Petice: Vraťte nám bezpečí na Vltavu!

21.08.2016 9:22

Iniciativa za změnu vyhlášky Ministerstva dopravy č. 46/2015 Sb.

Petice: Vraťte nám bezpečí na Vltavu!
Foto: Youtube.com
Popisek: Orlická přehrada je součástí Vltavské kaskády

Žádáme:

Vládu ČR , aby se v co nejkratším možném termínu zasadila o změnu vyhlášky č. 46/2015 Sb. tak, aby byla obnovena a garantována bezpečnost plavců a malých plavidel na vodních nádržích Orlík , Kamýk a Slapy .

Za rozumné kompromisní východisko považujeme prvotní znění vyhlášky č. 241/2002 Sb. , účinné ke dni 14. 6. 2002. Jedná se především o následující podmínky:

1. V oblasti uvedených nádrží zcela vyloučit provoz vodních skútrů, jejich provoz umožnit ve vyhrazených lokalitách mimo tyto nádrže.

2. Rychlost ostatních plavidel se spalovacími motory na uvedených nádržích omezit na úroveň platnou v původní vyhlášce.

Současně považujeme za bezpodmínečně nutné, aby nově stanovená omezení byla následně i účinně kontrolována a jejich narušení bylo přísně postihováno. Zkušenost bohužel ukazuje, že v minulosti byla kontrola zcela nedostatečná.

Požadujeme, aby se zástupci této iniciativy stali účastníky připomínkového řízení při tvorbě nové vyhlášky.

Odůvodnění:

1. Uvolnění motorové plavby vyhláškou č. 46/2015 Sb. na uvedených vodních nádržích využívaných převážně k rekreaci vytváří množství mimořádně nebezpečných situací. Jejich tragickým vyústěním je i orlická tragédie ze dne 10. července 2016. Stávající vyhláška není žádnou garancí, že se podobná neštěstí nebudou opakovat. Nelze připustit, aby příznivci adrenalinových sportů a zábav ohrožovali ostatní občany. Tuto výrazně menšinovou zálibu nepovažujeme za jediný a zdaleka ne dominantní způsob rekreace občanů na vltavských nádržích.

2. Argumentace Ministerstva dopravy v médiích o údajných požadavcích EU na uvolnění provozu vodních skútrů na uvedených vltavských nádržích je nepravdivá a vyvolává vážné otazníky.

3. Probíhající zřizování „ohrádek“ pro plavce Státní plavební správou je nevhodným řeš ením . A co plavci na velmi mnoha dalších místech dosud využívaných ke koupání? A co ostatní ohrožovaní uživatelé uvedených nádrží - malá plavidla, bezmotorová i motorová , plachetnice, hausbóty, rybáři a další?

4. Naše návrhy jsou motivovány též vážnými obavami o poškozování životního prostředí. Zkušenosti ukazují, že provoz výkonných motorových plavidel dosahujících vysokých rychlostí přispívá mj. ke zvýšené erozi břehů, úhynu ryb, vysoké hladině hluku atd. S tím spojené náklady nesou daňoví poplatníci.

5. Mimoto rychle plující motorová plavidla ničí majetek ostatních účastníků plavebního provozu, zejména ukotvená plavidla a plovoucí zařízení. S ohledem na celospolečenský význam nutnosti provést legislativní změny, zasíláme tento otevřený dopis současně na vědomí též ministrovi dopravy, ministrovi životního prostředí, ministryni pro místní rozvoj, ministrovi vnitra, ministrovi zemědělství, předsedovi Poslanecké sněmovny a předsedovi Senátu Parlamentu České republiky.

V Orlíku nad Vltavou dne 29. 7. 2016

Jan Mára, starosta obce Orlík nad Vltavou
Ing. František Neužil, starosta obce Slapy nad Vltavou
Ing. Pavel Filka, CSc., jednatel Spolku pro ochranu přírody a krajiny Slapského jezera
Dr. Petr Závada, předseda Spolku pro ochranu přírody a krajiny Slapského jezera

Popis problému

Problém, na který chce naše iniciativa upozornit, vzniká ze střetu dvou různých koncepcí o využití rekreačních nádrží Orlík a Slapy, může se však jednat i o další vodní plochy:

A . Tradiční rekreační využití (koncepce obhajovaná naší iniciativou)

Tradiční rekreace (rodiny, dětské tábory, skupiny, jednotlivci) s letním koupáním, vodními sporty, s využitím malých bezmotorových i motorových plavidel (s omezenou rychlostí i výkonem), sportovní potápění, hausboty, rybaření. K tradičnímu využití samozřejmě patří vodáci a sportovní kluby s bezmotorovými plavidly (kanoistika, veslování, yachting, ...) . Přístup k tomuto rekreačnímu prostoru by měl být stejně citlivý jako přístup k obdobným rekreačním prostorům na území ČR (hory, lesy, rybníky , ...) .

B. Dopravně významná vodní cesta (koncepce obhajovaná MD a staviteli dopravně významných vodních cest usilujících o masivní investice z prostředků našeho státu i EU, příznivci adrenalinového vodního motorismu, dovozci a prodejci vodních skútrů a rychlých motorových člunů,...)
Základním postulátem této koncepce je, že Vltava je významnou dopravní komunikací, na které nelze zakázat jakoukoli motorovou plavbu, a je třeba respektovat pravidla dopravního provozu podobně jako na ostatních pozemních dopravních komunikacích.

Terminologie
Především je třeba konstatovat zcela zásadní rozdíl mezi "dopravou" na Vltavských nádržích a dopravou na běžných komunikacích. V druhém případě se jedná o dopravu, kterou každý z nás pro praktické každodenní účely nějak potřebuje, jedná se tedy o činnost ve veřejném zájmu. Naproti tomu na vltavských nádržích je téměř bez výjimky jakákoli plavba činností pro individuální zábavu, proto je třeba zcela kategoricky odmítnout rovnítko např. mezi provozem na Strakonické a plavbou na vltavských nádržích. V tomto kontextu je velmi problematická i kategorie "dopravně významná vodní cesta", do níž jsou nádrže Orlík a Slapy dle zákona zařazeny.

Legislativa
Dle stávající legislativy je faktická míra dominance mezi oběma zcela odlišnými koncepcemi A a B nastavena vyhláškou 46/2015 Sb. Zatímco její verze platná do 15/4 2015 byla s výhradami slučitelná s koncepcí A , její aktuální podoba již znamená přesvědčivé vítězství koncepce B . Můžeme sledovat absurdní divadlo:

Vodní plochy po desetiletí sloužící k tradiční rekreaci jsou zákonem vydávány za dopravně významné vodní cesty, přestože ani v minulosti, ani v současnosti se na nich žádná veřejně potřebná doprava neuskutečňuje.

Adrenalinová zábava na vodních skútrech a kluzácích vypuštěných mezi nechráněná plavidla a plavce je zákonem vydávána za regulérní dopravu.

Smrtelné zranění způsobené při provozování zákonem povolené adrenalinové zábavy mezi nechráněnými plavidly a plavci je vydáváno za běžnou dopravní nehodu. Stačí rozhodnout o míře zavinění vůdců obou plavidel, oba jsou podle zákona rovnocennými účastníky dopravního provozu. Díl viny proto může být i u pramice, na níž byla skútrem usmrcena osmnáctiletá dívka!

Závěr
Stanovení koncepce pro využití rekreačních vodních ploch je mimořádně citlivým problémem, jehož řešení nadále nelze svěřit skupině anonymních úředníků. Řešení tohoto problému musí probíhat kompetentně, transparentně, racionálně. Bezpečnost občanů přitom musí být garantována v souladu s evropskými normami. Fakticky jde o problém politický a politické strany by nyní před volbami měly voličům vyslat jasný signál, jakou koncepci chtějí obhajovat.

Petici můžete podepsat ZDE

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Štefec (Trikolora): Tak kdo tady vlastně vede válku?

20:57 Štefec (Trikolora): Tak kdo tady vlastně vede válku?

Vyjádření experta Trikolory k útokům na kritiky války.