Nebude-li schválen co nejdříve, hrozí, alespoň podle médií, zastavení čerpání miliardových dotací z evropských fondů. Je ale špatně, pokud vzniká zákon jen proto, že je podmínkou pro přijetí dotací, navíc obzvláště tehdy, pokud takový zákon podle toho vypadá. Návrh, který byl vládě předložen, totiž není dobrý.
Je jen částečným a nesystémovým řešením problematiky a měl by být zcela přepracován, a to včetně jeho spojení se zákonem o úřednících a zaměstnancích veřejné správy a o vzdělávání ve veřejné správě. Jsem přesvědčen o tom, že jednáním s orgány EU lze tento postup vysvětlit a domluvit vhodný průběh tak, aby Česku nehrozily sankce.
Nejzásadnější výtkou současnému návrhu je fakt, že řeší jen část státních úředníků – a totiž ty „ministerské“.
Naopak se vůbec nevztahuje na úředníky na krajích, ve městech či v obcích. Zavádí tak dvě skupiny úředníků, které mají jiná pravidla, povinnosti, ale také výhody a privilegia (například v podobě délky dovolené a mnohých jiných). Jednoduše se jedná o nesystémové opatření, které neřeší problematiku úředníků a státních zaměstnanců, nereflektuje mnohé oprávněné návrhy organizací, které se celé problematice věnují, a přichází s vlastními změnami a doplněními. Je to polotovar, který nic neřeší.
Co by mělo být prosazeno, je spojení přípravy tohoto zákona se zákonem o úřednících a zaměstnancích veřejné správy a o vzdělávání ve veřejné správě, který je v přípravě na ministerstvu vnitra. Spojení těchto dvou úzce souvisejících legislativ do jedné je pak jen prvním, nikoli jediným předpokladem skutečného řešení dané problematiky.
Domnívám se, že oba zákony se musí stát naší prioritou pro nadcházející období. Je proto třeba návrhy podrobně prodiskutovat se všemi, kterých se týkají, zajistit dostatečnou zpětnou vazbu a doplnit či upravit je tak, aby se jimi dosáhlo toho hlavního, co se od nich očekává – odluky úředníků od politiků, jejich nezávislosti, ale také odpovědnosti. Jsem přesvědčen o tom, že kvalitní zákony o úřednících jsou zásadním stavebním prvkem v boji proti korupci a klientelismu.
Je proto chybou, že se zákon předkládá takto narychlo, a navíc pod tlakem z Evropské unie. Jsem přesvědčen, že je i v jejím zájmu, aby řešení otázky úředníků a zaměstnanců státní správy v České republice bylo kvalitní a systémové.
Dobrý den, proč s návrhem na snížení platu přicházíte až teď před volbami? A jestli vám přijde vysoký, což nerozporuji, zajímalo by mě, co s tak vysokým platem děláte vy? Dáváte třeba část na dobročinné účely, jako to třeba dělal prezident Zeman? A ještě jedna věc, není plýtvání penězi celý chod EU,...
Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:
O tuto odpověď jste již vyjádřil(a) zájem. Děkujeme.
reklama
Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.