Petr Holub: Tajnosti pražského podzemí

11.12.2013 15:06

V Praze se děje něco, nad čím zůstává rozum stát. Nejsložitější dopravní stavba v Evropě, jak bývá nazýván šestikilometrový tunel Blanka, nebude dostavěn v očekávaném termínu na jaře 2014, i když město do tunelu už investovalo nejméně 30 miliard korun. Magistrát totiž nechce vyplatit dvě miliardy korun na dříve domluvené vícepráce. Stavební firma Metrostav proto zastavuje práce a zároveň se obrátila na rozhodčí soud.

Petr Holub: Tajnosti pražského podzemí
Foto: Hans Štembera
Popisek: Stavba tunelu Blanka

Uskutečnit třicetimiliardovou investici a nemít z ní užitek, to zřejmě bude ten pravý unikát tunelu Blanka. Je tedy mimořádně divně, proč magistrát přistoupil k takovému kroku, který hrozí úplně rozvrátit jeho finance. Třeba se mezitím zjistilo, že tunel Blanka vlastně k ničemu není a že auta mohou klidně jezdit jinudy nebo nemusí jezdit vůbec. Takový výklad je však nepravděpodobný. O peníze podle prohlášení primátora Tomáše Hudečka také prý nejde.

Nad hlavním městem Prahou se tedy vznáší tajemství, které si jeho občané budou stále víc uvědomovat, pro které však není k dispozici žádné vysvětlení.

Znalci dobrodružné literatury však v této chvíli přece jen už vědí. Kde existuje tajemství, tam se najde i strach. Nějaké obavy určují chování aktérů dobrodružného příběhu a hrdinové se tyto obavy bojí přiznat, někdy i samy sobě. Taková je skrytá logika strachu a podle ní je možné otázku nedostavěného supertunelu prozkoumat.

Na severozápadním konci Prahy se nestaví jenom tunel Blanka, ale také prodloužení trasy A pražského metra z Dejvic do Motola. Obě stavby spolu zdánlivě nesouvisí, mají však mnoho společného. Obě staví městské instituce, hlavním stavitelem je Metrostav, na stavbu dohlíží inženýrská firma IDS, obě jsou mimořádně drahé. V obou případech se používá stejný model pro financování stavby, v obou případech je vysoký objem víceprací. Při stavbě metra se využívají evropské finance a tak se díky přísnějším kontrolám leccos ví o tom, jaké nešvary tam panují.

Zakázka byla přidělena ve zmanipulovaném výběrovém řízení, vícepráce dosahují skoro polovinu celkového objemu zakázky a přidělují se bez výběrového řízení. Díky práci auditorů na metru tak získal policejní Útvar pro odhalování organizovaného zločinu dobrou inspiraci pro své další vyšetřování v pražských stavebních zakázkách. Stejné vodítko může použít i při svém vyšetřování na tunelu Blanka, kde dosud okolnosti stavby nezkoumal.

Obavy z policejního vyšetřování panují na magistrátu zcela jistě, jak svědčí právnické úvahy primátora o tom, že smlouva s Metrostavem o tunelu Blanka není platná. Zároveň platí další pravidlo strachu. Magistrát zřejmě nemluví o pravém důvodu svých obav, kterým je stavba metra. Nepořádky v tunelu Blanka se dají přikrýt, informace o manipulacích při stavbě metra se však již dostaly na veřejnost. Tady lze jen mlčet a věřit, že se tajemná hrozba z podzemí nenaplní. Potom je jen přirozené, že radní raději mluví o tunelu Blanka, kde ovšem není jádro problému. 

Komentář zazněl v pořadu Českého rozhlasu Plus Názory a argumenty  Publikováno se souhlasem vydavatele.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: rozhlas.cz

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Žantovský: Jak jsem potkal knihy – 352. díl. Schmeedovy paměti

18:28 Petr Žantovský: Jak jsem potkal knihy – 352. díl. Schmeedovy paměti

Čtenářský zážitek Petra Žantovského z pamětí Woodyho Allena.