TOP 09 chce učit řidiče první pomoc, předělat modré zóny, mýtné i bodový systém

10.04.2010 12:33

Víme, co budou poslanci Karla Schwarzenberga prosazovat ve sněmovně. V oblasti dopravy mají seznam změn sepsaný na sedmdesáti stranách.

TOP 09 chce učit řidiče první pomoc, předělat modré zóny, mýtné i bodový systém

Konzervativci mají v oblasti dopravy velké plány. Rozčiluje je chování řidičů, kteří navíc většinou neumí poskytnout první pomoc. Nelíbí se jim modré parkovací zóny, bodový systém a skutečnost, že si autodopravci dělají z České republiky levný tranzit. To všechno chtějí po volbách změnit.

Sedmdesátistránkový dokument TOP 09 k dopravě „Mobilita 2030" představil exkluzivně ParlamentnímListům.cz jeho autor a pravděpodobný kandidát konzervativců na ministra dopravy František Laudát.

Naučme se řídit a poskytovat první pomoc

Se změnami chce Laudát začít už v autoškolách. Pokud se TOP 09 dostane v květnových volbách do sněmovny, budou její poslanci prosazovat změny osnov, podle kterých se mladí lidé učí řídit.

"Je tady celá řada návyků, které v zahraničí fungují a u nás by měly fungovat také. V Německu, tam jakmile je volný pravý pruh, tak do něj řidiči z levého najíždějí a v rychlém pruhu nepřekážejí. Také jezdit v Čechách na pravidlo zipu je o život," míní Laudát.

Podle něj by se správnou výchovou řidičů zvýšila kapacita průjezdnosti na komunikacích a nedocházelo by tak často k nebezpečným situacím a dopravním zácpám. Rovněž chce prosadit povinnou výuku poskytování první pomoci. „Ta by se měla učit na základní škole, naprosto povinně. Měla by být také neopomenutelnou částí zkoušek u řidičáku," dodal.

Modré zóny trnem v oku

Jako šéf pražské TOP 09 si chce v městských částech posvítit na oblasti placeného parkování. „Pokud bychom na podzim uspěli ve volbách, tak první co by bylo, na základě odborných posouzení, že bychom modifikovali zóny placeného stání. Aby z nich přes den nebyla jen prázdná místa rezidentů, ale aby byla možnost parkování třeba pro podnikatele. Veřejným zájmem je podnikání - na něm stát stojí, ne na počmáraných modrých zónách," rozčiloval se Laudát.

A nelíbí se mu ani bodový systém. Zrušit jej nehodlá, ale chce z něho vypreparovat některé lehké přestupky a ty závažné, jako je agresivní jízda, naopak trestat ještě přísněji. „Já za bodovým systémem vidím obrovskou administrativní zátěž a velký korupční potenciál. Určitě bych ho nechtěl zrušit za každou cenu. Ale například trestné body za špatné parkování bych ze systému vyhodil," řekl k plánům TOP 09.

Více silnic

Volební prioritou „topky" je dobudovat páteřní síť dálnici tak, aby na čtyřproudé dálnice a rychlostní silnice byla připojena všechna krajská města. V žádném případě ale strategický dokument nepočítá se zvyšováním maximální povolené rychlosti. „Na to nemáme ani silnice, ani řidiče. Když někde zavedete 160 kilometrů v hodině, tak ti piráti budou jezdit 220," vysvětlil své důvody Laudát.

Dokument TOP 09, který má redakci k dispozici, počítá také se zavedením mýtného pro nákladní automobily na všech druzích komunikací. Mýtné vybrané na silnicích 2. a 3. tříd mají jít do rozpočtů krajů, které provoz těchto silnic financují.

Autodopravci budou platit všude

"Chceme zpoplatnit všechny silnice pro nákladní automobily, i když ti není otázka jednoho volebního období. Dopravce ale nechce zruinovat, takže bychom jim ulevili někde jinde. Spíš ale chceme vydělávat na průjezdných dopravách, které tady jsou na páteřních silnicích," řekl o záměrech konzervativců jejich dopravní odborník.

Podobně jako Strana zelených před volbami v roce 2006 i „topka" slibuje přesunutí kamionů na koleje. „Celkově chceme stáhnout celkový objem nákladní dopravy z dálnic, nebo ho aspoň už nezvyšovat. Je potřeba dostat část toho nákladu na železnici, což je velká část našeho programu. Na to by mělo sloužit právě to mýtné," dodal.

Více:
Kalousek natřel Nečase i Paroubka: Jeden vede ČSSD, druhý neokomunisty
Došlo ke shodě. Dálnice D11 bude moct být dostavěná

Laudát je přitom odpůrcem stávajícího systému výběru mýtného. Chce, aby se Česko napojilo na evropský satelitní systém Galileo.

„Bezbolestně budeme chtít nahradit mýtné brány satelitem. Ale bez nějakých otřesů, arbitráží, vypovídání stávajících smluv a podobně. Mýtné brány přeci nemůžeme stavět na všech komunikacích a na všech jejich úsecích, kde chceme mít mýtné," řekl známý kritik společnosti Kapsch, která výběr mýtného v Česku zajišťuje. Dálniční známku pro osobní automobily TOP 09 zdražovat nechce.

Do jaké míry se Laudátovi a jeho lidem podaří záměry prosadit, bude záviset v první řadě na výsledku sněmovních voleb. Podle březnového průzkumu agentury STEM by TOP 09 v té době získala 17 mandátů.

Foto: Hans Štembera

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jan Černý

Operátoři

Pane senátore, dobrý den, myslíte, že je šance, že se někdy dočkáme slibovaného čtvrtého operátora a tím i levnějších cen? Kdo je odpovědný za to, že tu nemáme čtvrtého operátora? Někde jsem četl, že tu být nemůže, což nechápu. Žijeme přeci ve svobodné a tržní ekonomice nebo ne? Nevím, zda mi dokáže...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Na resortu dopravy budí vášně jediná žena

15:55 Na resortu dopravy budí vášně jediná žena

„Jsme zaměstnanci Ministerstva dopravy a už nemůžeme nečinně přihlížet. Věřili jsme, že přinesete do…