Klaus nepodepsal zákon, který po nás chce Brusel

08.07.2011 12:25

Klaus dlouhodobě kritizuje přimíchávání biosložky do pohonných hmot. "Obávám se, že další a další regulace Evropské unie, které jsme nuceni přejímat do našeho právního řádu, představují jen opětovnou chybnou reakci na původní chybné rozhodnutí.

Klaus nepodepsal zákon, který po nás chce Brusel

Prezident Václav Klaus v dopise pro předsedkyni sněmovny kritizoval novelu, která zavádí certifikáty pro pěstitele a prodejce biopaliv. Stejně jako v případě takzvané malé důchodové reformy své výhrady vyjádřil tím, že pod zákon nepřipojí svůj podpis. Zákon ale nevetoval, takže bude platit. Prezidentovo stanovisko k zákonu dnes Hrad zveřejnil na stránkách http://www.klaus.cz/.

Další předpisy jen napravují špatná předchozí nařízení

Novela počítá s tím, že prodejci pohonných hmot, distributoři biopaliv i pěstitelé se budou muset prokazovat certifikátem, že při výrobě a dopravě biosložky byla splněna kritéria udržitelnosti. Podle nich při použití prodávaného paliva musí vzniknout méně oxidu uhličitého než spalováním nafty a benzinu, i když se započítají emise uvolněné do ovzduší při výrobě a distribuci paliv. Zavedení nového systému požaduje Evropská unie. Certifikáty budou vydávány s platností na jeden rok.

Klaus dlouhodobě kritizuje přimíchávání biosložky do pohonných hmot. "Obávám se, že další a další regulace Evropské unie, které jsme nuceni přejímat do našeho právního řádu, představují jen opětovnou chybnou reakci na původní chybné rozhodnutí, které podle mého názoru vyžaduje zásadní diskusi a jeho přehodnocení," uvedl v dopise.

Klaus nepodepsal druhý zákon v tomto týdnu

Prezident nicméně zákon sněmovně nevrátil, pouze informoval o tom, že se rozhodl ponechat ho bez svého podpisu. V tomto týdnu jde již o druhý zákon, ke kterému se Klaus takto postavil. Podle ústavy má prezident právo sněmovně zákon do 15 dnů vrátit. Pokud tak neučiní, začne platit. Opoziční ČSSD ale Klausovi vyčetla, že porušuje ústavu, když zákon ani nevetuje, ani nepodepíše.

Novela zákona o ochraně ovzduší podle prezidenta kvůli novým finančním nákladům negativně postihne podnikatele v dopravě, ale i další občany. Kvůli administrativní náročnosti a nižšímu výnosu spotřební daně prý více zatíží i státní rozpočet. Podle Klause by se měla začít vést vážná diskuse o tom, co povinné přimíchávání biosložek do paliv přináší a jaká má rizika.

Dopravci hořekují, zemědělci jásají

Náklady na provoz jednoho vozu stoupnou kvůli novému opatření podle propočtů ministerstva životního prostředí o 300 korun ročně, autodopravci připlatí statisíce. Profitovat by měli z nové úpravy zemědělci, protože jako dodavatelé místních surovin budou mít v hodnocení výhodu před dovozci ze vzdálenějších zemí.

Podíl biosložky přidávané do pohonných hmot činí v Česku od loňského léta u benzinu 4,1 procenta a u motorové nafty šest procent. Přimíchávání má pomoct snížit emise skleníkových plynů, podpořit domácí zemědělskou produkci a snížit závislost na dovozech paliv. Do roku 2020 má podíl složek z obnovitelných zdrojů v pohonných hmotách vzrůst na minimálně deset procent.

Související:

Klaus k malé důchodové reformě: Princip zásluhovosti nemá logiku

Ouzký pochybuje o smyslu subvencí, hlavně těch na biopaliva

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: čtk, mp

PhDr. Lubomír Zaorálek byl položen dotaz

Stejné mzdy za stejnou práci v celé Evropě

Zajímalo by mě, jak toho chcete docílit? A kde by třeba podniky nebo zaměstnavatelé na dorovnání mezd měli brát peníze?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Odložené Vrbětice: „Policie se zachránila.” Obvinění Koudelky

4:44 Odložené Vrbětice: „Policie se zachránila.” Obvinění Koudelky

Zdaleka ne všichni dotčení hráči se smířili s policejním konstatováním o konci vyšetřování výbuchů v…