Český bulvár: Paroubek, John, Bárta a jejich temné stránky

07.08.2010 19:42

Mediální analytik Milan Kruml tvrdí, že je velký rozdíl mezi českým bulvárem a tím v zahraničí. Zatímco nejčtenější Blesk se pouští do takzvaných afér, které jdou pouze po povrchu, tak například německý Bildzeitung zkoumá i jejich přičiny. Přesto analytik nepopírá, že český bulvár má stále mezi lidmi velký úspěch.

Český bulvár: Paroubek, John, Bárta a jejich temné stránky

Deník Blesk čte denně o 51 tisíc lidí více, než před čtvrtrokem. „Blesk si tak upevnil pozici nejčtenějších novin v Česku. Každý den projde rukama jednoho milionu 420 tisíc čtenářů," uvádí o sobě deník na stránce, která je obyčejně věnovaná tématu politiky. Jakoby se tím chtěl deník ospravedlnit před tím, že neustále "šije" do těch stejných politiků, tedy do Jiřího Paroubka, Radka Johna, či Víta Bárty.

U expremiéra Jiřího Paroubka si ale bulvár v minulosti spíše všímal jeho půvabné manželky Petry a miminkovské výbavičky dcerky Margarity, než aby u něj objevil nějakou šťavnatou kauzu, kvůli níž by musel odstoupit. A u Víta Bárta? Kdyby nebylo jeho firmy ABL, krásné novomanželky Kateřiny a zálibě ve sportovních vozech, jistě by čtenáři s nechucením odložili i páteční vydání Blesku, kde se poměrně nudně pojednává o tom, jak a kde Bárta bydlí.

Milenky politiků lákají více, než názory na reformu

Ale deníky Aha a Blesk to podle Milana Krumla dělají zcela záměrně. „Využívají temných stránek těchto osob, jejich životního zaškobrtnutí v podobě milenek, či nemanželských dětí a to lidí láká," připominá k tomu v rozhovoru pro ParlamentníListy.cz Kruml. Silné ekonomické rozbory státního rozpočtu málokdy dle něj masově zaujmou, zatímco běžný život ministrů a politiků - tam kde už jsou známí coby notoričtí průšviháři - táhnou.  

„Proto bulvár využívá tak rád zkratku, věci vytrhává často z kontextu a poslepovává je tak, aby z nich vyčuhovala silná témata jako je nemoc, smrt, narození a sex," podotkl Kruml s přitakáním, že jde vlastně o stejná témata, jichž využívá i reklama a potažmo reklamní agentury.

Kdo by neznal Topolánkův rozhovor v LUI?

Jediná kauza, na níž Blesk v posledním roce královsky exceloval, byla podle něj ta s bývalým premiérem Mirkem Topolánkem. Jeho rozhovor v gay časopise LUI by jistě téměř nikdo nečetl, kdyby se o něm Blesk nezmínil a navíc kdyby „nevytáhl" pasáže, které jsou zajímavé, a neposlepil by je šikovně dohromady. A navíc deník rozhovor zveřejnil ve svém sobotním vydání, které je spolu s pátečním podle čísel Unie vydavatelů nejvíce prodávaným v celotýdenní, tedy sedmidenní periodicitě.

Podle Krumla to ale byla spíše náhoda, že Blesk si všimnul rozhovoru v časopise, který do té doby téměř nikdo neznal. „Mělo to takovou výbušnost, jako zveřejněné fotky z Topolánkovy dovolené v Toskánku, či z jeho pobytu ve vile Silvia Berlusconiho," zdůraznil analytik.  

„A to jsou důvody, proč má bulvár takovou sílu. Rozhovor s Topolánkem se díky Blesku rozšířil i do takzvaných seriózních médií a nakonec to způsobilo jeho rezignaci."

Kruml je tak přesvědčen o tom, že i díky takovýmto „politickým" aférám spolu s příběhy hvězdiček showbyznysu, jako je manželství a alkoholismus Ivety Bartošové, či autohavárie Dary Rolins, bulvárním deníkům rostou náklady.

Německý bulvár si pohrává s vtipem

„Zatímco ale u nás stále neumí bulvár s tématem politiky moc zacházet, tak v takovém sousedním Německu je to jiné. Tam by ´bulvárně´ dokázali rozebrat i důchodovou reformu. Bildzeitung má dokonce stálou rubriku komentáře, v níž na pár řádcích vtipně a výstižně dokáže popsat aféry politiků minulých dnů," vysvětlil Kruml.

Čeští novináři ale podle něj neumějí moc zacházet s vtipem, pozitivní zprávou. „Dovolím si podotknout, že český bulvár je nejmíň vtipný ze všech. Je nejvíc naladěn na negativní sdělení a pokud možno na vnější stránku věci," dodal analytik.

Do bulváru se rádi začtou i zákonodárci. I při schůzi

Průzkum Media Projekt z nedávné doby, jehož se zúčastnilo přes 12 tisíc respondentů, ukázal, že počet čtenářů žádných jiných novin v Česku (v porovnání s Bleskem) nepřekračuje hranici jednoho milionu. Regionální deníky čte denně 921 tisíc lidí a třetí Mladou frontu Dnes 874 tisíc čtenářů.

Čísla tak jednoznačně dokazují, že bulvár denně musí logicky prolétnout i ten, co o sobě tvrdí, že jej nikdy v ruce nedržel a čte pouze Hospodářské noviny. Často to říkají vysokoškolsky vzdělaní lidé, ovšem představu bortí i fakt, že Blesk, či Aha pravidelně jímá v ruce v době parlamentní schůze i několik poslanců.  

Čtěte také:

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Olga Böhmová

MUDr. Ivan David, CSc. byl položen dotaz

Výkupné

Kolik by se mělo platit za jednoho nepřijatého migranta a komu? Kdo bude rozhodovat a kontrolovat komu a na co byly peníze přiděleny? A není tak trochu jak obchodovat s býlím masem?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Takhle začíná válka. Z otřeseného Slovenska chodí temné zvěsti

11:31 Takhle začíná válka. Z otřeseného Slovenska chodí temné zvěsti

Slovensko zažívá šok z atentátu na svého demokraticky zvoleného premiéra. „Je to odrazem násilného p…