Seďa (ČSSD): Nekoncepčnost do české armády nepatří

06.07.2011 6:37

Když v prosinci loňského roku havaroval podzvukový letoun naší armády L-39 Albatros v.č.2345, byl pozastaven provoz zbývajících letounů.

Seďa (ČSSD): Nekoncepčnost do české armády nepatří

Na základě šetření a po zjištění důvodů závady a požáru motoru NGŠ Vl.Picek a ministr obrany A.Vondra rozhodli o postupném ukončení provozu těchto letounů, jejichž životnost má být dosažena nejpozději v roce 2020. Pět strojů bylo vyřazeno z výzbroje okamžitě a zbylé čtyři letouny měly sloužit k výcviku pilotů do roku 2016. Ovšem pokud bude provedena generální oprava motorů a řada opatření výrobce této pohonné jednotky tak, aby byl zajištěn bezpečný provoz těchto letounů.

V současné době ministerstvo obrany uvažuje v rámci vojenské spolupráce s USA o výcvik pilotů. A to nejen z aliančních zemí NATO, ale i ze zemí sdružených v Partnerství pro mír a také vojenských pilotů z Afghánistánu či Iráku. Je zde však koncepční problém. Pokud platí rozhodnutí ze začátku tohoto roku, pak by nebylo na čem školit. Armáda i LOM Praha, který výcvik pilotů zajišťuje, má sice modernizované bitevníky L-159 A ALCA. Ale postrádá letouny ve cvičné verzi B. Mimochodem dva tyto letouny byly součástí problematického a nepříliš zdařilého nákupu transportních letounů C-293 CASA.

Druhým problémem letounů L-159 je jejich přístrojové a navigační vybavení odpovídající spíše vybavení letounů provozovaným v NATO, ale absolutně nevyhovující pilotům, které létají na strojích starší či ruské provenience. Tento nedostatek chce řešit česká armáda nákupem nových motorů AI-25T a uvedením do opětovného provozu cvičné letouny L-39. Nákup motorů bude stát kolem 40 milionů korun. Problémem je, že LOM Praha disponuje osvědčením výrobce motorové jednotky pro generálky výše uvedených motorů. Ovšem z důvodu jisté nedůvěry velení naší armády vůči tomuto státnímu podniku bylo rozhodnuto o nákupu nových motorů.

Je tedy otázkou, jak dlouho budou letouny L-39 provozovány a zda se vložená investice vyplatí. Armádní letectvo totiž po více jak půl roce zjistilo, že vlastně nemá české piloty na čem cvičit. A pouhý trenažér či teorie opravdu nestačí. Proto zřejmě vyrukovalo ministerstvo obrany s tezí mezinárodní spolupráce ve výcviku pilotů. Obávám se však, aby i toto rozhodnutí nepatřilo k těm nekoncepčním a ve svém důsledku pro armádu drahým.

Více:
Seďa (ČSSD): Česká armáda politiky asi nezajímá

##PROFIL 243##

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: antoninseda.cz

RNDr. Luděk Niedermayer byl položen dotaz

bezpečnost EU

Z čeho jste nabyl dojmu, že EU zvládá řešit otázku bezpečnosti? Máte pocit, že si dokázala dobře poradit s migrační krizí, a že je připravena na tu další?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Janulík (ANO): O dění ve státě by mohli rozhodnout lidé, kteří tady vlastně ani nežijí

20:07 Janulík (ANO): O dění ve státě by mohli rozhodnout lidé, kteří tady vlastně ani nežijí

Projev na 102. mimořádné schůzi Poslanecké sněmovny 10. května 2024 k zákonu o korespondenční volbě