O tom, že nápad jistě potěší majitele starších vozů, které koráby těch bohatších permanentně tlačí na dálnici do pravého pruhu, není pochyb. Otázkou však zůstává, zda v očích těch lépe situovaných voličů nebude nový kousek z Bártovy dílny vnímán jako esence čistého populismu. Podle liberálního ekonoma Miroslava Ševčíka to tak musí pochopit každý, kdo se ve škole učil o dokumentu zvaném Ústava České republiky.
Zná právník Bárta Ústavu?
"Mě opravdu překvapuje, že někdo, kdo má titul z právnické fakulty, je schopen něco takového vypustit z úst. To pan Bárta neví nic o tom, že máme ústavně danou rovnost všech před zákonem," ptá se Ševčík. Koalice by prý pro pokutování mocných musela měnit celý základní zákon země.
"Takové idiocii by se ale snad někdo postavil. Třeba ten, kdo umí počítat. Protože si představí, že když někdo bude při překročení rychlosti o 20 kilometrů v hodině zjišťovat majetkové poměry hříšníka, tak ty náklady podstatně překročí částku vybranou na pokutě," upozorňuje pro ParlamentníListy.cz ekonom. Finský či švýcarský systém prý u nás aplikovat nelze, neboť v těchto zemích je základní zákonodárství jinak postavené.
Experti Bártův nápad vítají...
Dopravní experti ale Bártův nápad vítají s uspokojením. „Ve Finsku to lze určovat podle daňového přiznání, tady by to také šlo," souhlasí s Bártou dopravní expert Jaroslav Hořín. Bártův nápad prý může mít především preventivní účinek. „Už jen ten moment vědomí, že jsem postižitelný tak, že by mě to při mých příjmech mohlo hodně bolet, je přínosný. My nechceme na silnicích lidi, co si myslí, že mohou všechno vyřešit penězi, které pro ně znamenají drobné," řekl ParlamentnímListům.cz Hořín.
Jeho kolega, bývalý šéf BESIPu Robert Štastný, se s pozitivním hodnocením ministrovy iniciativy přidává, je ale opatrnější. „Toto dokáže i bodový systém, ten je spravedlivý bez ohledu na výši vašeho příjmu. Nicméně dosáhnout podobné spravedlnosti i v oblasti finančního postihu by bylo více než žádoucí," říká expert. Na bodovém systému ale ukazuje, že i progresivní systém pokut pro řidiče by nemusel fungovat.
...varují ale před „známostmi" bohatých
"Kdyby ten bodový systém byl naprosto spravedlivý a neprůstřelný, nemusel by pan ministr přicházet s podobným nápadem, body by agresivní řidiče v silných vozech dostaly ze silnic. Ale on nefunguje, tito bohatí lidé totiž mají známé na radnicích. Takže na ně nemusí platit ani vysoké pokuty," varuje Šťastný.
Ministr Bárta by si podle něj měl před prezentací svého nápadu nechat udělat audit na dopravních inspektorátech. „Zjistil by, kolik přestupků zůstane neprojednáno právě kvůli různým známostem," radí expert. Zahraniční zkušenost ale podle něj ukazuje, že progresivní pokutování funguje dobře.
"Já nevím, z čeho ti experti vycházejí, ale ze statistik dopravní nehodovosti asi ne. Ta čísla totiž ukazují jediné. Nejnebezpečnější řidiči jsou mladí muži, kteří si levně koupí ojeté, silné auto, se kterým lámou rychlostní rekordy. Tito mladí hazardéři by měli platit nejméně? Doufám, že nejsem sám, komu to přijde postavené na hlavu," dodal ekonom Ševčík.
Související:
Vyšší pokuty bohatším, volá Bárta. Je to populismus, míní Bendl
Autoškola národa se ve sněmovně líbí. Huml si ji zkusí
Bárta by měl za dopravní přestupek pykat, myslí si Huml
Foto: Hans Štembera
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Petr Mašek