Mádl a Issová? Arogance mládí a moci, míní Slačálek

24.04.2010 20:51

Rozhovor na téma spotu „Přemluv bábu" pro ParlamentniListy.cz posktl publicista a politolog Ondřej Slačálek. Vzpoura současné mladé generace podle něj spočívá v agresivním antigerontismu, míní anarchistický aktivista.

Mádl a Issová? Arogance mládí a moci, míní Slačálek

Na klipu režiséra Petra Zelenky nenachází Ondřej Slačálek mnoho originálního, spíš jej charakterizuje jako papouškování názorů střední generace doplněné agresivitou mládí. Generační rámování konfliktu podle něj má své kořeny ve strachu mladých z důsledků ekonomické krize.

Co si myslíte, že byl záměr autorů a do jaké míry se jim podle vás zdařil?

Zdá se, že jejich záměrem bylo přispět do předvolební kampaně svou generační výpovědí, založené na generační mobilizaci, s využitím své specifické poetiky, svého vlastního humoru apod.

Svým způsobem se jim to podařilo. O té části mladé generace, kterou reprezentují, přinesli opravdu pozoruhodnou zprávu. Těžko říct, jestli její těžiště spočívá v tom, jak moc je každý její nápad odvozený, anebo v tom, jak je podoba této odvozenosti vulgární, nenávistná a jak moc potřebuje ke svému životu zjednodušení, ideologii, stereotypy a co nejjednodušší a nejschematičtější obraz nepřítele.

Více čtěte:
Zadek se neutírám levou rukou, ale papírem, vzkazuje Mádlovi a Issové internet

Mnoho mladých lidí však se spotem nesouhlasí...

Je ovšem pravda, že tento úspěch je sporný - právě v tom, že je zjevné, že tento typ vulgarity a agrese může stěží reprezentovat celou mladou generaci. Tak jako byl neomalený humor Snowboarďáků sice oblíbený, ale zároveň jím část mladé generace pohrdala, tak i od tohoto klipu se kvůli jeho úrovni odtrhují i mnozí z těch, kteří by souhlasili s jeho poselstvím (které je přitom samo o sobě nepřijatelné a forma zde vlastně celkem odpovídá obsahu). Neomalenost ovšem není samoúčelnou vulgaritou, má jasnou sociální funkci - rozšiřuje hranice možného, nastoluje vztahy nadřízenosti a podřízenosti (já jsem mladý herec, já si mohu dovolit být sprostý k celé starší generaci), je demonstrací moci (naše myšlenky jsou přijímány jako tak samozřejmé, že si je můžeme dovolit říct i sebevulgárněji). Jestliže někdy vulgárnost funguje jako sebeobranné symbolické násilí minorit (u nás to známe z dějin undergroundu, podobné příklady by patrně nabízely dějiny afroamerického hiphopu v USA), u nás se staly jazykem mocných.

Problém není vulgarita, ale její zneužití

Co vám osobně nejvíce, jako kritikovi spotu, na zmíněném videu vadí?

Jednotlivé aspekty klipu byly rozebrané v řadě analýz. Jak podrobně ukazují např. na Britských listech, nejvíc zarazí posun mezi českou kopií a americkou předlohou. Na jedné straně Zelenka a spol. přejali z amerického klipu i detaily, které v českém kontextu nedávají smysl. Když jsem slyšel o „jedné návštěvě zadarmo", již Mádl s Issovou slibují svým prarodičům, s úžasem jsem přemýšlel, zda si ti dva opravdu jezdí  ke svým prarodičům pro peníze, pokládají to za normální a nestydí se za to. Pravda byla jednodušší - jedná se o otrocký překlad z kontextu, v němž lidé létají za rodiči přes půl kontinentu jednou za rok. Na straně druhé  je tu oproti americkému vzoru významný posun - v míře agrese a pohrdání těch, které chtějí přesvědčit.

Je právě  vulgarita podle vás největším problémem klipu?

Ne. Nepléduji tu pro nějaký laskavý, slušný a nevulgární dezinfikovaný humor, myslím, že určitý typ posměšného a vulgárního humoru může vydat skvělé plody. V této souvislosti lze zmínit kupříkladu dívčí duo Čokovoko, které osobně pokládám za Voskovce a Wericha dneška. Ale jak už jsem říkal, v tomto kontextu je sociální funkcí vulgarity demonstrace moci a projev její agrese.

Související:
ČSSD vyvolává svými sliby averzi vůči seniorům, míní Šiklová

Vzpoura undergroundu nahrazena štvaním generací

Pokud nejde o vulgárnost, z jakého důvodu tedy klip kritizujete?

Je to špatně udělaná, hloupá a nefunkční vulgarita. Ovšem tím nejhorším z klipu je kombinace nenávisti, agrese a nadřazenosti. Způsob, jakým jsou staří lidé zpodobňováni, jak se navádí k tomu, aby je mladí citově vydírali, jak se automaticky jejich názor považuje za podřadný a jak se verbálně ponižuje, je skutečně zarážející. Jestliže dříve byl generační konflikt nucen „sublimovat" do konfliktu politického a mladá generace artikulovala své zájmy v jazyce univerzálních politických idejí a požadavků (což je přimělo tyto požadavky také korigovat), u nás teď jako kdyby vyhřezávala ideologie neomaleného generační boje.

Ovšem ptáte-li se mě na nejhorší prvek klipu, pak je to použití obrázku se zmenšeným mozkem u výkladu o selektivní paměti. Tím se klip přiblížil rasistické propagandě.

Jaká je podle vás adekvátní reakce na toto video? Na jednu stranu například na Facebooku vznikla i skupina „Popožeňme Mádla s Issovou k trestněprávní odpovědnosti!!!", na stranu druhou například lídr ODS hájí autora a aktéry videa tak, že argumentuje svobodou slova...

Myslet si, že něco může řešit zákaz, je zdánlivě naprosto nesmyslné a navíc to skutečně může být neobyčejně nebezpečné jako precedens, který může příště dopadnout na jakékoli nekonvenční vyjádření.

Na druhou stranu diskuse o trestněprávním postihu otevírá řadu zajímavých otázek. Mají si mladé bohaté celebrity myslet, že si mohou dovolit cokoli a že mohou veřejně urážet nejslabší část společnosti, mobilizovat proti ní stereotypy a vyzývat k nátlaku na ni? V této zemi málem zakázali politickou organizaci za požadavek společenského vlastnictví výrobních prostředků, zároveň se ale šíření té nejodpornější xenofobie vůči Romům, starým lidem, nezaměstnaným a také migrantům (na té poslední xenofobii participuje i levice) pokládá za normální součást politického boje. Pohánět v takovém kontextu k trestní zodpovědnosti Mádla s Issovou je ovšem také trochu směšné, stali by se obětními beránky za mnohem horší hříchy české pravice a zčásti i parlamentní levice.

Originalita tu chybí. Fráze střední generace jsou okořeněné arogancí mládí

Myslíte si tedy, že toto video vypovídá spíš o tendencích v současné české společnosti? Jestli ano, jak byste tyto tendence pojmenoval a kde se tyto tendence objevily?

Vypovídá o dvou věcech. Jednak o etablování určitých hierarchií, o tom, kdo si co může dovolit. Zkuste si schválně představit, že by podobné video natočili dva staří levičáci. Že by třeba Jiřina Švorcová se Statisem Prusalisem zasypala sprostotou mladou generaci a agitovala babičky a dědečky, že musejí vysvětlit svým nablblým vnukům, že nemají volit pravici, která tu v devadesátých letech asistovala u rozchvácení veřejného majetku a nyní chce zničit i veřejné služby. Takové video by pochopitelně nevzniklo, protože by každý věděl, že by nefungovalo. A v tom to je. Mladé, pravicové, antikomunistické se vnímá jako nadřazené, levicové a staré se vnímá jako podřadné.

Zároveň to vypovídá o paradoxním vyprázdnění generačního konfliktu skrze jeho posílení. Tihle mladí nemají žádnou vlastní ideu, papouškují fráze střední generace z Reflexu či iDNESu o státním dluhu, hrozícím bankrotu a o potřebě vyrovnání s minulostí. Jediné, čím to doplňují, je arogance mládí.

A odkud tato „arogance mládí" podle vás pramení?

Nemají žádný silný „sublimovaný" generační konflikt. Minulý režim je dávno poražen. Krajní pravice naštěstí přitahuje jen malou část té generace, jinak je v ideologické karanténě. Témata a ideje současné mladé radikální levice se většině mladé generace jeví přinejlepším jako strašně vzdálené a odcizené. Anebo kladou nároky na sebeomezení vlastního hedonismu, což platí rovněž o jinak atraktivní ekologii. A tohle sebeomezení, to je přesně to, co se většině mladé generace nechce, ač by ho ráda předepisovala všem jiným, zejména nezaměstnaným a staré generaci.

Zároveň lze z tohoto nenávistného a pohrdavého portrétu stáří rozeznat nejen aroganci těch, kterých se ještě netýká, ale rovněž strach. Issová s Mádlem a jejich mnozí souputníci na facebookových skupinách a la „Jejich revírem je Kaufland" či „Schovej babičce občanku" nejsou xenofobní vůči něčemu zcela cizímu. Jsou xenofobní vůči tomu, co čeká je samotné. Za touto xenofobií lze poznat strach. Strach nejen z nutného biologického faktu smrti a stáří, ale také ze sociálního ekvivalentu stáří, tedy z nezaměstnanosti a neúspěchu ve společnosti peněz. Za vším vzýváním volného trhu jsou v podtextu obavy o to, zda se mu já jako jedinec dokážu opravdu přizpůsobit, zda se mi podaří se slovy filozofa Václava Bělohradského dostatečně „autooptimalizovat" a budu přijat. Oč větší je v době krize tento strach, o to horoucnější je jeho překřikování vírou v pravicového boha trhu a ochota obětovat mu - pro začátek například důstojnost vlastních prarodičů.

Dále čtěte:
Výsměch, nanávist a pohrdání. To čeká staré lidi na Facebooku

Foto: Archiv OS

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: az

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Blanárova schůzku se „zakázanými“ médii. Co padlo za dveřmi? Analytik zná odpověď

5:00 Blanárova schůzku se „zakázanými“ médii. Co padlo za dveřmi? Analytik zná odpověď

TÝDEN V MÉDIÍCH Petr Fiala neměl žádné kmotry v pozadí, nikdo mu zadarmo nic nedal a musel se adapto…