Sklenák (ČSSD): Ministr dopravy Bárta rozhodoval ukvapeně a nezodpovědně

21.04.2011 5:29

Ačkoliv se odcházející ministr dopravy Vít Bárta prezentuje jako schopný a úspěšný manažer a ministr dopravy, většina politiků, ale i odborníků v oblasti dopravy, jeho odchod vítá.

Sklenák (ČSSD): Ministr dopravy Bárta rozhodoval ukvapeně a nezodpovědně

Jeho působení v čele ministerstva dopravy bylo plné ukvapených a nezodpovědných rozhodnutí. Vzpomeňme například zastavování a opětovné obnovování stavebních prací na mnoha úsecích silnic a železnic. Není divu, že poslanci Hospodářského výboru sněmovny minulý týden jednomyslně přijali usnesení, kterým dávají podnět Nejvyššímu kontrolnímu úřadu, aby dopady rozhodování ministra dopravy prověřil.

Ministr Bárta téměř v každém svém vystoupení neopomene několikrát uvést, že za dobu svého ministrování ušetřil 7 miliard korun. Za pozornost ale stojí, že neuvádí, jak těchto úspor dosáhl. Snaží se navodit dojem, že dokázal dohodnout slevy od dodavatelů staveb, ale žádný konkrétní příklad nikdy neuvedl. Jelikož je pravděpodobné, že deklarovaných úspor bylo dosaženo jen zpomalením či zastavením výstavby, případně úpravou staveb, zdá se, že tyto tzv. úspory naopak ještě draze zaplatíme (nevyužitím evropských fondů, navrácením vyvlastněných pozemků, nutností vypracovat nové studie EIA, atd.).

Členové Hospodářského výboru poslanecké sněmovny ministra Bártu opakovaně žádali o sdělení, jakým způsobem bylo údajných úspor dosaženo. Když tuto informaci nedostali ani na svém posledním jednání minulý týden, došla jim trpělivost, a naopak dali podnět Nejvyššímu kontrolnímu úřadu k prověření ekonomické efektivity a dopadů zpomalení a zastavení výstavby dopravních staveb v resortu ministerstva dopravy.

Také návrh tzv. Superstrategie, tedy materiálu ministerstva dopravy, který stanovuje koncepci rozvoje dopravní infrastruktury v ČR do roku 2025, byl v poslanecké sněmovně i na úrovni krajů jednoznačně odmítnut. Na půdě sněmovního Hospodářského výboru byl tento materiál podroben drtivé kritice, a to nejen opozičních, ale kupodivu především koaličních poslanců. Velkou kritiku pak Vít Bárta sklidil i ze strany odborné veřejnosti, například od Svazu průmyslu a dopravy nebo sdružení automobilových dopravců. Je zřejmé, že tento materiál musí být po odchodu ministra Bárty zcela zásadně přepracován.

A zmíním ještě jedno bezohledné rozhodnutí ministra Bárty, které jsem pocítil osobně. Jedná se o zpoplatnění úseku dálnice D1 v úseku mezi městskou částí Brno-Slatina a Kývalkou. Všichni, kteří žijeme v Brně, víme, že tento dříve nezpoplatněný uvedený úsek dálnice D1 nahrazoval dosud nevystavěnou část velkého městského okruhu v jižní části města Brna, a plnil tak významnou úlohu při ochraně před hlukem a znečištěním v obytných částech města. Po Bártově rozhodnutí o zpoplatnění tohoto úseku se bohužel stalo to, že značná část řidičů situaci řeší tak, že dálnici objíždějí po nezpoplatněných komunikacích.

Tím se logicky v okolních městských částech a obcích u dálnice dramaticky zvýšila dopravní zátěž a samozřejmě se i zhoršily podmínky pro život. Například centrem městské části Brno-Bosonohy nyní projíždí až 17 tisíc aut denně a hlučnost a emise se zvýšily natolik, že jsou překračovány povolené hygienické limity. Rozhodnutím ministra tak bylo v podstatě zmařeno dlouholeté úsilí o zklidnění obytných ulic v městských částech a obcích.

Při interpelacích jsem se ministra Bárty ptal mimo jiné na to, zda příjmy získané uvedeným zpoplatněním nebudou podstatně nižší než výdaje na nápravu lidského zdraví a na opravy silnic zničených nárůstem dopravní zátěže v okolních obcích, a zda si před svým rozhodnutím nechal vypracovat nějakou analýzu dopadů tohoto rozhodnutí. Pan ministr mi ale ve své odpovědi se sebevědomím sobě vlastním sdělil, že na takové rozhodnutí si nepotřebuje dělat žádnou analýzu, neboť k tomu mu stačí zdravý rozum. Nezbývá mi tedy, než se žádostí o přehodnocení zpoplatnění uvedeného úseku dálnice D1 vyčkat, až se za ministra Bártu ujme řízení ministr nový.

Věřme, že se nový ministr nebude spoléhat na zdravý rozum Víta Bárty, ale bude rozhodovat s větší rozvahou.

Vlastní dotaz Romanu Sklenákovi můžete položit ZDE

Více:
Paroubek: Bárta a Kočí intelektuálně inspirují Miloše Zemana

##PROFIL 1987##

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: cssd.cz

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Prokšanová (KSČM): Děkujeme - nezapomínáme. Nikdy!

6:03 Prokšanová (KSČM): Děkujeme - nezapomínáme. Nikdy!

Kdo nás osvobodil? A komu to nemáme zapomenout? Snad nám ministryně Černochová napoví!