Chovanec (ČSSD): Desítky miliard, které nám EU neproplatí, mohou paralyzovat rozvoj dopravy

30.11.2011 16:13

„Jsme svědky neuvěřitelného hazardování s evropskými penězi, které jsou určené na dopravní infrastrukturu."

Chovanec (ČSSD): Desítky miliard, které nám EU neproplatí, mohou paralyzovat rozvoj dopravy
Foto: Hans Štembera
Popisek: Hejtman Plzeňského kraje Milan Chovanec

Desítky miliard korun, které jsme měli dostat na výstavbu silnic a dálnic z Evropských fondů, jsou podle hejtmana Plzeňského kraje a stínového ministra dopravy pravděpodobně navždy ztraceny. „Jsme svědky neuvěřitelného hazardování s evropskými penězi, které jsou určené na dopravní infrastrukturu. Dokladem nehospodárnosti ministerstva by byla i jen jedna jediná nevyčerpaná koruna. To, že se nevyčerpají prostředky v řádu desítek miliard korun je naprostá neschopnost a ignorace, která by mohla v konečném důsledku paralyzovat téměř veškeré naplánované stavební práce v resortu," tvrdí Chovanec.

Rozpočet resortu dopravy počítá na příští rok s částkou převyšující 75 miliard korun. S více než polovinou, konkrétně se 41 miliardami přitom hospodaří Státní fond dopravní infrastruktury. „Pokud Brusel odmítne peníze za již rozestavěné silnice proplatit, vše uhradíme jen z národních zdrojů. Jsou to desítky miliard a je nutné si uvědomit, že rozpočet fondu s žádnými takovými výdaji nepočítá. Bude tedy nutné zastavit či odložit stavby, které jsou skutečnými a nezpochybnitelnými prioritami," říká Chovanec. Podle něho by ministerstvo mělo neprodleně definovat náhradní projekty, které zajistí 100% čerpání evropských zdrojů. V opačném případě je to první krok k postupné likvidaci celého resortu dopravy. „Doprava je v období stagnace všude ve vyspělých zemích tahounem ekonomiky. U nás je tomu přesně naopak a díky neodpovědnému vedení resortu může právě doprava hospodářství ještě více přibrzdit," doplňuje Chovanec.

Ministerstvo dopravy tak sklízí úrodu, která byla podle Chovance zaseta za působení ministra Řebíčka. Již tehdy ministerstvo zcela chybně vybralo jako prioritní stavby, které neodpovídaly kritériím EU a Brusel je nyní právě z těchto důvodů odmítá zpětně proplatit. „Je zcela evidentní, že naprosto selhaly veškeré kontrolní mechanismy. SFDI zahájil financování staveb, jejichž smluvní dokumentace umožňovala porušení nejen unijních, ale i českých právních předpisů. Patří sem především neúměrné náklady na vícepráce a předem stanovené nadhodnocené inflační doložky. Vyzývám proto ministra dopravy aby neprodleně zahájil interní audity příslušných staveb, stanovil konkrétní odpovědnosti a především sankce za vzniklou situaci," dodává Chovanec.

Více:
Falbr (ČSSD): Jak na evropské dotace?

##PROFIL 323##


Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: cssd.cz

RNDr. Alexandr Vondra byl položen dotaz

svoboda slova

Cituji vás: ,,„Pak tu ale máme spoustu věcí označovaných za ‚dezinformační narativ‘ a podobně, kdy je zřejmé, že se toto označení používá jen jako zbraň proti politickým oponentům." Je zajímavé, že to říkáte zrovna vy, když tato vláda, kde je i ODS a ostatně hlavně sám Fiala dost často toto dělá a n...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Havlíček (ANO): Pro mě je důležitější, o jaké produkty se jedná

14:07 Havlíček (ANO): Pro mě je důležitější, o jaké produkty se jedná

Projev na 103. schůzi Poslanecké sněmovny 23. května 2024 – interpelace premiéra Fialy k nákupu páso…