Petr Holub: Proč jsou na D1 kolony

30.08.2013 20:11

Dálnici D1 čeká po trpkých zkušenostech z posledních dvou víkendů další zkouška. Silnice se má podle ministerstva dopravy o víkendu opravovat na dvacetikilometrovém úseku od Lokte poblíž přehrady Želivka až k Humpolci.

Petr Holub: Proč jsou na D1 kolony
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice D1 na Chodově

Ministr Zdeněk Žák ovšem slíbil, že se nebude opakovat šestadvacetikilometrová kolona, která zbrzdila dopravu minulou neděli. Tentokrát nebude dálnice ve směru na Prahu zúžena na jeden pruh.

Přejme šoférům, ať tato předpověď vyjde, dodejme však, že ani případná bezproblémová neděle to podstatné neřeší. Na dálnici D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou jsou vážné problémy, aniž se s rekonstrukcí vozovky vůbec začalo. Zatím probíhají jen přípravné práce, pak ovšem nastane další fáze, kdy se bude likvidovat cementobetonový kryt vozovky a možná i části další cementové vrstvy. Dálnice se pak definitivně změní na staveniště, přes které budou těžké nákladní vozy odvážet vybagrovaný beton a posléze na jeho místo sypat další. Těžko předpovědět, jak bude provoz vypadat, protože s tím nejsou zkušenosti.

Podle plánů potrvá zmíněná přestavba dálničního tělesa sedm let.

Není pochyb, že se pak stále častěji začne připomínat otázka, jestli to všechno bylo opravdu nutné. Nutné to nebylo, říká už dnes majitel dopravní společnosti Student Agency Radim Jančura. Podle něj by stačilo uskutečnit namísto kompletní výměny betonové vozovky prostou opravu, při které by se beton ze stávající vozovky pouze vhodným způsobem upravil a pokryl asfaltovou vrstvou. Stejně Ředitelství silnic a dálnic postupovalo při opravě dálnice D1 z Průhonic do Mirošovic před patnácti lety. Oprava by se prý dala stihnout za rok bez velkých dopravních omezení a vyžádala by třetinové náklady.

Teoreticky může mít podnikatel Jančura pravdu, rozhodně dosud nikdo jeho tvrzení nevyvrátil. Pak ovšem vzniká opravdu vážná otázka: Proč nikdo neprozkoumal variantu, podle níž se provede prostá oprava dálnice bez kompletní výměny vozovky, ještě předtím, než se začalo stavět?

Dnes se samozřejmě všichni státní úředníci tváří, že se modernizace už rozjela, že se musí spěchat, abychom využili evropské peníze, a že se už první etapě stavby zjistilo, v jak špatném stavu stará dálnice D1 byla. To jsou však jen tvrzení.

Teoreticky tedy můžeme být svědky situace, kdy se nejdůležitější dopraví tepna ochromí jen z toho důvodu, že někdo potřeboval utratit víc peněz ze státního a evropského rozpočtu. Všechny tyto pochybnosti by byly rozptýleny, kdyby se zjistilo, na základě jakých podkladů a také kdo rozhodl, že se má modernizovat opravdu důkladně.

K dispozici je pouze donedávna utajovaná studie společnosti Nievelt, z níž nutnost kompletní výměny vozovky nevyplývá. Jistě je také to, že se o kompletní výměně rozhodlo někdy v letech 2007-2008, podobnější informace se teprve hledají. Až budou řidiči stát v kolonách, a doufejme, že k tomu nedojde o nadcházejícím víkendu, budou mít o čem přemýšlet. Na druhé straně je rovněž teoreticky možné, že ministerstvo dopravy zmíněné pochybnosti rozptýlí. 

Komentář zazněl v pořadu Českého rozhlasu Plus Názory a argumenty  Publikováno se souhlasem vydavatele.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: rozhlas.cz

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vladimír Ustyanovič: Who is who neboli Kdo je kdo

8:22 Vladimír Ustyanovič: Who is who neboli Kdo je kdo

Paní Černochová se zase "vyznamenala". Spolu s premiérem Fialou a také s bakalářem Lipavským, kdy si…