Petice za jízdu cyklistů vedle sebe

13.03.2017 17:57

Žádáme tímto možnost při sportovní jízdě skupiny 8 a více cyklistů jet po silniční komunikaci ve dvojicích vedle sebe, pokud zároveň zůstane pro předjetí tohoto útvaru vlevo minimální šíře vozovky 3 m.

Petice za jízdu cyklistů vedle sebe
Foto: Hans Štembera
Popisek: Zaparkovaná kola

Vedou nás k tomu mimo jiné osvědčená pravidla silničního provozu platná v zahraničí. Ve Velké Británii, Španělsku a Nizozemsku je jízda cyklistů vedle sebe povolená, v Austrálii pro větší skupinu dokonce povinná. V Itálii musí cyklisté jet za sebou jen jestliže to okolnosti vyžadují. V Polsku je možno jet vedle sebe, jestliže to hustota provozu dovoluje. Ve Švýcarsku mohou jet vedle sebe, jestliže je silnice široká alespoň 8 metrů a jde o skupinu nad 10 cyklistů. Rakousko a Francie je rovněž pověstná ohleduplností řidičů k cyklistům a jízda vedle sebe je za rozumných podmínek řidiči akceptovaná. Pro sportovní jízdu pak platí v zahraničí často zvláštní pravidla.

Jízda cyklistů ve větší skupině vedle sebe je bezpečnější protože:

1) Útvar cyklistů ve dvojicích je pro řidiče již z dálky lépe viditelný, než úzký had kol, jedoucí při okraji vozovky.

2) Útvar cyklistů po dvojicích má jen poloviční délku pro předjíždění, tudíž ho předjet trvá polovinu doby. Skupina 10 cyklistů by měla při jízdě za sebou délku cca 20 metrů, zatímco při jízdě ve skupině jistě přijatelnějších 10 metrů.

3) Jedoucí skupina nikdy nemanévruje tak prudce, jako jednotlivci za sebou, tudíž je její jízda lépe předvídatelná. Předjíždějící řidič musí tak jako tak dbát na zachování bezpečnosti předjížděných cyklistů a umožnit jim například vyhnout se dírám ve vozovce, což znamená nechat si rozestup cca 1,5 metru, takže stejně je potřeba při předjíždění přejíždět do protisměru a celý manévr uzpůsobit provozu v protisměru, což je jistě jednoduší u skupiny jedoucí vyrovnaným tempem bez prudkých změn vzdálenosti od okraje vozovky.

4) Cyklistům vzájemná komunikace umožňuje vyhnout se nedorozuměním si ve skupině například při změně trasy a určitě je nerozptyluje víc, než komunikace řidičů se spolujezdci.

V neposlední řadě je třeba si uvědomit, že agresivita a bezohlednost některých řidičů v ČR je pověstná a stále rostoucí a k vymáhání si absolutní přednosti na silnicích neváhají páchat mj. i nestíhané pokusy o vraždy cyklistů (úmyslné vybržďování, vytlačování do příkopu či skutečné sražení) a jsme díky tomu v Evropě na čele zemí s největším počtem usmrcených cyklistů na silnicích v poměru k počtu obyvatel. Proto požadujeme, aby pravidla silničního provozu, ale i související osvěta vedla předně k nutnosti vzájemné ohleduplnosti všech účastníků silničního provozu, k čemuž umožnění jízdy cyklistů vedle sebe za stanovených podmínek je jedním z předpokladů.

Petici můžete podepsat ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Martin Kolovratník byl položen dotaz

Byl byste pro, aby měli cyklisti SPZ?

Cyklisti jsou všude a dost často bohužel nedbají pravidel silničního provozu. Už víckrát se mi ale stalo, že udělali nějaký přestupek a vlastně jim to projde, protože je nemáte jak identifikovat, i když je třeba natočíte nebo je zachytí nějaká kamera. Neměli by mít na kole něco, podle čeho půjdou id...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zbyněk Fiala: Úroky dolů, a koruna drží

13:04 Zbyněk Fiala: Úroky dolů, a koruna drží

Snižování základní úrokové sazby na 5,25 procenta nás sice drží daleko od cílových 2 – 3 procent, al…