Jirsa (ODS): Neblokujme lanovku na Hraničník

25.01.2012 20:00

Jako každý rok i letošní zimu vyrážejí statisíce Čechů lyžovat do Rakouska či Itálie. Patřím mezi ně.

Jirsa (ODS): Neblokujme lanovku na Hraničník
Foto: senat.cz
Popisek: Oficiální foto senátora za ODS Tomáše Jirsy

Letos jsme jeli již po šestnácté s autobusem přátel do Dolomit, na kopec zvaný Kronplatz. Oblíbili jsme si tohle místo. Kronplatz sám má vynikající podmínky na lyžování pro všechny kategorie lyžařů, ale dá se z něj také dojet do všech vyhlášených lyžařských středisek Dolomit. Každý rok, opravdu každý rok, najdeme na Kronplatze něco nového. Novou lanovku, novou sjezdovku, teplý bazén pod sjezdovkou či novou restauraci u sjezdovky. Letos například na Kronplatze otevřeli novou sedmikilometrovou sjezdovku. Lyžování živí celý region. Dolomity jsou krásné, chráněné UNESCO, s krásnou přírodou, kterou jezdí obdivovat statisíce lidí z celého světa. Troufám si odhadnout, že při průměrné ceně permanentky a týdenního ubytování deset tisíc, utratí Češi v zahraničních lyžařských areálech řádově miliardu korun ročně.

Rozvoj lyžařských areálů v Alpách a Dolomitech kontrastuje s absurdním odporem českých ochranářů k připravované lanovce k již vybudovanému lyžařskému areálu Hochficht na rakouské straně Šumavy. Není potřeba jezdit do Dolomit, aby každý viděl, jaký rozvoj a jaké pracovní příležitosti přináší lyžování do přilehlých regionů. Zatímco na rakouské straně Šumavy se lyžařské areály rozvíjejí a tomu odpovídá i vybudovaná infrastruktura v přilehlém regionu, na české straně nám ochranáři předkládají fráze o tom, že by lanovka zničila nejcennější šumavskou přírodu či že zrovna pod plánovanou trasou lanovky žijí největší populace tetřevů. Zamlčují, že nejcennější části šumavské přírody, pralesní zbytky se stromy starými několik století, již zničili sami nesmyslnou ochranou kůrovce.

Záměr postavit lanovku bývalá vedení NPŠ i přes snahu Jihočeského kraje a šumavských obcí úspěšně blokovala. Když byly vyvráceny argumenty o tom, že Rakušané nemají o české lyžaře zájem či že není dost sněhu, navrhovalo bývalé vedení NPŠ vybudování tunelu skrz Smrčinu, či skleněného tubusu, ve kterém by lanovka vedla, aby lyžaři nerušili tetřeva. A tisíce lyžařů musí z české strany na Hochficht stále jezdit po úzké silničce, která rovněž kvůli ochranářským požadavkům nemůže být rozšířena. V posledních dnech se objevily spekulace o tom, že připravovaný zákon o Šumavě dává více prostoru pro tzv. bezzásahová území výměnou za vznik lanovky na Hraničník. Pravděpodobně tomu tak nebude. Nejrůznější zelení aktivisté nejsou podobnou dohodu schopni respektovat a projekt lanovky budou dál ze všech sil torpédovat.

Z čeho bude region žít? Sliby, že se prales za několik set let sám obnoví a turisté z celého světa se budou na nový prales nadšeně jezdit dívat, jsou slabou útěchou pro šumavský region. Alpy, Dolomity i rakouská část Šumavy jsou i v létě krásné, ale Italové i Rakušané vědí, že lidé se musí někde živit, někde pracovat. A proto budují lyžařskou infrastrukturu.

A na české straně? Do doby vyhlášení národního parku byly na Šumavě hospodářské lesy a vydělávaly. Lesnické hospodaření bylo tak ekologické a úspěšné, že byly lesy na Šumavě prohlášeny národním parkem. Za dobu existence NPŠ stál provoz parku na státních dotacích cca 3 miliardy korun. A výsledek? Místo pralesních zbytků na Pramenech Vltavy máme jen spoušť zdevastovaného lesa uprostřed Evropy a na dvaceti procentech parku suchý les či holiny.

Viděl někdo, že by suchý les vytvořil jediné pracovní místo? Neměli by se zelení aktivisté nad svým přístupem zamyslet?

Ing. Tomáš Jirsa MBA.
místopředseda místního sdružení
předseda oblastního sdružení
místopředseda regionálního sdružení
starosta
senátor PČR

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: ODS

Ing. Martin Kolovratník byl položen dotaz

Byl byste pro, aby měli cyklisti SPZ?

Cyklisti jsou všude a dost často bohužel nedbají pravidel silničního provozu. Už víckrát se mi ale stalo, že udělali nějaký přestupek a vlastně jim to projde, protože je nemáte jak identifikovat, i když je třeba natočíte nebo je zachytí nějaká kamera. Neměli by mít na kole něco, podle čeho půjdou id...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Hájek (STAN): Nejúrodnější půda se už nebude plošně měnit v parcely pro obchoďáky

4:32 Hájek (STAN): Nejúrodnější půda se už nebude plošně měnit v parcely pro obchoďáky

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k ochraně půdy.