Naopak z Číny do Evropy jezdí nákladní vlaky zejména s počítači HP, iPady a ostatním elektronickým zbožím, vyrobeným v továrně Foxconn. Jedná se o jeden z prvních hmatatelných výsledků v ambiciózní strategii „Nové hedvábné cesty“ čínského prezidenta Ši, který doufá v prodloužení trati do Antverp ještě v tomto roce.
Vzhledem k možným nebezpečím trasy přeš Rusko a Kazachstán osciluje délka cesty mezi 12 až 15 dny, ale je rozhodně kratší než lodní doprava trvající min. 25 dnů. A musí se u lodní přepravy přidat prostoje s celnicí, takže klasická cesta může trvat i 60 dnů. Celkem tak přichází do Číny cca 500 evropských značek, z nichž je 80 francouzských. 70 % z ceny dopravy subvencuje stát, bez toho by to nemohlo trvale probíhat. Peking také požádal své partnery o pomoc v technických záležitostech, v problémech v Centrální Asii, kde veliký chlad může způsobit zhroucení přenosu elektřiny. To se týká mrazících vagónů a opakujících se zpoždění. „Jsou pochyby o politické vůli vlád investovat do vylepšení železničních tratí “, vysvětluje Kevin Martin, reprezentant Obchodní komory EU v Číně (EUCCC) v Chongqingu. Brusel musí překonat neochotu a obavy, že železniční trať bude jednosměrná, v tom smyslu, že z ní budou profitovat pouze čínští exportéři a jejich infrastrukturní podniky. Čínské úřady hledají odbytiště pro čínské strojírenské skupiny. Mají sklad lemovaný parkem s atrakcemi reprezentujícími v miniaturách známé a velké památky Evropy. Zhang doufá, že starý kontinent uvěří, že bude mít z „hedvábné prezidentské cesty“profit.
(podle Le Figaro, ZP)
Vyšlo na Vasevec.cz. Publikováno se souhlasem vydavatele.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV