Nastane magického data 11.11.2011 s analogovou tmou na většině Česka i soumrak reklamy v České televizi? Nebo na veřejnoprávní obrazovce zůstane a budou jinam odcházet výnosy z ní? Přítomní zástupci senátorů, poslanců a členů televizní rady si spolu s řediteli České televize, TV Nova i Prima a také s ministrem kultury vyjasňovali na půdě poslanecké sněmovny své postoje k tématu mediální legislativy.
Současná platná úprava totiž počítá s tím, že k 11.11.2011 skončí proces digitalizace a s tím zmizí i většina reklamy z veřejnoprávní obrazovky. Zhruba 500 milionů ročně z ní dnes putuje do Státního fondu České republiky pro rozvoj kinematografie, na účet Českého telekomunikačního úřadu pro přechod z analogového na digitální vysílání a na speciální konto České televize k digitalizaci jejího archivu.
Senátoři Tomáš Töpfer a Jiří Oberfalzer přišli s novelou zákona o České televizi, která by současné status quo změnila a umožnila by veřejnoprávní televizi reklamu vysílat dál i po magickém listopadovém datu. Nově by ale část peněz neputovala do telekomunikačního úřadu, ale do státního fondu kultury, a to ve stejném, 40% procentním podílu jako do fondu na rozvoj kinematografie. „Chápu, že senátoři chtějí přilepšit kultuře, ale na druhou stranu si myslím, že by bylo logičtější, aby peníze z reklamy, která navíc z velké části běží na sportovním kanále, putovaly hlavně do mládežnického sportu.Vždyť mladí sportovci jsou na tom podobně jako umělci. Tuzemské zdroje na jejich financování nejsou a jejich možný přínos je nenahraditelný. Proto připravuji návrh zákona o zřízení Státního fondu na podporu sportu mládeže, kam by putovalo oněch 40% z reklamy zachované v České televizi," říká Petr Skokan s tím, že bude na jednání poslaneckého klubu tlumočit také vystoupení ministra kultury Jiřího Bessera, které zpochybnilo schopnost státního fondu kultury hospodárně rozdělovat svěřené finance, protože má už 5 let nefunkční radu, problémy s financováním a před sebou několik soudů kvůli sporným pronájmům. „Na pozadí těchto informací mi připadá rozumná ministrova varianta tento fond raději zákonodárnou iniciativou zrušit. Ještě před tím bychom my poslanci dovolili jeho radu a 40 milionů korun, které má fond v současnosti na kontě, by pak prostřednictvím grantových komisí mohlo jít kultuře," popisuje jedno z možných řešení poslanec Petr Skokan.
Ředitelé obou nejvýznamnějších tuzemských soukromých televizí spojují se senátorskou novelou zákona o České televizi riziko soudních sporů na ochranu investic. Připomněli tady, že televize Nova i Prima v době spuštění digitalizace vlastnily platné licence na pozemní vysílání, a to až do roku 2017. Do digitalizace se zapojily na základě shody o tom, že reklama v České televizi skončí, a s očekáváním, že o půl miliardy větší koláč výnosů z reklamy na trhu povede k větší konkurenci a rozvoji. „Věřím, že případnými arbitrážemi tady oba pánové ředitelé jenom strašili," reaguje Petr Skokan, který zároveň přítomné pány Janečka, Andruška i Singera požádal o ztlumení hlasitosti reklamy na obrazovkách. „Nelíbí se mi, jak jsme jako diváci doslova ohlušováni, budu iniciovat návrh novely zákona, která by hlasitost reklamy upravovala, podobně jako je tomu například na Slovensku," upřesňuje poslanec Petr Skokan.
Dále čtěte:
- Nechme reklamu na ČT další dva roky, navrhuje Besser
- Když ČT zruší reklamu, Nova a Prima vykompenzují ztráty
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Veciverejne.cz