John: Zametli jsme si před vlastním prahem. Žádné špinavé peníze jsme neprali

26.08.2011 16:34

Politická strana Věci veřejné dnes zveřejnila závěrečnou zprávu z forenzního šetření financování strany v letech 2009 až 2010.

John: Zametli jsme si před vlastním prahem. Žádné špinavé peníze jsme neprali

Šetření probíhalo v období od června do srpna 2011. Bylo zaměřeno na získání co nejvěrnějších informací týkajících se financování VV, účetních postupů a na prověření spolehlivosti údajů zanesených v účetnictví včetně jejich zpětné kontroly u protistran. V průběhu auditu byla provedena řada analytických úkonů včetně konkrétních dotazů na členy, dárce, obchodní partnery i společnosti mediálně spojované s VV. V průběhu forenzního šetření nebyly zjištěny žádné skutečnosti, které by jakkoliv ukazovaly na cílené zkreslování účetnictví nebo porušení zákona „o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu" funkcionáři či pracovníky strany VV. Úplnou závěrečnou zprávu strana dala k dispozici novinářům i široké veřejnosti.

Ze závěrů šetření vyplývá, že účetnictví VV vykazuje nedostatky nasvědčující tomu, že nebylo vedeno zcela v souladu s platnými účetními standardy. Rozsah a výskyt chyb v účetnictví lze přičíst zejména manažerskému nezvládnutí výrazného nárůstu agendy politické strany VV v roce 2010. Zjištěné systémové chyby vznikly zřejmě v důsledku chybějících vnitřních směrnic a nedostatečné formalizace interních procesů často nahrazovaných pouze nepsanými pravidly a vysokou fluktuací pracovníků v ekonomickém úseku strany. Dle názoru forenzního analytického týmu však zjištěné nedostatky ve vykazování a v účetnictví VV mohl zjistit již zákonný audit hospodaření strany za jednotlivá účetní období.

„Přechod z regionální straničky na parlamentní a později vládní stranu znamenal obrovský nárůst agendy," řekl Radek John, předseda VV, k závěrům forenzního šetření. „Na pozadí několikanásobné volební kampaně a následného koaličního vyjednávání jsme to s krajním úsilím docela zvládli, ale nikoliv bez chyb. Nálezy forenzního týmu jsou podnětem právě pro jejich nápravu. Zametli jsme si před vlastním prahem, stejnou možnost mají i ostatní parlamentní strany," uzavřel John.

Hlubší analýza výsledků forenzního šetření ukazuje, že k největšímu výskytu chyb došlo v supervolebním roce 2010, kdy vedoucí funkcionáři strany nemohli s dostatečnou koncentrací vykonávat kontrolní funkce, které jim z jejich postavení ve stranickém aparátu příslušely. Plnou odpovědnost na sebe vzal Vít Bárta, tehdejší volební manažer VV. „Prostě jsme to nestíhali," řekl. „Za chyby se musí platit a já se ke své odpovědnosti zcela transparentně hlásím. Pokud straně vznikly škody, jsem připraven je uhradit," dodal s tím, že na účet strany po projednání na předsednictvu VV poukáže přiměřenou částku jako kompenzaci za komplikace způsobené nedostatečnou kontrolou.

Součástí forenzního šetření byla rovněž analýza osobních financí Michala Babáka. Ten disponoval podle zjištění hotovostí na uskutečnění všech významných hotovostních transakcí na svých účtech. Tato hotovost pochází buď z dřívějších hotovostních výběrů z jeho účtů, z příjmů v hotovosti, které jsou uvedeny v daňových přiznáních, nebo pochází z výběrů z pokladen firem MxB a WCM CZ, přičemž tyto transakce jsou řádně v účetnictví těchto firem zaznamenány. Zdroje použité na dary politické straně Věci veřejné pocházejí zejména z půjček z firem MxB a WCM CZ, dále ze splacené půjčky poskytnuté Michalem Babákem v roce 2001 a dále ze zdanitelných příjmů rodiny Babákových. Výdaje rodiny Michala Babáka v letech 2008 -2010 plně odpovídají jejich zdanitelným příjmům, případně pocházejí z půjček poskytnutých finančními ústavy a firmami MxB a WCM CZ.

Předseda VV Radek John pověřil místopředsedkyni strany Dagmar Navrátilovou, aby zajistila nápravu chyb  odhalených forenzním šetřením. Prověrka realizace nápravných opatření bude součástí účetního auditu strany za rok 2011.


Forenzní šetření bylo společností BDO Tax  provedeno na základě následujících otázek klienta (Věci veřejné).

1.         Jaké zdroje financování činnosti VV byly účtovány do účetnictví
VV?

2.         Lze u obdržených darů identifikovat dárce a ověřit jejich
existenci a výši darovaných prostředků, případně ověřit, zda se dárci
nedopustili porušení platných předpisů v souvislosti s darovanými
prostředky?

3.         Jak byly účtovány náklady na činnost VV v účetnictví VV?

4.         Existují finanční prostředky vynaložené na financování činnosti
VV, které nebyly zachyceny v účetnictví VV, a pokud ano, jaký je vztah mezi VV nebo jejími členy, resp. právnickými osobami kapitálově či jinak
spojenými s VV nebo jejími členy,  a těmito prostředky?


Šetření bylo podle auditorské společnosti BDO limitováno požadovaným termínem dokončení a dále skutečností, že nemohla využít jakýchkoliv zákonných vyšetřovacích pravomocí a musela se spoléhat jen na dobrovolnou spolupráci zúčastněných stran, které se auditoru nemuselo vždy dostat. Zjištění uvedená v této zprávě předpokládají pravdomluvnost dotazovaných svědků a správnost a úplnost nám předané a prostudované dokumentace. Nicméně zjištění auditorské společnosti, související s výše uvedenými otázkami, jsou následující:

1.        Účetnictví VV vykazuje výrazné nedostatky, nicméně během našeho šetření jsme nenalezli indicie, které by ukazovaly na cílené zkreslování účetnictví ze strany VV. Námi zjištěné nedostatky v přijatých fakturách v roce 2010 se týkají cca 8 % objemu všech přijatých faktur.

2.        V letech 2009 a 2010 došlo k závažným systémovým chybám v procesech, resp. VV v této době neměly v řadě případů sepsány procesy a vnitřní směrnice a existovala pouze nepsaná pravidla.

3.        Příjmy Věcí veřejných v letech 2009 a 2010 pocházejí zejména z darů a ze státních příspěvků na úhradu volebních nákladů a příspěvku na činnost strany a údaje v účetnictví nevykazují významné vady.

4.        U darů politické strany Věci veřejné se nám podařilo identifikovat všechny dárce a nedošli jsme k závěru, že by v souvislosti s darovanými prostředky VV došlo k porušení platných předpisů a zákonů.

5.        Zvláštní pozornost jsme se věnovali darům od pana Michala Babáka. Dle našeho zjištění:

Peněžní prostředky použité na dary politické straně Věci veřejné pocházejí zejména z půjček od firem MxB a WCM CZ, z bezhotovostního splacení půjčky poskytnuté Michalem Babákem v roce 2001 a dále ze zdanitelných příjmů rodiny Babákových.  

Michal Babák nám doložil původ všech hotovostních vkladů, které uskutečnil. Nenašli jsme indicie, které by potvrdily porušení zákona č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu.

6.        Při analýze nákladů na činnost VV v letech 2009 a 2010 jsme neobjevili významné nedostatky a neidentifikovali náklady, které by účelově nebyly zaneseny v účetnictví.

7.        Věci veřejné a Vydavatelství Pražan měly vzájemnou spolupráci upravenou několika smluvními vztahy, inzerce zakoupená Věcmi veřejnými byla poskytována se slevou z ceníkových cen v souladu se smluvním ujednáním.

8.        Nepodařilo se nám prokázat skryté financování Věcí veřejných ze strany Vydavatelství Pražan, resp. jejich inzerentů. Inzerce v periodicích Vydavatelství Pražan u ostatních inzerentů dle našeho šetření proběhla z významné části za ceny obvyklé, případné odchylky od cen obvyklých nejsou významné.

9.        Nepodařilo se nám prokázat skryté financování Věcí veřejných ze strany dalších subjektů. Po analýze vztahů s těmito subjekty jsme dospěli k názoru, že jsou po formální a právní stránce v pořádku a cenové ujednání není v rozporu s platnou legislativou.

Dále čtěte:
VV odpoledne zveřejní výsledky auditu svého financování
VV: Pokus o zkorumpování asistenta poslance Babáka. Velmi amatérský

##PROFIL 1237##

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Veciverejne.cz

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Dostál (Stačilo!): Posílat Ukrajince v ČR verbířům od Zelenského nedává smysl

10:14 Dostál (Stačilo!): Posílat Ukrajince v ČR verbířům od Zelenského nedává smysl

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k Ukrajině a tamní mobilizaci.