Hudeček (TOP 09): Motivace studentů? Školné

12.03.2010 9:02

ANO pro státní maturity a pro školné na VŠ.

Hudeček (TOP 09): Motivace studentů? Školné

Obecné diskuze o kvalitě našeho vzdělávacího systému se do značné míry opírají o dvě aktuální témata - zavedení či odložení státních maturit a školné pro vysokoškolské studenty. Všechna tato témata jsou však také podmíněna jedním faktorem - motivací studentů.

Je otázkou, zda státní maturity v Česku dosud nejsou zavedeny z důvodu neochoty učitelů či neschopnosti ministerstva, na druhou stranu však příliš nezaznívá názor, zda studenti sami náhodou netouží po tom, aby jejich závěrečný výkon u maturitní zkoušky byl plošně srovnatelný a tedy, pokud odhlédneme od detailů, motivující a předurčující k dalšímu studiu. Je potřeba studenty vést a motivovat ke snaze čestně ohodnotit svou práci, být na ni patřičně hrdý a umět se ze svých nezdarů poučit. Pro jejich následující povolání bude jen dobře, pokud si již od svého dospívání budou více uvědomovat, že snadnější studium také přináší slabší výsledky a nižší kvalitu nabytých vědomostí a dovedností. V tomto ohledu není ani třeba dále uvažovat potřebu následného zrušení přijímacího řízení na vysoké školy, uváděného (dříve) jako jednu z podmínek pro zavedení státních maturit.

K tématu: 

Havel (ČSSD): Sociální demokracie školné odmítá 

Bartoš: Vyhraje-li ODS volby, zavedeme školné

Diskuze o školném na vysokých školách může mít podobný rozměr. Většina současných akademických pracovníků - pedagogů - nejspíše potvrdí trend snižování „kvality" studentů, kteří se dostanou na vysokou školu. Důvodů je samozřejmě více, např. snaha o zvýšení podílu obyvatel s vysokoškolským vzděláním (v souladu s Boloňskou deklarací), úbytek studentů v důsledku demografických změn a s tím související snižování laťky pro přijetí na vysokou školu. Stejně tak snad potvrdí většina pedagogů, že pokud studenti byli již před svým studiem na VŠ zaměstnáni (dobrovolně či v důsledku složitější životní situace), jejich přístup ke studiu je od ostatních studentů odlišný. Tito studenti si více uvědomují potřebu vysokoškolského vzdělání a hodnotu svého času. Tuto motivační roli by velmi dobře simulovalo školné, tedy nástroj, který by zvýšil váhu času u studentů a který by v důsledku vedl ke zvýšení motivace dnešních studentů ke studiu. Je samozřejmě zcela namístě následně diskutovat nastavení systému sociálních stipendií.

Domnívám se, že v dnešní době se na tento „motivační faktor" u obou výše zmíněných diskusních témat mírně pozapomíná a namísto snahy o porozumění problému ve všech jeho rovinách převažuje politikaření. Pojďme se tedy ptát, co případné reformy přinesou v dlouhodobém horizontu pro ty, kterých se to nejvíce týká. Z úhlu pohledu současných studentů je odpověď jednoduchá. ANO státním maturitám. ANO školnému.

RNDr. Tomáš Hudeček, Ph.D., místopředseda TOP09 v Praze

Dále čtěte: Volební program - Kompetentní správa

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: top09.cz

Mgr. Bc. Vít Rakušan byl položen dotaz

střelba na FF

Dobrý den, kdy bude ukončeno vyšetřování střelby na FF? Netrvá vyšetřování nějak dlouho? A druhá věc, co mě zajímá je, zda stát nějak odškodnil nebo odškodní rodiny obětí? Já netvrdím, že za to stát může, ale je to to nejmenší, co můžete udělat.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Mašek (ANO): Soudci a platy. Jako když necháte lišku hlídat kurník

16:05 Mašek (ANO): Soudci a platy. Jako když necháte lišku hlídat kurník

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k neústavnosti snížení platů soudců z roku 2022.