Petr Holub: Pokles cen nemovitostí ohlašuje novou dobu

24.07.2012 13:45

Agresivní slevy na Barrandov Hills, hlásají reklamy v pražském metru. Reklamní slogan může být názvem dlouho očekávaného filmu, který by popsal aktuální poměry v české zemi. Skrývá v sobě totiž mnoho významů, které pocházejí výlučně ze současnosti.

Petr Holub: Pokles cen nemovitostí ohlašuje novou dobu
Foto: Hans Štembera
Popisek: Peníze - ilustrační foto

Barrandov Hills je bytový komplex na okraji Prahy a má připomenout slavnou filmařskou čtvrť Barrandov, která leží přes silnici. Zároveň Barrandov Hills upomíná na Beverly Hills, nejluxusnější čtvrť celé Ameriky, jak dobře víme z televizních seriálů.  

Sedmipatrový bytový komplex ani v nejmenším nepřipomíná vilové čtvrti Barrandov ani Beverley Hills, je to prostě marketing.  

Pozoruhodný je termín „agresivní slevy“. Pokud člověk nedává při čtení sloganu pozor, tak má pocit že na Barrandov Hills řádí party nebezpečných mladíků. Ve skutečnosti jde o slevy, o kterých ovšem víme ze situace na realitních trzích jiných států, že také mohou být pořádně nebezpečné.  

V zahraničním tisku jsou často komentovány příběhy přistěhovalců do Španělska, kteří si před pěti lety koupili na hypotéku byty s cenou tří set nebo čtyř set tisíc eur. Od té doby se ceny snížily na polovinu a přistěhovalci přišli o práci. Banky jim tedy byty zabavily, tím se však uhradila jen část dlužného obnosu. Lidé tedy přišli o byt, zůstaly jim však dluhy, které budou splácet do konce života.  

V Česku naštěstí nejsou slevy takto agresivní. Konkrétně na Barrandov Hills stojí garsonka s plochou 32 metrů čtverečních milion a 790 tisíc korun, o sedm procent méně než před agresivním snížením.  

Padesátimetrový byt přijde na dva miliony a 890 tisíc korun, sleva v jeho případě dosahuje pěti procent. Jinde se ovšem ceny snižují o deset nebo dvacet procent, příkladem může být pražský Central Park. Kdo tedy koupil byt před pěti šesti lety, tak zatím splácel pouze úroky a cenový pokles z poslední doby.  

Česko má proti Španělsku výhodu, že na byty v Central Parku a nakonec také na Barrandov Hills chudí přistěhovalci nedosáhnou a pokles cen odnáší jen vyšší střední třída, která si s tím už nějak poradí.  

Slovo agresivní v reklamě ovšem nemá strašit, nakonec není zaměřeno na ty, kdo už byty mají a splácí hypotéky, ale má nalákat nové klienty. Také slovo agresivní je symbolem nové doby. S obdobným významem se používají termíny „razantní“, „dynamický“, třeba také „nebezpečný“. Tato slova získala oblibu jako součást polistopadové podnikatelsko-manažerské kultury. Při vydělávání peněz je třeba jisté bezohlednosti, v radikálním případě není třeba dodržovat zákony. Také v tomto smyslu se používá termín „agresivní sleva“. Nerespektujeme žádné hranice, snižujeme ceny bez ohledu na to, jaké byly před tím a jaké jsou dnes na trhu, říká reklamní poutač.  

Oblíbené podnikatelské slovo agresivní se tak objevuje v úplně jiném kontextu, pro svou dosavadní oblibu se ale používá, i když v novém kontextu není výstižné.  

Ceny realit jsou důležitým indikátorem ekonomického zdraví. Jejich pokles zrychlil v minulém roce a letos to zřejmě nebude lepší. Lidé totiž šetří, protože se obávají nezaměstnanosti a zvyšování daní. Dávno pryč jsou léta 2005 až 2007, kdy ekonomika opravdu rychle posilovala a spolu s ní i úroveň platů. Tehdy bylo možné vymýšlet nesmyslné reklamní slogany a lidé jim i věřili a agresivně podle nich nakupovali.  

Dnes však už vláda přiznává, že letošní ekonomický pokles bude od roku 1993 druhý nejhorší a v tom špatném ohledu se nevyrovná pouze krizovému roku 2009. Agresivita a razance se využívá v boji o sociální dávky, o které usilují bývalí podnikatelé klidně i za cenu porušování zákonů. Jediné investiční zdroje zaručují evropské dotace, které se však staly stavebním kamenem tuzemské korupce.  

Když tedy člověk čte na billboardu slovo agresivní, tak v něm nevzbudí pocit vlastních schopností a neomezených horizontů, místo toho se logicky ujistí, jestli mu od této agrese, která se v posledních dobách nesmírně rozšířila, něco opravdu nebezpečného nehrozí.  

Historie barrandovské lokality v několika posledních desítkách let nabízí obraz vývoje celé české společnosti. Ještě před čtyřiceti lety se mezi starým Barrandovem a Prokopským údolím pěstovalo obilí. Před třiceti lety tady vyrostlo panelové sídliště pro dvacet tisíc obyvatel. Komunisté neměli peníze, aby kromě autobusů vybudovali kvalitní dopravní spojení, před dvaceti lety se však začala stavět unikátní a odpovídajícím způsobem drahá tramvajová trať přes Prokopské údolí. Jinak ovšem komunistický režim vybudoval základní infrastrukturu, a proto před deseti lety vznikaly na okrajích sídliště moderní a rovněž pořádně drahé bytové komplexy. Dnes veškerý ruch utichá a agresivní zůstávají jen ty slevy.  

Jak budou vypadat Barrandov Hills za dalších deset let, to dnes nikdo neví. Ani to nikoho příliš nezajímá. V těžkých časech se každý musí postarat sám o sebe.

Komentář zazněl v pořadu Českého rozhlasu 6 Názory a argumenty
Publikováno se souhlasem vydavatele.

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: rozhlas.cz

Ing. Kateřina Konečná byl položen dotaz

Populismus?

Dobrý den, proč s návrhem na snížení platu přicházíte až teď před volbami? A jestli vám přijde vysoký, což nerozporuji, zajímalo by mě, co s tak vysokým platem děláte vy? Dáváte třeba část na dobročinné účely, jako to třeba dělal prezident Zeman? A ještě jedna věc, není plýtvání penězi celý chod EU,...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Hampl: O bezpečnostních aktivech

15:22 Petr Hampl: O bezpečnostních aktivech

Denní glosy Petra Hampla.