Petr Hartman: Souboj o generální ředitelství státní služby

05.08.2014 20:43

Zůstane-li v zákoně o státní službě generální ředitelství státní služby, budeme bránit v jeho přijetí. Takový postoj momentálně zastávají opoziční politici. Zůstanou-li neústupní, potom dosáhnou svého. Novela schválena nebude a od prvního ledna příštího roku začne platit zákon, který byl přijat už v roce 2002.

Petr Hartman: Souboj o generální ředitelství státní služby
Foto: Hans Štembera
Popisek: Jednání vlády právě začalo

Vítězství opozice v konfrontaci s ním poněkud zhořkne. Tato právní norma totiž s generálním ředitelstvím rovněž počítá a jeho pravomoci jsou o něco širší než ve zmiňované novele. 

Původní verze zákona zároveň přiznává státním zaměstnancům výslužné, které ta nová nezahrnuje, což platí i pro státní rozpočet. V neposlední řadě je v některých pasážích v rozporu s právními předpisy, které byly v uplynulých letech novelizovány. 

Když se k tomu přidá slib opozice, že by po nástupu k moci zákon změnila, měly by mít obě strany zájem se dohodnout na nějakém kompromisu. Problém je v tom, že se k němu snaží dopracovat až v momentu, kdy by měly hlasovat o definitivní podobě zákona. 

Technicky to není možné, proto by se zákon musel znovu vrátit do tzv. druhého čtení. Samo o sobě by to nemělo vadit. Znamená to však, že se novela bude urychleně přepisovat. Tím se otevře prostor k různým zásahům, které zákon nakonec mohou posunout tak, že si politici zachovají větší vliv na státní správu, než by měli mít. 

V ideálním případě by neměli mít důvod zabývat se tím, kdo v jednotlivých úřadech působí a jak tyto instituce pracují. V reálném světě jsme po každém střídání u moci svědky masivní výměny úředníků, která je motivována především „politickými“ důvody. Od roku 2002 můžeme opakovaně zaznamenat snahu politiků zachovat si výrazný vliv na obsazování důležitých postů ve státní správě. 

Vzhledem k tomu, že by generální ředitel státní služby měl být, zjednodušeně řečeno, vrchní personální šéf úředníků, je nechuť politiků vůči němu celkem pochopitelná. Právě kvůli tomu by měl zůstat zachován. Není v této souvislosti podstatné, pod jakým názvem a k jakému úřadu či ministerstvu by byl přičleněn. 

V opačném případě politici jen těžko odolají pokušení do složení státní správy aktivně zasahovat. Vzhledem k tomu, že jsou na to léta zvyklí, to de facto považují za věc normální. Svůj postoj podporují výroky o vzniku úřednické šlechty, která bude neodvolatelná a bude si moci dělat, co bude chtít. 

V zákonu jsou však jasně stanovena práva a povinnosti úředníků, i způsob jejich odvolání. Proto k určité obměně bude docházet. Neměla by být natolik masivní, jako dosud v případech, kdy se měnila vláda. 

Jeden z hlavních smyslů zákona o státní službě by měl spočívat v tom, aby politici do těchto personálních záležitostí příliš nezasahovali. Snad tomu tak bude i po dalších kompromisních úpravách, ke kterým dosavadní jednání vládní koalice s opozicí směřuje.

Komentář zazněl v pořadu Českého rozhlasu Plus Názory a argumenty  Publikováno se souhlasem vydavatele.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: rozhlas.cz

Ing. Kateřina Konečná byl položen dotaz

Populismus?

Dobrý den, proč s návrhem na snížení platu přicházíte až teď před volbami? A jestli vám přijde vysoký, což nerozporuji, zajímalo by mě, co s tak vysokým platem děláte vy? Dáváte třeba část na dobročinné účely, jako to třeba dělal prezident Zeman? A ještě jedna věc, není plýtvání penězi celý chod EU,...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Hampl: O bezpečnostních aktivech

15:22 Petr Hampl: O bezpečnostních aktivech

Denní glosy Petra Hampla.