Konečná (KSČM): O pohádkách, snech a dvojím metru

25.07.2011 10:50

Bylo nebylo, říkáme dětem před spaním. A děti se na pohádky těší. V pohádkách totiž vítězí dobro, láska a pravda.

Konečná (KSČM): O pohádkách, snech a dvojím metru

A je určitě příjemné usínat s pocitem, že všechno dobře dopadlo. Takový pocit přináší klidný spánek a příjemné sny.

Když však začnou vyprávět pohádky ministři dopravy, nepřináší to občanům České republiky určitě klidné snění. Jejich pohádky také nezačínají slovy "bylo - nebylo", ale spíše otázkou: "Bude - nebude?" Je zvláštní, jak si poslední ministři dopravy oblíbili pohádkovou tvorbu. Jeden vyprávěl pohádky o levných čínských stavitelích dálnic, kteří spasí Státní fond dopravní infrastruktury, druhý o všemocných městech, která mohou sama určovat úseky dálnic bez poplatků. Je skutečně otázkou, co tyto novodobé české pohádkáře napadne v nejbližších měsících. Můžeme jenom doufat, že žánr pohádek nevymění za žánr hororů a že místo klidného spaní nepřinesou obyvatelům českých měst mnoho bezesných nocí.

Starostky a starostové nejednoho českého či moravského města sní o vyřešení komplikovaných dopravních situací, které trápí obyvatele jejich měst a které dlouhodobě zhoršují jejich životní prostředí. Všichni přitom vědí, že není v silách samotných měst a obcí takové problémy vyřešit. Ona silná vazba řešení dopravních problémů na kvalitu ovzduší uvnitř měst a obcí zvyšuje zodpovědnost, kterou na svá bedra bere každý nový ministr dopravy. Od posledních ministrů dopravy jsme ale slyšeli pouhá klišé "o pokoře", která, bůhví proč, v posledním roce používají ministři české vlády podezřele často. O zodpovědnosti vůči občanům České republiky se příliš nehovoří a lupou bychom zodpovědnost těžko hledali v konkrétních činech a rozhodnutích, které ministři dopravy v posledním roce udělali.

Cesty po dálnicích České republiky jsou poučné z ještě jednoho důvodu. Brzy při nich pochopíte, jak funguje princip "dvojího metru". Tak například Ostrava, která se opakovaně dusí pod náporem těžko řešitelných smogových situací, nemůže mít podle vedení ministerstva dopravy úsek dálnice vedoucí přes město bez poplatku. V odpovědi na poslední interpelaci v této věci se nový ministr dopravy Dobeš dokonce arogantně vyjádřil, že zrušení zpoplatnění si může vedení města zajistit samo, když vyhlásí krizový stav. Možná to novému panu ministru přijde vtipné, možná se jenom doposud dobře nezorientoval, každopádně tím dal hned od začátku své ministerské mise najevo, že je mu kvalita ovzduší na Ostravsku zcela ukradená.

S tím ostře kontrastuje situace na dálnici D1 v úseku od Rosic do Brna, který byl po pompézním zavedení zpoplatnění začátkem letošního roku (a po kritice za strany města Brna) opět uveden do "stavu výjimky" a lidé z Brna a okolí mohou opět tento úsek dálnice používat bezplatně. Důvodem prý jsou opravy silnic nižších tříd v okrajových částech Brna. Stejnou situaci, kdy udělení výjimky není pro ministerstvo dopravy problém, můžeme vidět na úseku dálnice D11 při výjezdu z Prahy.

Co z toho lze pochopit? Je to naprosto čitelné: Problém čistoty ovzduší v Ostravě je vedení ministerstva dopravy "ukradený" a výjimku ze zpoplatnění dálnice D1 přes Ostravu nepovolí, hlasům starostů z obcí v okolí Prahy a Brna naopak vedení ministerstva dopravy naslouchá velmi pozorně a udělení výjimek a zrušení zpoplatnění dlouhých úseků dálnic v těchto případech problémem není. Opravdu školní příklad politiky "dvojího metru".

Vzhledem k tomu, že pohádky o nekoncepčnosti nezpoplatněných úseků dálnic, které opakovaně slyšíme z úst ministrů dopravy, jsou evidentně určeny pouze pro uši občanů Ostravska a vzhledem k tomu, že premiér Nečas opakovaně prohlásil, že zpoplatnění dálnice přes Ostravu nepovažuje za správné, měli by se obyvatelé Ostravy a jejich zvolení zastupitelé hlasitě a důrazně ptát, kdy je ministerstvo dopravy přestane balamutit pohádkami a sliby a kdy vláda České republiky uzná, že kvalita ovzduší by měla být skutečnou prioritou, která se promítne do skutečných a účinných opatření, mezi které bezesporu patří zrušení zpoplatnění dálnice D1 přes Ostravu.

Kateřina Konečná,
poslankyně PS PČR a stínová ministryně KSČM pro resort životního prostředí

Dále čtěte:
Ministr P. Dobeš: Institut osoby blízké jako takový je v pořádku, pokud není zneužíván

##PROFIL 177##

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: kscm.cz

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Farský (STAN): Můžeme si dovolit dál ignorovat potenciál geotermální energie?

19:05 Farský (STAN): Můžeme si dovolit dál ignorovat potenciál geotermální energie?

Informace na svém veřejném facebookovém profilu k geotermálnímu projektu Ringen v Litoměřicích