Levá (KSČM): Nerušte speciální školky

07.02.2013 18:40

Projev na 51. schůzi Poslanecké sněmovny dne 7. 2. 2013. Interpelace na ministra školství.

Levá (KSČM): Nerušte speciální školky
Foto: kscm.cz
Popisek: Logo KSČM

Poslankyně Ivana Levá: Děkuji, pane místopředsedo. Vážený pane ministře, moje interpelace se týká takzvaného speciálního školství, které poskytuje vzdělání dětem s mentálním postižením, s autismem, s poruchami učení atd. S dětmi pracují pedagogové, kteří vystudovali speciální pedagogiku. Umějí reagovat na chování těchto žáků, nacházet cesty, které vyhovují jejich potřebám, upravovat jejich postupy podle schopností jedince, aby mohl být úspěšný.

A čím je dítě mladší, tím větší pomoc speciální pedagog dokáže poskytnout. Za tři roky ve speciální mateřské škole může být leckteré dítě připraveno tak, že nastoupí do běžné základní školy. Nikdo, ani nejpečlivější rodič, mnohdy nedosáhne takový posun.

Buďme vděční, že speciální pedagogika existuje, že poskytuje absolventům nejnovější vědecké poznatky o poruchách a onemocněních dětí. Omezování těchto mateřských škol by bylo krokem zpět a dětem by ublížilo, stejně jako zrušení přípravných ročníků u základních škol praktických.

Docházka, jak ukazuje praxe, do přípravné třídy neznamená, že děti budou automaticky pokračovat v docházce v tomto typu školy. Za rok jsou mnohdy schopné dosáhnout takového pokroku, že také někteří nastoupí na běžné základní školy. Troufnu si tvrdit, že stejnou péči jim nemůže kantorka na běžné mateřské škole či v první třídě dát, neboť školky jsou přeplněné a kázeňských problémů přibývá.

Vážený pane ministře, dejte, prosím, před kamerou jasný signál, že Ministerstvo školství nemá zájem rušit speciální školky či přípravné třídy. Upozorněte pedagogicko-psychologické poradny, že se nemusí bát diagnostikovat dítě s lehkou mentální retardací. Bez tohoto pojmu totiž nesmí ředitel speciální školy dítě přijmout, třebaže rodiče o zápis stojí.

Nezapíší-li se děti do prvního ročníku, dojde k postupnému zániku speciálního školství, na které navazuje výborně fungující učňovské školství.

Nebraňme dětem s hendikepem dosáhnout úplného vzdělání. Neberme jim naději na úspěch.

Základní školství není v současnosti na změnu připraveno. Nasazení asistentů bez vystudované speciální pedagogiky by situaci v běžných školách nevyřešilo.

Děkuji.

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Petr Fiala: Vážený pane předsedající, vážená paní poslankyně, dámy a pánové, to, na co narážíte, souvisí zřejmě s akčním plánem, který byl představen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy. Jde o akční plán k výkonu rozsudku DH a ostatní proti České republice. Jak asi víte - já to jenom připomenu - tak Evropský soud pro lidská práva rozhodl před šesti lety právě tímto rozsudkem, že systém zařazování žáků mimo hlavní vzdělávací proud v České republice, ačkoliv používá etnicky neutrální stanoviska, způsobuje diskriminaci, čímž odporuje evropské úmluvě o ochraně lidských práv a základních svobod.

Akční plán, který jsme připravili, má jeden hlavní cíl. Chceme zavést taková opatření, která efektivním způsobem zabrání jakýmkoliv cestám možné segregace a umožní přísnější kontrolu a metodické vedení na všech stupních poradenského, rozhodovacího a výkonného procesu.

Opatření v tomto akčním plánu souvisejí s naší snahou zajistit všem dětem bez rozdílu rovný přístup ke vzdělání, jak ho garantuje Ústava České republiky a školské zákony. My jsme ta opatření, která jsou obsažena v akčním plánu, velmi pečlivě diskutovali se všemi odbornými společnostmi, se zainteresovanými aktéry, se školami, ale samozřejmě - a to bych chtěl zdůraznit - jedná se v tuto chvíli o akční plán Ministerstva školství, který chceme naplňovat, ale způsob toho naplňování bude záviset na předložení konkrétních návrhů změn zákonných a podzákonných norem, a k takovému kroku přistoupíme až na základě další důkladné diskuse.

Pokud jde o konkrétní obsah vaší otázky, tak bych chtěl říci, že skutečně jedním z doporučovaných opatření v akčním plánu je to, že nebudou zřizovány přípravné třídy při základních školách praktických. Je to věc, o které musíme uvažovat. Důvody, které nás vedou k tomuto návrhu, jsou ty, že děti, které tyto přípravné třídy navštěvují, mohou volně navázat a často i navazují na vzdělávání na této škole i tam, kde k tomu nejsouů důvody.

My jsme také vycházeli z určitých analytických materiálů, které máme k dispozici, a ve kterých se říká, že právě zřizování přípravných tříd při základních školách praktických je rizikovou tendencí, která je jednou ze vstupních bran k segregaci především romských dětí, a že vlastně není dobře, že právě při praktických školách existují tyto přípravné třídy. Já bych chtěl ale zdůraznit, že i v tomto našem návrhu akčního plánu se počítá nadále s tím, že budou existovat přípravné třídy při běžných základních školách. A také se tento plán nijak nedotýká speciálního školství, jehož význam je nepochybný.

Vážená paní poslankyně, individuální přístup a práce s dětmi jsou znakem každé kvalitní vzdělávací soustavy a my samozřejmě všichni usilujeme o kvalitní školství, a součástí toho je, aby se rovný přístup ke vzdělávání promítal do všech opatření, která chystáme, protože napomáhá všestrannému rozvoji a zvyšování kvalifikace obyvatel, a posiluje tak úspěch a růst naší společnosti. Ještě jednou zdůrazňuji to, co navrhujeme v akčním plánu, i toto opatření, musí být předmětem další důkladné diskuse, ale nedotýká se speciálních škol a není ani naším úmyslem ani zrušit všechny přípravné třídy.

Poslankyně Ivana Levá: Ano. Pane ministře, vy nebudete muset nikdy rušit ty speciální školy. Ony odumřou samy, protože tam nebudou mít ty žáky. Jestliže pedagogický psycholog nedá označení, že dítě je mentálně retardované, tak ta škola ho nesmí přijmout, a tím pádem neotevře třídy.

Ale já se chci vrátit ještě k těm předškolním třídám. V těchto předškolních třídách je malý počet dětí. A mně je jedno, jestli chodí na tuto školu, když říkáte, že je to tak nebezpečné, že se fixují na danou školu. Mně je jedno, že je přeřadíte k základní škole a uděláte tam předškolní třídu. Mně jde o to, aby tam měli toho pedagoga se speciální pedagogikou, aby uměl odstranit ty vady, aby pomohl těm dětem, a nenechal je tam v houfu jenom tak ten rok přetrpět, aby dozrály samy od sebe. Jak se říká, některé jsou nezralé věkem. Já potřebuji, aby měly odbornou péči, aby je někdo vedl a aby jim pomohl. Děkuji.

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Petr Fiala: Určitě jenom velmi krátká reakce. Já myslím, že nejsme daleko, ta naše stanoviska nejsou tak daleko od sebe. To, co jsem já citoval, byly výsledky odborných analýz, které se zabývaly tím, k čemu v řadě případů skutečně při zařazování dětí do těch přípravných tříd před základními školami praktickými, k čemu to vede. Já bych nicméně chtěl ještě k tomu, co jste zmínila nyní, hodně jasně říci, že Ministerstvo školství nedává žádné doporučení z naší strany v tom směru, jak se mají diagnostikovat nebo nemají diagnostikovat děti s lehkým mentálním postižením. Taková diagnóza je součástí velmi komplexního posouzení ze strany kvalifikovaného poradce za využití dostupných diagnostických nástrojů a postupů, a tady by bylo opravdu nemoudré, aby ministerstvo v tomto směru jakýmkoli způsobem z politických nebo jiných důvodů intervenovalo.

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PSP ČR

Ing. Věra Kovářová, MIM byl položen dotaz

věk dožití ve zdraví

Sama zde píšete toto: ,, V roce 2017 byl obvyklý věk dožití ve zdraví u mužů 61 let a u žen 62 let.“ Jak ale tedy vysvětlíte, že vy prosazujete odchod do důchodu déle, a to třeba i o 5 a více let?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Budoucnost: Problémy zemědělství. Klíčové je správně nastavit dotace

10:14 Budoucnost: Problémy zemědělství. Klíčové je správně nastavit dotace

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k zemědělství.