Policisté se v prvním případu soustředili na rozhodnutí pražských radních o způsobu úhrady určitých prací. Konkrétně zkoumají, zda neodporuje zákonu o zadávání veřejných zakázek. Zda v některých případech nebylo na provedení tzv. více prací nutné předem vypsat veřejnou soutěž.
Při budování tunelu se totiž vyskytly různé dílčí změny projektu, což není u podobných staveb nic mimořádného. Zároveň to nemusí nutně znamenat, že se dodavatel snaží neoprávněně získat další finance z veřejných peněz, než kolik by mu jich správně náleželo. Zmiňované práce byly provedeny, přitom některé z nich nebyly řádně smluvně ošetřeny. Vedení města se před několika měsíci pokusilo tento problém zpětně vyřešit dodatky ke smlouvám. Kvůli tomu musel na policii vypovídat také pražský primátor Tomáš Hudeček.
Ten už se s atmosférou výslechu mohl předtím seznámit. Musel totiž vysvětlovat, proč řešení problémů kolem projektu Opencard svěřili bez klasického výběrového řízení firmě, která tento systém spouštěla a která přispěla k jeho prodražení. Radní se hájí tím, že aby systém mohl fungovat a karty byly bezpečnější, muselo dojít ke změnám. Ty nemohl na základě předchozích smluv udělat nikdo jiný, než právě výhradní držitel licence.
V případu tunelu Blanka budou muset dokázat, že proplacení některých prací neporušilo zákony. Přesto se představitelé hlavního města soudnímu řízení v tomto případu nevyhnou. Utěšovat se mohou tím, že v něm nepůjde o tresty, ale „pouze“ o platnost smluv a o miliardy.
Právě v souvislosti s problémy kolem úhrady tzv. více prací si radní nechali vypracovat právní analýzu. A z ní prý vyplynulo, že investice v řádu desítek miliard korun probíhala dosud bez řádné smlouvy. Její podpis prý nebyl na magistrátu správně odsouhlasen, proto by měl být dokument neplatný. Zhotovitel tunelu Blanka Metrostav s tímto názorem nesouhlasí. Požaduje zaplatit dlužnou částku převyšující dvě miliardy korun. V neposlední řadě tvrdí, že hlavní město jako investor projekt špatně řídí. Výsledkem je přerušení výstavby, další prodražování tunelu a odkládání jeho otevření pro motoristy.
Primátor Hudeček by se tak po čtvrtečním policejním výslechu mohl v pátek přesunout k rozhodčímu soudu. Ne kvůli vlastnímu obvinění, ale kvůli projednávání zmiňovaného sporu mezi hlavním městem a Metrostavem. V souvislosti s kritizovanými pražskými zakázkami tak do policejních vyšetřoven a soudních síní paradoxně míří vedení města, které se snaží řešit problémy způsobené svými předchůdci.
Buďto se chová právně méně obratně než radnice pod vedením Pavla Béma. Nebo se ho někdo tímto způsobem snaží přímět k tomu, aby přehodnotilo svůj přístup k podobným sporným projektům.
Komentář zazněl v pořadu Českého rozhlasu Plus Názory a argumenty Publikováno se souhlasem vydavatele.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: rozhlas.cz