Úřad zrušil zakázku České pošty na nákup dodávek, proti rozhodnutí byl podán rozklad
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil svým prvostupňovým rozhodnutím z 29. března 2010 veřejnou zakázku státního podniku Česká pošta na nákup dodávkových automobilů. ÚOHS zjistil v zadávací dokumentaci hned několik závažných nedostatků. Proti rozhodnutí byl podán rozklad a bude jej tedy ve druhém stupni posuzovat předseda Úřadu Petr Rafaj.
Úřad zahájil správní řízení ve věci rámcové smlouvy na „Automobily N1 dodávky 6 - 14 m3" na návrh uchazeče, který byl ze zakázky vyloučen pro nesplnění kvalifikace. ÚOHS následně shledal, že zadavatel porušil zákon o veřejných zakázkách zejména ve vymezení předmětu zakázky, vymezení požadovaných kvalifikačních předpokladů a ve stanovení hodnotícího kritéria.
Česká pošta pochybila, když v zadávacích podmínkách stanovila, že v rámci plnění jednotlivých zakázek zadávaných na základě rámcové smlouvy se mohou měnit požadavky na technické parametry kupovaných vozů. Fakticky si tak zadavatel vyhradil právo odebírat i vozidla jiných parametrů, než která byla vymezena v zadávací dokumentaci. Toto ustanovení je zásadním porušením zákona o veřejných zakázkách a mohlo podstatným způsobem ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky.
Zadavatel dále požadoval, aby uchazeči doložili seznam významných dlouhodobých dodávek vozidel obdobného typu pro jednoho objednatele v letech 2006-2008. Požadavek na realizaci referenční zakázky jednomu objednateli je přitom v případě postupných dodávek na základě rámcové smlouvy nepřiměřený, neboť dodavatel by mohl prokázat splnění odpovídající kvalifikace i více dodávkami probíhajícími v jeden časový okamžik více objednatelům.
Při hodnocení ekonomické výhodnosti nabídky zadavatel posuzoval výši nabídkové ceny, maximální termín dodání vozidel a kvalitu plánu organizace plnění zakázky. Nabídková cena měla mj. uvádět i cenu za 50 kusů vozidel od každého ze sedmi typů požadovaných automobilů. Tento požadavek byl nicméně v rozporu s předpokládaným počtem odebraných vozidel, neboť u některých typů zadavatel předpokládá odebrání výrazně menšího počtu kusů.
Uchazeči o zakázku tak oceňovali objem dodávek, který ve skutečnosti nebudou realizovat, a výše nabídkové ceny tedy nebude odpovídat reálnému odběru. Cena za dva kusy automobilů může být v konečném důsledku jiná, než cena za 50 kusů vozidel, neboť se v ní nemusejí projevit množstevní slevy a jiné faktory. Takto zvolené hodnotící kritérium tedy nevyjadřuje ekonomickou výhodnost nabídek.
Vzhledem k rozsahu pochybení nalezených v zadávací dokumentaci nemohl Úřad přistoupit pouze ke zrušení rozhodnutí zadavatele o vyloučení jednoho z uchazečů a pro zajištění transparentnosti musel zrušit zadávací řízení jako celek.
Dále čtěte:
Interpelace na Pecinu: Proč se na poště nedá platit kreditkou?
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: ÚOHS