Proč jste se rozhodl bojovat za individuální automobilovou dopravu?
V komunálních volbách v roce 2018 jsem kandidoval v rámci volebního uskupení Koalice pro Prahu 3 (ODS, KDU-ČSL a Svobodní, pozn. red.), které volby vyhrálo a já obdržel druhý nejvyšší počet preferenčních hlasů ze zvolených zastupitelů. Na první pohled se nabízela koalice s druhým „na pásce“, tedy TOP 09 + STAN. Ale oni si raději vybrali volebně i z hlediska zkušeností slabší partnery, aby oni sami mohli vládní koalici dirigovat.
Lidé kolem starosty Jiřího Ptáčka byli hladoví na všechny strategické gesce (finance, majetek, investice, územní rozvoj), a tak se následně stalo, že doprava připadla ortodoxním Zeleným, kteří sice získali ve volbách pouze 8 %, ale od koalice dostali mandát vytvářet zde antimotoristické panoptikum. A v tomto snažení je podporují i místní Piráti.
Můžete to podpořit nějakými argumenty?
Tak pro příklad rozložení sil v Praze 3 z hlediska vztahu k dopravě situaci ilustruje ideálně poslední číslo radničních novin a rubrika „názory zastupitelů“. Tam se shodou náhod vedle sebe objevují tři názory se vztahem k dopravě.
První je můj a věnuje se našemu boji za zachování čtyřiceti parkovacích míst v Jičínské ulici.
Druhý je článek zeleného místostarosty Ondřeje Ruta, který je právě odpovědný za dopravu a popisuje záměr odebrat na ulici Jana Želivského jeden jízdní pruh pro auta a vyhradit ho cyklistům.
No a třetí článek je od zastupitele za Piráty, který píše o potřebě zavádění dalších zón s rychlostí omezenou na 30 km/h.
A takhle my si tady v Praze 3 žijeme. Nové cyklopruhy, zavádění cykloobousměrek, zřizování zón 30. A k tomu ten úbytek parkovacích míst.
Lze se tomu vývoji nějak bránit?
Tak zrovna v Jičínské ulici, kterou jsem zmiňoval, se nám podařilo zastavit variantu rekonstrukce, při které by všech čtyřicet parkovacích míst na jedné straně ulice muselo ustoupit nesmyslným požadavkům Dopravního podniku a zájmům cyklistů, kteří zde měli sdílet chodník společně s chodci, což je pro pěší samozřejmě extrémně nebezpečný nápad. Náš spolek Jedeme Autem z.s. převzal iniciativu ve věci, dokázal oslovit místní občany, kteří prostřednictvím petice společně dotlačili vedení Prahy 3, aby byla studie přepracována.
Ulice Chodovská, Praha. Dvě cyklostezky. A není to málo, Antone Pavloviči? (zdroj: FB Jedeme AUTEM)
Vy jste členem hnutí Trikolóra. Spolek Jedeme Autem s tím má něco společného?
A věnujete se tedy nejen Praze 3, ale i celé Praze? A jakým způsobem se snažíte uplatnit vliv?
Tak my se chceme věnovat i celorepublikovým tématům. Z poslední doby mohu uvést, že jsme připomínkovali návrh na změnu silničního zákona a zejména část návrhu, která má uzákonit povinný boční odstup 1,5 metru od cyklisty při předjíždění. Což by však na mnoha místních silnicích prakticky znemožnilo legální předjetí cyklisty.
Také jsme podávali stanovisko k novele zákona o provozu na pozemních komunikacích, která přináší hlavně reformu bodového systému. Pod líbivým slovem „reforma“ se však skrývá především výrazné zvýšení sankcí. Navíc se výrazně prodlužuje doba, po kterou je udělována sankce zákazu činnosti. Snad se poslanci nad uváděnými argumenty ještě zamyslí.
Ale v Praze máme nejvíce členů, tak zde může být naše aktivita hmatatelnější. Bohužel více plánovaných akcí jsme nemohli realizovat kvůli proticovidovým opatřením. Nicméně připomínkování návrhů z magistrátních odborů zvládáme, účastníme se jednání dopravních komisí a využíváme i interpelací odpovědných osob v rámci jednání zastupitelstev.
Je možné, že jsem vás viděl na jednom videu z magistrátu v oranžové reflexní vestě?
Ano, to je možné. Oranžová vesta je takovým symbolem našich aktivit. A na jednání ZHMP chodím já osobně pravidelně. Většinou naše interpelace směřují na náměstka primátora Adama Scheinherra, který má v kompetenci dopravu, případně i na primátora Hřiba. Naposledy se moje interpelace týkala nápadu zrušit časového omezení u vyhrazených pruhů pro MHD, cyklisty a taxi a nastavení jejich trvalé preference. V dopravních špičkách má nastavená preference MHD svou obhajitelnou logiku, ale mimo tento čas nemá veřejná správa taková omezení vytvářet svévolně. Střízlivý názor ten den vyhrál, což bereme i za náš malý úspěch.
Ale obecně ten boj pokračuje. A nejen proti té progresivistické politické reprezentaci, ale i proti té části státní správy, která se vyžívá v regulacích a nařízeních a jedná v souladu se zakazovači z řad politiků.
Ing. Mojmír Mikuláš ze spolku Jedeme AUTEM
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Marek Korejs