Dosavadní dění v dolní parlamentní komoře dokazuje, že to bylo výjimečné narušení poměrně hladkého procesu obsazování důležitých sněmovních postů. Předseda sněmovny i tři místopředsedové byli zvoleni výraznou většinou. Rovněž rozdělování křesel šéfů jednotlivých výborů mezi sedm stran zastoupených ve sněmovně proběhlo podle dopředu dohodnutého klíče. Nebyli z něj vyjmuti ani lidé z TOP 09. Vzhledem k nízkému volebnímu výsledku se museli spokojit s tím, že budou předsedat jednomu jedinému výboru. Jedná se o zahraniční a v čele bude Karel Schwarzenberg. Nic na tom nezměnily ani výhrady některých sociálních demokratů proti jeho působení v čele tuzemské diplomacie.
Zkrátka názorně se ukazuje, že rozdělování důležitých postů většinou dokáže politickou scénu sjednotit a přimět ji k dohodě. Není přitom podstatné, zda se jedná o zkušené parlamentní matadory nebo o nováčky. Na nejrůznější sliby a předvolební předsevzetí lze ve víru vyjednávání poměrně rychle zapomenout. Proto nově ustavená sněmovna nebude mít méně výborů než ta stará, ale o jeden víc. Rovněž počet jejich místopředsedů spíše nabobtná, než by se zmenšil.
V ústavně právním výboru by mělo zasedat devatenáct zákonodárců. Vedle předsedy má zvoleno hned šest místopředsedů. V dolní parlamentní komoře působí představitelé sedmi uskupení. Takže když se k šesti místopředsedům přičte jeden předseda, dostáváme se právě k číslu sedm. Neobvykle vysoký počet místopředsedů by se dal zdůvodnit tím, že se muselo dostat na každou stranu. To však není pravda. Ve vedení ústavně právního výboru mají být dva sociální demokraté, dva zástupci hnutí ANO, jeden komunista, občanský demokrat a poslanec za TOP 09. Chybí tedy lidovec a někdo z Okamurova Úsvitu přímé demokracie.
Logiku nadměrného výskytu místopředsedů ústavně právního výboru tak nelze hledat v nějakém poměrném zastoupení. Rovněž na kvalitnější práci výboru nemá vliv počet lidí v jeho vedení. Rozdíl mezi řadovým členem a místopředsedou je především ve mzdě. Prvně jmenovaný nedostane příplatek k základnímu platu. Přitom v předvolební kampani umělé navyšování příjmů kritizovalo například Babišovo ANO.
Na neúměrně vysokém počtu místopředsedů ústavně právního výboru se ukazuje, že předvolební sliby se často liší od reality, bez ohledu na to, zda jste politickým dinosaurem, nebo jejich údajným lovcem.
Komentář zazněl v pořadu Českého rozhlasu Plus Názory a argumenty Publikováno se souhlasem vydavatele.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: rozhlas.cz