným, fundamentálně sunnitským, salafitským) destabilizačním elementům, které do Sýrie přišly v posledních letech v rámci mnohostranně koordinované snahy o svržení syrského „šíitského“ (ve skutečnosti ale pluralitního, sekulárního – ano, do určité míry autoritativního, nepotického a zkorumpovaného, ale reformujícího se) režimu.

A protože kdo s čím zachází, tím také schází (nehledě k tomu, že žádný stát si nenechá z principu líbit vnitřní rozvrat), byla reakce státních ozbrojených složek v některých případech plošná, jindy spočívající v obklíčení a vyhladovění čtvrtí obsahujících destabilizační elementy. Obyvatelé vždy ale dostali čas na to opustit danou čtvrť, jestli v některých případech dostali od elementů destabilizace (podobně jak to činí palestinský Hamás) zaplaceno za to, aby jako živé štíty a pozdější kanónenfutr mediální hysterie zůstali, je na diskusi, faktem ale je, že většina z nich přišla o střechu nad hlavou kvůli vládní ofenzivě namířené proti lidem, které svým způsobem hostili.

Mnozí z nich (a já nepochybuji, že s nimi i jejich zahraniční či radikalizovaní místní souvěrci) jsou nyní v EU nebo na cestě do ní. Jinými slovy: na cestě do EU jsou lidé, kteří v mnoha případech (někdy dobrovolně a s nadšením, jindy za úplatu, někdy z nevyhraněnosti, pod pohrůžkou či strachem z názoru komunity, popř. na doporučení lokálního imáma) napomáhali destabilizačním elementům vytvářet základnu pro zničení vlastní země, a to do takové míry, až na to sami doplatili.

V této souvislosti by při správném uvažování měl padnout dotaz, který jsem ale zatím nikde nezaregistroval – pokud jsou daní lidé momentálně migranty z velké části proto, že příkladně krátkozrakým způsobem předvedli „ztotožňování se“ s vlastní zemí tak, jak předvedli, jak bude vypadat proces jejich integrace v EU, který zaručí, že nebudou mít tendence, snahu či jen dostatečnou absenci názoru nutné k tomu, aby se stejně jako tam, odkud přicházejí, časem nezachovali i ve svých nových domovech?

Ondřej Krátký
Majitel firmy Dealtrade Group
Autor monografie Blízkovýchodní Internacionála

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Bohdan Babinec: Není chování mocných světa, Evropské unie, USA a NATO farizejské?

12:16 Bohdan Babinec: Není chování mocných světa, Evropské unie, USA a NATO farizejské?

Jsme svědky brutální války, kterou vede agresivní Putinovo Rusko proti Ukrajině. Tuto agresi odsoudi…